hero-image

10 Gratis Manieren om Jouw Event Online te Promoten

hero bg

Je ben enthousiast. Je hebt een once-in-a-lifetime event georganiseerd. Het wordt geweldig!


Nu is het tijd om de wereld over jouw event te vertellen. Maar jouw budget is krap (lees: niet bestaand) en je hebt geen idee waar je moet beginnen. Hoe denk je over het adverteren van jouw event?


Maak je geen zorgen, we zijn hier om je te helpen. Het promoten van jouw event hoeft niet zo moeilijk te zijn, en het hoeft al helemaal geen fortuin te kosten. Je kunt in feite een heel eind komen zonder een cent uit te geven. Ja, dat heb je goed gehoord: Je kunt jouw event gratis promoten.


Of je jezelf nu veel bezig houd op social media, een fan bent van e-mailmarketing of op zoek bent naar een online shop om eventtickets te verkopen, hier zijn een aantal manieren om jouw event online te promoten. Voel je vrij om dit te gebruiken als een stap-voor-stap gids voor het promoten van jouw event of als een handige bron voor wanneer je inspiratie nodig hebt.


Ga ervoor...

1. Ben georganiseerd

First things first. (Maar natuurlijk. Het is een beetje een dwaze uitspraak.)


Als je serieus een succesvol event wilt creëren, dan wil je wat tijd besteden aan het vooruit plannen van dingen. Het helpt je te focussen en het grote geheel te zien. Ga even zitten met jouw medeorganisatoren en brainstorm over wat promotie ideeën: Hoe adverteer jij het event? Welke kanalen gebruik jij eerst? Wie is er verantwoordelijk voor welk deel van de eventpromotie?


Al overweldigd? Niet nodig. Hier iseen handige checklist samengesteld om jou te helpen van start te gaan. Volg gewoon de stappen en je zult in no-time een waterdicht plan hebben.


2. Laat jouw eventpagina stralen

Het spreekt voor zich dat jouw eventpagina de plek is voor mensen om te leren over “waar”, “hoe” en “Waarom-zou-ik-gaan”. Dat is waarom jij wilt dat jouw eventpagina opvalt. Opgemerkt worden is de eerste stap tot het verkrijgen van event aanmeldingen en het verkopen van tickets.


Dus wat kun je precies doen? Een heleboel, eigenlijk!


Het doel is om de mensen op jouw eventpagina te houden in plaats van dat ze jouw pagina verlaten om bijvoorbeeld een filmpje op te zoeken op YouTube van de artiest die je hebt ingehuurd. Als ze eenmaal weg zijn, komen ze misschien niet meer terug. Integreer alle relevante, afbeeldingen, video’s en andere media direct op jouw eventpagina.


Als het mogelijk is, verzamel dan wat professionele foto’s van de locatie, de artiesten enzovoorts. Als deze niet beschikbaar zijn of wanneer je weinig tijd hebt, dan kun je altijd online eye-catching foto’s vinden. . Hier zijn negen websites met hoge kwaliteit, gratis stock afbeeldingen.


En als laatste, vergeet de essentiële details niet. Is er een dress code? Moeten mensen zich vantevoren aanmelden? Is de locatie moeilijk te vinden? (Google Maps insluiten moet zeker helpen.) Houd jouw event pagina zowel mooi als informatief, dat is jouw sleutel tot succes.


3. Help Google jouw event te vinden

Dit zal je misschien verbazen, maar veel mensen gebruiken Google om dingen te vinden. Dat geldt ook voor - je raadt het al - events. Zou het niet geweldig zijn als jouw event getoond wordt als iemand zoekt naar "events bij mij in de buurt "?


In een notendop, je wilt wat zoekwoorden gebruiken in jouw event omschrijving die Google helpen relevante mensen naar jouw eventpagina te verwijzen. Als je in Amsterdam een sterrenkijkavond organiseert, dan is het waarschijnlijk verstandig om “sterrenkijken in Amsterdam” te gebruiken om jouw pagina te omschrijven.


