Het kan verleidelijk zijn om voor de marketing van je evenement puur op digitale kanalen te vertrouwen, maar bepaalde methoden om evenementen offline te promoten, kunnen nog steeds bij het bereiken van doelgroepen zeer effectief zijn. Mensen van alle leeftijden en interesses zien billboards, lezen flyers, worden aan borden blootgesteld, zien tv-advertenties of horen radio-advertenties.
Elke marketingmethode voor evenementen moet door de doelgroep worden beïnvloed en niet alle offline methoden werken voor alle evenementen. Onderdeel van evenementenplanning is publieksanalyse om te begrijpen aan wie je je evenement aanprijst. Die bevindingen moeten de strategie van de marketing van je evenement bepalen.
Van daaruit kun je een beeld opbouwen van je doelmarkt en er alles aan doen om zoveel mogelijk van hen aan te trekken!
Hier zijn enkele beproefde ideeën om een evenement offline te promoten.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
1. Mond-tot-mondreclame
De eenvoudige handeling om iemand over een evenement te vertellen, is een vorm van offline marketing. Hoe meer mensen je het kunt vertellen, hoe effectiever de marketing. Social media beïnvloeding is gewoon een andere vorm van mond-tot-mondreclame en het werkt voor alle generaties.
In een offline context kan mond-tot-mondreclame bestaan uit praten met je doelgroep in de hoofdstraat, het bijwonen van netwerkevenementen en overal naartoe gaan waar je mensen van dichtbij kunt ontmoeten.
Begin met het aan je vrienden en familie te vertellen en moedig ze vervolgens aan om het woord te verspreiden. Dit is vooral relevant als je een evenement organiseert waar iedereen van kan genieten, zoals een pub quiz of een stand-up comedy-avond. Als je een toespraak of conferentie organiseert, dan moet je je sprekers eraan herinneren het woord te verspreiden door het aan hun collega’s te vertellen.
Tip: Hier is een meer gedetailleerde kijk op mond-tot-mond-marketing.
2. Borden
Borden zijn een van die marketingmethoden die goed werkt, maar er niet teveel ophef over maakt. Het gebruik van borden voor de marketing van je evenement kan een billboard zijn voor een groot evenement zoals een festival, of een sandwichbord buiten een pub voor een evenement dat op die locatie plaatsvindt.
Voordat je iets laat afdrukken, maak dan eerst een proefmodel van je bord op papier. Als je wilt dat het bord vanaf de straat leesbaar is, dan moet deze test je vertellen hoe groot de letterhoogte moet zijn. Je kunt ook experimenteren met de plaatsing en ontdekken waar het bord het meest zichtbaar is.
Tip: Bekijk meer tips over het gebruik van borden voor marketing.
3. Posters
Posters bieden een andere mogelijkheid dan borden, hoewel ze redelijk op elkaar lijken. Poster marketing werkt goed voor optredens, comedy-evenementen en community-evenementen. Plaats posters op de locatie waar het evenement zal plaatsvinden. Vraag lokale bedrijven of je een poster in hun winkel of in hun etalage mag plaatsen.
Probeer je kop op twee meter afstand leesbaar te maken. De rest van de tekst moet vanaf slechts één meter leesbaar zijn.
Tip: Bekijk deze 50 evenement posters voor inspiratie.
4. Flyers en postreclame
Flyers kunnen worden uitgedeeld wanneer menigten soortgelijke evenementen verlaten, in lokale winkels worden geplaatst of worden gebruikt als gerichte postreclame. Zoek indien mogelijk winkels die aan je evenement gerelateerd zijn. Je kunt hun klanten dan korting geven op kaarten in ruil voor het plaatsen van je flyers naast de kassa. Je kunt bijvoorbeeld korting geven op je fitnessles aan klanten van een plaatselijke sportwinkel.
Een flyer is vaak iets wat je publiek mee kan nemen en later naar kan kijken. Als zodanig moet het alle belangrijke informatie bevatten die ze nodig hebben om kaarten te kopen en je evenement bij te wonen.
Tip: Er zijn veel goede redenen om flyers voor evenementen te gebruiken.
5. Gedrukte reclame
Gedrukte reclame verwijst naar advertenties in kranten of tijdschriften, vakpers of lokale kranten. De sleutel hier is om een publicatie te selecteren die je doelgroep leest of gebruikt. Hoe aantrekkelijk het ontwerp of de kopie ook is, het werkt niet als je publiek het niet leest. Je moet ook de publicatie selecteren die goed bij het evenement past. (Bijvoorbeeld branche specifieke tijdschriften voor een tentoonstelling of conferentie.)
Om prijzen te vinden en advertentieruimte te kopen, bezoek je de website van de publicatie en ga je naar de pagina ‘Reclame’. Dit zal je vertellen hoe je contact kunt opnemen, en er is vaak de optie om een mediakit te downloaden die reclameprijzen bevat.
Tip: Meer informatie over effectieve krantenadvertenties.
6. Radio
Radio kan nog steeds een aanzienlijk publiek bereiken. Zoals de meeste van de reeds genoemde methoden, is het essentieel om zorgvuldig het juiste medium te selecteren om het publiek te bereiken dat je probeert aan te trekken. De schaal van de reclame moet bij de schaal van het evenement passen. Lokale radio voor lokale evenementen. Nationale of regionale radio voor grotere evenementen.
Verwacht ongeveer € 2 per duizend luisteraars te betalen. Je kunt ook interviews en interessestukken voor gratis advertenties op lokaal nieuws of op de radio overwegen. Het kost niets, maar kan gratis PR genereren.
Tip: Workspace heeft een meer gedetailleerde gids voor radio-advertenties.
7. Gratis previews
Gratis previews werken al bijna honderd jaar voor de filmindustrie. Al die trailers die je te zien krijgt voor het hoofdevenement in een bioscoop? Dat zijn gratis previews. Maar zo groot hoef je het niet te maken. Schaal je marketing naar de grootte van het evenement en bouw vanaf daar op.
Je kunt een kort filmpje laten zien op een lokaal evenement, een enkele act of nummer in een winkelcentrum laten zien, of een artiest zijn ding laten doen op een openbare plek. Laat iemand flyers uitdelen aan het publiek terwijl ze toekijken, en ze hebben alle informatie die nodig is om naar het evenement te komen.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Koppel de promotie van je evenement los
Al deze offline marketingmethoden voor evenementen kunnen naar wens worden gemengd en op elkaar worden afgestemd om een effectieve campagne te leveren. Zorg ervoor dat je doelgroep in het midden van alles staat en stem de media en het medium op die doelgroep af.
Heb je goede tips om een evenement offline te promoten? We horen ze graag. Laat jezelf in de reacties hieronder horen.
Auteur: Lorne Armstrong is de commercieel directeur van Event Academy, een cursusaanbieder voor evenementenbeheer in Islington, Londen. Hij is een ervaren bemiddelaar van groepen van 3 tot 3.000 en heeft de afgelopen 20 jaar op talloze evenementen en conferenties gehost en MC’d.
Geef een reactie