Haal het Meeste uit Je Ticket Voorverkoop

Nu de details van je evenement bekend zijn, is het bijna tijd om je evenement te publiceren en te delen met de rest van de wereld. Om ervoor te zorgen dat je het meeste haalt uit je ticket voorverkoop, zijn er een paar dingen die je in gedachten moet houden.

Voor een typisch evenement, zal het grootste gedeelte van de kaartverkoop plaatsvinden op twee momenten voor aanvang van het evenement:

Er is niets erger dan het afwachten tot de last minute ticket stormloop begint die ervoor moet zorgen dat jouw evenement zwarte cijfers schrijft.

Gelukkig zijn er veel manieren waarop je de verkoop van tickets voor jouw evenement kunt aanmoedigen vanaf het moment dat je het evenement publiceert.


Behoud de piek

Het is altijd goed om te starten met de verkoop van scherp geprijsde early-bird tickets. Met early-bird tickets beloon je jouw snel beslissende fans en zet je de eerste verkoop in gang.

Afhankelijk van hoeveel tijd er is tot je evenement, kunnen gedifferentieerde tickets de verkoop een boost geven. Het stapsgewijs verhogen van de prijs zal leiden tot meerdere "laatste kans" communicatie mogelijkheden en tegelijkertijd beloon je de mensen die van tevoren een ticket voor je evenement kopen.

Wees creatief met je pre-evenement aanbod: met de mogelijkheid om aangepaste ticket soorten, toegangscodes en meer toe te voegen, ligt de wereld aan je voeten. Gebruik arrangementen, drankbonnen en diverse merchandise om de verkoop aan te moedigen en je fans te helpen vooruit te plannen. Het verkopen van merchandise voorafgaand aan het evenement kan je ook helpen bij het bepalen van de voorraad die je op de dag van het evenement zelf nodig zult hebben.

Mensen houden ervan hun live ervaringen te delen met anderen, dus waarom niet een korting aanbieden op het kopen van meerdere tickets? De korting is niet alleen een duwtje in de rug van de klant om een ticket te kopen, maar het stimuleert hen ook vrienden uit te nodigen wat leidt tot organische verspreiding van de bekendheid van je evenement.

Vrij snel zal de verkoopstroom beginnen en zal je regelmatige pieken in de omzet zien en een snellere ontwikkeling in de verkoop van tickets voorafgaand aan je evenement.



Dit zijn slechts een paar ideeën. Wat het beste bij jouw evenement past, hangt af van veel factoren, zoals de grootte van je evenement en hoe ver van tevoren je de evenement pagina aanmaakt. Zo is het misschien niet zinvol om een gedifferentieerde prijsstelling op te zetten voor een wekelijkse cabaret voorstelling die 5 euro kost, maar voor een jaarlijks festival met een capaciteit van 10.000 bezoekers die meer dan 100 euro per ticket betalen kan dit wel een geweldige oplossing zijn.


Laat van je horen!

Elk nieuw evenement dat gelanceerd wordt is een kans om fans te betrekken, nieuw publiek te bereiken en (heel belangrijk) tickets te verkopen. Of het nu via social media, via een nieuwsbrief of een ander kanaal gaat, zorg ervoor dat je jouw (potentiële) publiek laat horen over je evenement nieuws!





Een goede prijs

Bij het bepalen van de prijs van je evenement tickets moet je een aantal zorgvuldige overwegingen nemen. De perfecte prijs moet geen potentiële ticketkopers afschrikken, maar moet op hetzelfde moment ook een idee geven wat er van het evenement verwacht kan worden.

Ten eerste is het belangrijk om je positie in de evenement wereld te bepalen. Als nieuwkomer heb je waarschijnlijk niet dezelfde aantrekkingskracht als de gevestigde namen en de gasten weten waarschijnlijk nog niet wat ze kunnen verwachten van je evenement. Streef naar een laag tot gemiddelde prijs voor de tickets om een grotere aantrekkingskracht te hebben.

Een gesponsord evenement? Dan is het verleidelijk om gratis tickets weg te geven, want wie houdt er niet van een gratis evenement? Onderzoek heeft echter uitgewezen dat het vragen van minstens €5,- per ticket de kans dat deelnemers daadwerkelijk komen drastisch verhoogt. Denk aan het doel van je evenement - en je doelgroep - voordat je kiest voor de gratis route. Branche bijeenkomsten zouden over het algemeen bijvoorbeeld gratis kunnen zijn.

De perfecte prijs voor je evenement tickets vinden kan natuurlijk lastig zijn. Wees bewust van de concurrentie en de gemiddelde marktprijzen voordat je jezelf vestigt op een standaard prijs. Huur je een zaal? Serveer je drankjes? Verstrek je gratis hapjes? Heb je een professionele spreker of een bekende artiest op de factuur staan? Zorg er dan voor dat je rekening houdt met deze factoren in de ticketprijs en vorm een realistische verwachting van je evenement voor de klant die het ticket koopt.

Welke factoren hielpen jou bij het vinden van de perfecte ticketprijs voor jouw evenement? Zijn er tips die we gemist hebben maar die jouw voorverkoop een boost gaf? Laat het ons weten! support@billetto.nl

Contact Billetto Support

Hulp nodig?

Ons team staat klaar om je te helpen! Check onze FAQ Veel Gestelde Vragen voor tips over hoe je het beste je evenement en ticketverkoop kan beheren met Billetto.