Inloggen / Registreren

10 Gratis Manieren om Jouw Evenement Online te Promoten

Promoot mijn evenement. Gratis.

Je ben enthousiast. Je hebt een once-in-a-lifetime evenement georganiseerd. Het wordt geweldig!


Nu is het tijd om de wereld over jouw evenement te vertellen. Maar jouw budget is krap (lees: niet bestaand) en je hebt geen idee waar je moet beginnen. Hoe denk je over het adverteren van jouw evenement?


Maak je geen zorgen, we zijn hier om je te helpen. Het promoten van jouw evenement hoeft niet zo moeilijk te zijn, en het hoeft al helemaal geen fortuin te kosten. Je kunt in feite een heel eind komen zonder een cent uit te geven. Ja, dat heb je goed gehoord: Je kunt jouw evenement gratis promoten.


Of je jezelf nu veel bezig houd op social media, een fan bent van e-mail marketing of op zoek bent naar een online shop om evenement tickets te verkopen, hier zijn een aantal manieren om jouw evenement online te promoten. Voel je vrij om dit te gebruiken als een stap-voor-stap gids voor het promoten van jouw evenement of als een handige bron voor wanneer je inspiratie nodig hebt.


Ga ervoor...


1. Ben georganiseerd


First things first. (Maar natuurlijk. Het is een beetje een dwaze uitspraak.)


Als je serieus een succesvol evenement wilt creëren, dan wil je wat tijd besteden aan het vooruit plannen van dingen. Het helpt je te focussen en het grote geheel te zien. Ga even zitten met jouw medeorganisatoren en brainstorm over wat promotie ideeën: Hoe adverteer jij het evenement? Welke kanalen gebruik jij eerst? Wie is er verantwoordelijk voor welk deel van de evenement promotie?


Al overweldigd? Dat hoeft niet. Hier is een handige checkist samengesteld om jou te helpen van start te gaan. Volg gewoon de stappen en je zult in no-time een waterdicht plan hebben.


2. Laat jouw evenementpagina stralen


Het hoeft niet verteld te worden dat jouw evenementpagina de plek is voor mensen om te leren over “waar”, “hoe” en “Waarom-zou-ik-gaan”. Dat is waarom jij wilt dat jouw evenementpagina opvalt. Opgemerkt worden is de eerste stap tot het verkrijgen van evenement aanmeldingen en het verkopen van tickets.


Dus wat kun je precies doen? Een heleboel, eigenlijk!


Het doel is om de mensen op jouw evenementpagina te houden in plaats van dat ze jouw pagina verlaten om bijvoorbeeld een filmpje op te zoeken op YouTube van de artiest die je hebt ingehuurd. Als ze eenmaal weg zijn, komen ze misschien niet meer terug. Integreer alle relevante, afbeeldingen, video’s en andere media direct op jouw evenementpagina.


Als het mogelijk is, verzamel dan wat professionele foto’s van de locatie, de artiesten enzovoorts. Als deze niet beschikbaar zijn of wanneer je weinig tijd hebt, dan kun je altijd online eye-catching foto’s vinden. Hier zijn negen websites met hoge kwaliteit, gratis stock afbeeldingen.


Finally, don’t forget the essential details. Is there a dress code? Do people need to sign up in advance? Is the place hard to find? (Embedding a Google Map would surely help.) Keeping your event page both beautiful and informative is your key to success. Tot slot, vergeet dan niet de essentiële details. Is er een dresscode? Moeten mensen zich vooraf aanmelden? Is de locatie moeilijk te vinden? (Voeg een Google Map toe.) Houd jouw evenement pagina zowel mooi als informatief, dat is jouw sleutel tot succes.


3. Help Google jouw evenement te vinden


Dit zal je misschien verbazen, maar veel mensen gebruiken Google om dingen te vinden. Dat geldt ook voor - je raadt het al - evenementen. Zou het niet geweldig zijn als jouw evenement getoond wordt als iemand zoekt naar "evenementen bij mij in de buurt "?


In een notendop, je wilt wat keywords gebruiken in jouw evenement omschrijving die Google helpen relevante mensen naar jouw evenementpagina te verwijzen. Als je in Amsterdam een sterrenkijk avond organiseert, dan is het waarschijnlijk verstandig om “sterrenkijken in Amsterdam” te gebruiken om jouw pagina te omschrijven.


Je kan zelfs uitvinden welke keywords het meest populair zijn. Er zijn oneindig veel gratis keyword research tools zoals de – uh - Keyword Tool en Google’s Keyword Planner (je moet voor deze wel een AdWords account voor creëren).


