Heb je voor de grote uitvoering gerepeteerd, maar heb je nog geen tijd gehad om naar theater kaarten te kijken? Dan ben je hier op de juiste plek.
We gaan het hebben over…
- Waar theater kaartverkoop sites te vinden zijn
- Waar je op moet letten bij software voor theater kaartverkoop
- Hoe theater kaarten zowel online als offline te verkopen
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Waar theater kaartverkoop sites te vinden zijn
Er is te veel keuze als het gaat om oplossingen voor theaterkaartjes. Er is niet alleen een breed scala aan algemene sites die je kunt gebruiken, maar er zijn ook platforms die exclusief aan theaterevenementen zijn gewijd.
1. Billetto
We vermelden veel theaterevenementen op ons platform en hebben een paar speciale tools die specifiek voor theaters zijn. Het is gemakkelijk om een plattegrond van de locatie te maken en zitplaatsen te verkopen. Of om onze “terugkerende evenementen” functie te gebruiken om een willekeurig aantal herhaalprogramma’s te plannen.
Je kunt een gratis optreden organiseren zonder ons een cent voor de kaarten te betalen of een volwaardige marketingcampagne rechtstreeks vanaf ons platform te starten. Onze boekingskosten voor betaalde theaterevenementen zijn zo laag als 3% van je kaartprijs.
2. Yapsody
Yapsody is een ander cool ticketplatform dat ook gratis kaartverkoop biedt voor gratis evenementen. Hun betaalde optie omvat ook een introductieaanbieding waarbij wordt afgezien van de vergoeding voor de eerste 50 verkochte kaarten. Met hun YapScan-app kun je kaarten scannen op de dag van het evenement en krijg je realtime analyses.
3. Fienta
Het Fienta ticketplatform helpt je om kaarten online te verkopen zonder de touwtjes uit handen te geven. De gebruikersinterface is intuïtief en wordt met degelijke analyse tools geleverd om je te helpen je deelnemersgegevens te begrijpen. Ze hebben ook een geen-winst-geen-kosten ticketsysteem: betaal alleen voor de kaarten die je verkoopt.
4. Oveit
Met het platform van Oveit kun je de bezoekers voor je theaterproductie registreren, maar het heeft ook een paar coole toeters en bellen. Hun platform is gesloten, wat betekent dat je betalingen worden verwerkt, zelfs als de wifi uitvalt. Je kunt ook hun gratis tools voor evenementenbeheer gebruiken.
5. TicketSource
TicketSource huwt de online en offline werelden om een alles-in-één ticketplatform te creëren. Je kunt zitplaatsen plannen voor je optredens en donaties accepteren als het voor een goed doel is. Het integreert ook met e-mailplatforms zoals MailChimp.
Tip: Je kunt het overzicht van aanvullende theaterkaartsystemen hier op onze blog vinden.
Waar je op moet letten bij software voor theater kaartverkoop
Niet alle software voor theater kaartverkoop is op dezelfde manier gemaakt, dus doe wat onderzoek voordat je je op een site vastlegt. Hier zijn belangrijke factoren waar je rekening mee moet houden wanneer je je opties vergelijkt en contrasteert.
1. Ticketkosten
Ticketplatforms verdienen geld door te een deel van je kaartverkoop te pakken. Dat kan slechts 3% (op Billetto) of 10% (op WeGotTickets) van je kaartverkoop zijn. Andere platforms hebben een vaste tariefstructuur, een maandelijks abonnementsgeld of een combinatie van alle drie. Zorg ervoor dat je een platform vindt dat geen kosten in rekening brengt voor het hosten van gratis evenementen als je niet van plan bent om deelnemers kosten in rekening te brengen.
2. Algemene versus niche evenementen
Sommige platforms geven allerlei soorten evenementen weer, terwijl andere zich op één type evenement concentreren. Bekijk je concurrentie op het platform. Ben jij de enige die een theaterevenement organiseert? Zo ja, zou dat je doen opvallen of je irrelevant maken voor de gebruikers van de site? Vraag je collega’s in de theaterindustrie wat hun ervaring is geweest en wat ze zouden aanbevelen.