Je kan zelfs uitvinden welke zoekwoorden het meest populair zijn. Er zijn oneindig veel gratis zoekwoorden researchtools zoals de – uh - Keyword Tool en Google’s Keyword Planner (je moet voor deze wel een AdWords account voor creëren).


En, natuurlijk, helpt het om wat SEO (search engine optimalisatie) basics te kennen. Hier is een, snelle SEO handleiding voor event managers. Je hoeft niet in een dag een SEO expert te worden, maar een aantal tricks brengen je al een heel eind.


4. Duik in de event community

Laten we eerlijk zijn: Elke stad heeft een actieve community van mensen die naar verschillende events gaan. Bereik ze.


Als dat eenvoudig klinkt, is dat omdat het dat ook is. Waarom zou het niet zo zijn? Het is het tijdperk van het Internet. Je zal ongetwijfeld actieve eventforums vinden op Google. Post jouw event daar, stimuleer mensen het woord te verspreiden en misschien kun je een speciale korting aan die specifieke community aanbieden. Je kunt zo creatief zijn als je maar wilt.


Als je jouw event creëert op een toegewijde event-ticketingsite zoals...ahem...Billetto , wordt je event direct gezien door de community van de website. Op deze manier, krijg je gratis blootstelling zodra je jouw event publiceert. Wat is daar niet leuk aan?


5. Omarm social media

Je wist dat dit zou komen. Geen handleiding voor gratis event promotie zou compleet zijn zonder Facebook, Twitter, Instagram enzovoorts.


Maar weten dat deze sites bestaan is niet goed genoeg. Je moet leren hoe je ze moet gebruiken in jouw voordeel. We laten je er niet alleen voor staan. Onze handleiding voor eventmarketing op social media is een goede manier om te starten.


Wil je meer? Fair enough. Hier is nog een diepgaand artikel van Social Media Examiner over het gebruik van social media voor event promotie.


Social media kanalen zijn perfect voor winacties, het gratis weggeven van tickets en andere coole promoties. Als jouw aanbod in de smaak valt en je een catchy hashtag vindt, zal jouw event als een #vuurtje verspreiden op al jouw social media kanalen.


6. Ben creatief met je ticketverkoop

“Waar moet je creatief over zijn?” dat vraag je jezelf misschien af. “Ik maak gewoon een redelijke prijs voor mijn tickets en hoop dat mensen ze kopen!"


Terwijl dat zeker een haalbare strategie is, kun je ook slimme ticket prijzen gebruiken om jouw event te promoten. Er zijn manieren om de ticketverkoop te helpen door speciale “early bird” prijzen aan te bieden, scherp geprijsde groep tickets aan te bieden of eventtickets te bundelen met andere goodies (maaltijdvouchers of een fan T-shirt bijvoorbeeld). We zullen met je de exacte strategie doorlopen voor het boosten van jouw ticketverkoop voorafgaand aan het event.


Dit geeft jou ook extra kansen om jou event gratis te adverteren. Wanneer je een speciaal ticket aanbiedt, kondig het aan op je social media kanalen en zorg er zo voor dat mensen over jouw event praten. Billetto en andere event ticketing websites laten jou zoveel verschillende ticketsoorten toevoegen aan jouw event als jij maar wilt. Maak hier gebruik van en denk over creatieve manieren om jouw tickets te verkopen.


7. Activeer jouw deelnemers

Vergeet niet: Jouw gasten zijn absoluut de beste supporters. Geen verrassingen; ze vonden jouw event al leuk genoeg om een ticket te kopen. Probeer ze met een zacht duwtje in de rug te overtuigen het woord over het event te verspreiden.


Moedig ze aan om het event promoten bij vrienden en om actief gebruik te maken van social media hashtags wanneer ze erover praten. Bied ze drink vouchers of andere extraatjes. Toon dat je ze waardeert, en je zult vaak zien dat ze bereid zijn om wat extra voor je te doen.