En, natuurlijk, helpt het om wat SEO (search engine optimalisatie) basics te kennen. Hier is een, snelle SEO handleiding voor evenement managers. Je hoeft niet in een dag een SEO expert te worden, maar een aantal tricks brengen je al een heel eind.


4. Duik in de evenement community


Laten we eerlijk zijn: Elke stad heeft een actieve community van mensen die naar verschillende evenementen gaan. Bereik ze.


Als dat eenvoudig klinkt, is dat omdat het is. Waarom zou het niet zo zijn? Het is het tijdperk van het Internet. Je zal ongetwijfeld actieve evenement forums vinden op Google. Post jouw evenement daar, stimuleer mensen het woord te verspreiden, en misschien kun je een speciale korting aan die specifieke community aanbieden. Je kunt zo creatief zijn als je maar wilt.


"Als je jouw evenement creëert op een toegewijd evenement ticketing site zoals...ahem...Billetto, wordt je evenement direct gezien door de community van de website. Op deze manier, krijg je gratis blootstelling zodra je jouw evenement publiceert. Wat is daar niet leuk aan?"


5. Omarm social media


Je wist dat dit zou komen. Geen handleiding voor gratis evenement promotie zou compleet zijn zonder Facebook, Twitter, Instagram enzovoorts.


Maar weten dat deze sites bestaan is niet goed genoeg. Je moet leren hoe je ze moet gebruiken in jouw voordeel. We laten je er niet alleen voor staan. Onze handleiding voor evenement marketing op social media is een goede manier om te starten.


Wil je meer? Fair enough. Hier is nog een diepgaand artikel van Social Media Examiner over het gebruik van social media voor evenement promotie.


Social media kanalen zijn perfect voor winacties, het gratis weggeven van tickets en andere coole promoties. Als jouw aanbod in de smaak valt en je een catchy hashtag vindt, zal jouw evenement als een #wildvuur verspreiden op al jouw social media kanalen.


6. Ben creatief met je ticketverkoop


“Wat is er om creatief over te zijn?” dat vraag je jezelf misschien af. “Ik maak gewoon een redelijke prijs voor mijn tickets en hoop dat mensen ze kopen!"


Terwijl dat zeker een haalbare strategie is, kunt je ook slimme ticket prijzen gebruiken om jouw evenement te promoten. Er zijn manieren om de ticketverkoop te helpen door speciale “early bird” prijzen aan te bieden, scherp geprijsde groep tickets aan te bieden of evenement tickets te bundelen met andere goodies (maaltijdvouchers of een fan T-shirt bijvoorbeeld). We zullen met je de exacte strategie doorlopen voor het boosten van jouw ticketverkoop voorafgaand aan het evenement.


Dit geeft jou ook extra kansen om jou evenement gratis te adverteren. Wanneer je een speciaal ticket aanbiedt, kondig het aan op je social media kanalen en zorg er zo voor dat mensen over jouw evenement praten. Billetto en andere evenement ticketing websites laten jou zoveel verschillende ticketsoorten toevoegen aan jouw evenement als jij maar wilt. Maak hier gebruik van en denk over creatieve manieren om jouw tickets te verkopen.


7. Activeer jouw deelnemers


Vergeet niet: Jouw gasten zijn absoluut de beste supporters. Geen verrassingen; zei vonden jouw evenement al leuk genoeg om een ticket te kopen. Probeer ze met een zacht duwtje in de rug te overtuigen het woord over het evenement te verspreiden.


Moedig ze aan om het evenement promoten bij vrienden en om actief gebruik te maken van social media hashtags wanneer ze erover praten. Bied ze drink vouchers of andere extraatjes. Toon dat je ze waardeert, en je zult vaak zien dat ze bereid zijn om wat extra voor je te doen.


Oh, en het is niet alleen gelimiteerd aan jouw gasten. Misschien speelt er een toffe band of coole DJ of ander soort artiest op jouw evenement. Denk je dat ze het interessant zouden vinden om bekend te worden bij zoveel mogelijk mensen? Denk je dat ze wat promotie voor je zouden willen doen?


Dit zijn geen strikvragen – maar natuurlijk willen ze dat!


Maak het voor ze gemakkelijk om jouw evenement te delen. Als je de mogelijkheid hebt, bied ze dan een ticket widget aan die ze kunnen integreren in hun eigen website. Fans kunnen zo tickets kopen voor jouw evenement op de artiesten website zonder naar een andere pagina hoeven te gaan. Netjes toch?