3. Gegevens en analyse
Hoeveel inzicht geeft het platform je in het gedrag van je bezoekers? Geeft het alleen aan hoeveel kaarten je hebt verkocht, of geeft het je een genuanceerder beeld? Kan het met andere tools zoals Google Analytics of Facebook Pixel geïntegreerd worden? Gegevens en analyses kunnen erg gedetailleerd zijn, dus zorg ervoor dat het theaterkaartsysteem dat je kiest alles heeft wat je nodig hebt.
4. Marketing
Bepaalde ticketingsites bieden je een reeks marketing tools om je evenement van start te laten gaan Anderen zullen gewoon doen wat het zegt: je show op de lijst zetten. Misschien heb je geen extra marketing nodig, of misschien zit je zo vol met werk dat je alle hulp nodig hebt die je kunt krijgen. Zorg er gewoon voor dat het financieel zinvol is. Betaal niet voor iets dat je niet zult gebruiken.
5. Toeters en bellen
Er zijn te veel functies om hier op te noemen, maar noteer met welke andere toeters en bellen elke ticketingsite wordt geleverd. Misschien heb je een mobiele app nodig om fysieke kaarten aan de deur te scannen. Misschien wil je dat je bezoekers hun zitplaatsen vóór de show kunnen selecteren. Of misschien wil je donaties inzamelen voor een goed doel. Zorg ervoor dat alle vakjes zijn aangevinkt.
Hoe theater kaarten zowel online als offline te verkopen
Nu je een paar theater kaartverkoop oplossingen kent en waar je in elk van hen op moet letten, is het tijd om wat kaarten te verkopen. Laten we eens kijken naar een paar promotietactieken die het beste voor theater evenementen werken.
1. Social media inhoud
Ja, social media is een no-brainer. Maar een theaterproductie is een meeslepende ervaring en social media inhoud stelt je in staat om mensen vooraf te laten proeven.
Hier zijn enkele manieren waarop je een hype rondom je productie kunt creëren:
- Een officiële trailer voor je theaterproductie. Net als Hollywood films.
- Een videotour door de backstage, technische set-up en kostuumwissels.
- Interviews met de cast, regisseur, kostuumontwerpers en technisch personeel.
- Point-of-view GoPro-beelden van een acteur die bezig is met een dans, gevecht of acrobatiek.
- Getuigenissen op video plaatsen van mensen die de productie al hebben gezien.
- Reactieclips van mensen uit het publiek tijdens een van je eerdere uitvoeringen.
Tip: Bekijk nog 82 ideeën om je te helpen je theaterproductie te promoten.
2. Competities
Iedereen houdt van een goede competitie, vooral als ze een kaartje kunnen winnen. Eén gratis kaartje kan tot extra aankopen leiden bij de vrienden van de winnaar.
Hier zijn een paar manieren om een kaartwedstrijd te organiseren:
- Zet een gratis kaartje weggeefactie op voor social media om betrokkenheid te stimuleren.
- Verberg kaarten in lokale bars en locaties en kondig een speurtocht aan.
Tip: Bekijk voorbeelden van theater kaart wedstrijden voor inspiratie.
3. Kortingen
Van theater wordt het best genoten in het gezelschap van goede vrienden en familie. Waarom beloon je de bezoekers niet die altijd anderen meenemen? Segmenteer je eerdere gasten en verstuur een kortingsaanbieding voor diegenen die consequent meerdere kaarten kopen. Dit zal hen aanmoedigen om weer te komen. Je kunt ook met een andere theaterorganisatie samenwerken en kortingen aanbieden wanneer mensen kaartjes kopen voor optredens op beide locaties.
Tip: Lees ons artikel over het prijzen van kaarten voor evenementen voor meer informatie over prijsstrategieën.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Het is pas over als de laatste seconde in is gegaan
Je hebt veel goede opties voor theater kaartverkoop. En nu weet je waar je naar moet zoeken en hoe je de juiste oplossing voor je behoeften kunt vinden. Heb je tips voor het promoten en verkopen van kaarten voor een show? Laat het ons in de reacties hieronder weten!
Geef een reactie