Oh, en het is niet alleen gelimiteerd aan jouw gasten. Misschien speelt er een toffe band of coole DJ of ander soort artiest op jouw event. Denk je dat ze het interessant zouden vinden om bekend te worden bij zoveel mogelijk mensen? Denk je dat ze wat promotie voor je zouden willen doen?


Dit zijn geen strikvragen – maar natuurlijk willen ze dat!


Maak het voor ze gemakkelijk om jouw event te delen. Als je de mogelijkheid hebt, bied ze dan een ticket widget aan die ze kunnen integreren in hun eigen website. Fans kunnen zo tickets kopen voor jouw event op de artiesten website zonder naar een andere pagina hoeven te gaan. Netjes toch?


8. Vergeet de e-mailmarketing niet

Met de constante levendigheid op social media, is het gemakkelijk om de kracht van e-mailing te vergeten. Vergeet het niet. E-mail is nog steeds een van de effectiefste manier voor online marketing. McKinsey schat dat e-mail 40 keer effectiever is in het werven van klanten dan Facebook en Twitter.


Oké we geven toe, deze aanpak hangt af van of jij een lijst met personen hebt om te e-mailen. Begin nu met het maken van een lijst. Het hoeft niet een hele klus te zijn. Laat jouw bestaande gasten het woord verspreiden en maak het zo gemakkelijk mogelijk om aan te melden voor de nieuwsbrief. Prikkel mensen om zich aan te melden.


Wij hebben een heleboel ideeën om je hierbij te helpen, dus zorg ervoor dat je ons artikel checkt over e-mailmarketing voor events.


9. Houd je events op één plek

Wacht. We zeggen niet dat je jouw events moet promoten met precies dezelfde kanalen. Een business conferentie past waarschijnlijk het best op LinkedIn, terwijl een paintballgame waarschijnlijk het best past op Facebook. Wat we bedoelen is dat het slim is om jouw eventpagina op één plek te hebben.


Dit klinkt als een klein ding. Maar als je meerdere events organiseert, heeft het zo zijn voordelen om alles op een plaats the houden. Als iemand een van je events checkt, is de kans groot dat ook jouw andere events opgemerkt zullen worden en men nieuwsgierig wordt. Zelfs als het niet relevant is voor hen, misschien hebben ze één of twee vrienden die geïnteresseerd zouden kunnen zijn.


Billetto en andere event websites laten je al jouw events tentoonstellen door jouw profiel te delen met anderen. In wezen, werkt het als een ticketshop die het super gemakkelijk maakt om jouw events te promoten. Als dat iets voor je is, zie dan hier hoe je er zelf een online ticket shop kan opzetten.(Het is gratis en zo gedaan.)


10. Volg, leer, verbeter

Kennis is macht, of - in jouw geval – een betere manier om je event te promoten. Je kunt een heleboel data verzamelen met tools zoals Google Analytics. Probeer zoveel mogelijk data bij te houden: Wat verkoopt het best? Wie koopt het? Wat zijn jouw meest succesvolle marketing kanalen?


Het verkrijgen van deze dat kost helemaal niets en maakt jouw beter voorbereid om je event succesvol te adverteren. Jij kan kiezen welke tickets je korting geeft (of beëindigd), welke marketingkanalen je moet gebruiken, welke klanten je opnieuw moet targetten met je banners, en zo veel meer.


Als je Billetto gebruikt, kun je jouw eventpagina integreren met zowel Google Analytics als Facebook Pixel, zo heb je altijd de juiste data bij de hand. We laten je zelfs zien hoe je deze data kunt analyseren.


Dat is alles...je kunt starten met promoten van jouw event

Je hebt een fantastisch event georganiseerd en je hebt zojuist een heleboel geweldige en gratis manieren voor event promotie ontdekt. Waar wacht je nog op? Jij kan nu beginnen met het adverteren en het verkopen van tickets voor jouw event.


Je zou Billetto eens moeten proberen, wij doen ons best om je te helpen van jouw event een succes te maken. Oh, en dat kost jou helemaal niets. Aarzel niet om contact op te nemen met ons - we zijn vriendelijk en staan voor je klaar.


pattern

Klaar om het te proberen? Het is gratis.