8. Vergeet de e-mail marketing niet


Met de constante levendigheid op social media, is het gemakkelijk om de kracht van e-mailing te vergeten. Vergeet het niet. E-mail is nog steeds een van de effectiefste manier voor online marketing. McKinsey schat dat e-mail 40 keer effectiever is in het werven van klanten dan Facebook en Twitter.


Ok we geven toe, deze aanpak hangt af van of jij een lijst met personen hebt om te e-mailen. Begin nu met het maken van een lijst. Het hoeft niet een hele klus te zijn. Laat jouw bestaande gasten het woord verspreiden en maak het zo gemakkelijk mogelijk om aan te melden voor de nieuwsbrief. Prikkel mensen om zich aan te melden.


Wij hebben een heleboel ideeën om je hierbij te helpen, dus zorg ervoor dat je ons artikel checkt over email marketing voor evenementen.


9. Houd uw evenementen op één plek


Wacht. We zeggen niet dat je jouw evenementen moet promoten met precies dezelfde kanalen. Een business conferentie past waarschijnlijk het best op LinkedIn, terwijl een paintballgame waarschijnlijk het best past op Facebook. Wat we bedoelen is dat het slim is om jouw evenementpagina op één plek te hebben.


Dit klinkt als een klein ding. Maar als je meerdere evenementen organiseert, heeft het zo zijn voordelen om alles op een plaats the houden. Als iemand een van je evenementen checkt, is de kans groot dat ook jouw andere evenementen opgemerkt zullen worden en men nieuwsgierig wordt. Zelfs als het niet relevant is voor hen, misschien hebben ze één of twee vrienden die geïnteresseerd zouden kunnen zijn.


Billetto en andere evenement websites laten je al jouw evenementen tentoonstellen door jouw profiel te delen met anderen. In wezen, werkt het als een ticketshop die het super gemakkelijk maakt om jouw evenementen te promoten. Als dat iets voor je is, zie dan hier hoe je er zelf een online ticket shop kan opzetten. (Het is gratis en zo gedaan.)


10. Traceer, leer, verbeter


Kennis is power, of - in jouw geval – een betere manier om je evenement te promoten. Je kunt een heleboel data verzamelen met tools zoals Google Analytics. Probeer zoveel mogelijk data te traceren: Wat verkoopt het best? Wie koopt het? Wat zijn jouw meest succesvolle marketing kanalen?


Het verkrijgen van deze dat kost helemaal niets en maakt jouw beter voorbereid om je evenement succesvol te adverteren. Jij kan kiezen welke tickets je korting geeft (of beëindigd), welke marketingkanalen je moet gebruiken, welke klanten je opnieuw moet targetten met je banners, en zo veel meer.


Als je Billetto gebruikt, kun je jouw evenementpagina integreren met zowel Google Analytics als Facebook Pixel, zo heb je altijd de juiste data bij de hand. We laten je zelfs zien hoe je deze data kunt analyseren.


Dat is alles...je kunt starten met promoten van jouw evenement


Je hebt een fantastisch evenement georganiseerd en je hebt zojuist een heleboel geweldige en gratis manieren voor evenement promotie ontdekt. Waar wacht je nog op? Jij kan nu beginnen met het adverteren en het verkopen van tickets voor jouw evenement.


Je zou Billetto eens moeten proberen, wij doen ons best om je te helpen van jouw evenement een succes te maken. Oh, en dat kost jou helemaal niets. Aarzel niet om contact op te nemen met ons - we zijn vriendelijk en staan voor je klaar.


Promoot jouw evenement met Billetto

Creëer evenement

Creëer een mooie evenement pagina met Billetto en voeg tickets (gratis of betaald) toe aan je evenement

Promoot & deel

Deel je evenement op je social media kanalen of gebruik de Billetto widget voor het verkopen van tickets op je eigen website

Houd de cijfers in de gaten

Verkrijg de statistieken van je dagelijkse verkoop en leer waar je sales vandaan komen met Billetto Insights

Sluit je aan bij de Community

Voeg je evenement toe aan een van de Billetto categorieën om je evenement ontdekt te laten worden door de bestaande Billetto Community

Vermijd wachtrijen

Laat je gasten niet een lange tijd buiten wachten - gebruik de Billetto app om zonde moeite je gasten in te checken op de dag

Omarm de gastenlijst

Exporteer jouw Billetto evenement gastenlijst voor het gebruik van toekomstige promoties en aankondigingen van nieuwe evenementen

Creëer en promoot mijn evenement. Gratis.