We hebben het eerder al gehad over hoe je het doelpubliek voor je evenement identificeert. Dus je hebt een afnemerspersona gecreëerd en bent een campagne begonnen om te targeten.
Maar…waarom kopen ze geen tickets?
Misschien moet je ze nog een zetje geven, op een andere manier, en op een ander moment van de dag. Maar hoe pak je dat aan?
Het antwoord is retargeting
In dit artikel hebben we het over…
- Wat retargeting is
- Waarom retargeting werkt
- Belangrijke begrippen in retargeting
- Hoe je retargeting advertenties moet aanpassen
- Retargeting op Google
- Retargeting op Facebook
- De stappen voor een succesvolle retargeting campagne voor je evenement
Het is tijd om een tweede, derde en vierde indruk achter te laten bij je gasten!
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
1. Wat is retargeting?
Targeting is reclame maken bij een specifieke groep mensen. We hebben deze methode besproken in onze handleiding over hoe je je doelpubliek segmenteert.
Het leven van een marketeer zou heel leuk zijn als dat alles was wat nodig is om tickets voor je evenement te verkopen. Maar het proces wat de klant doorloopt van ontdekking tot aankoop is niet zo simpel en rechtlijnig.
Een waarschijnlijker scenario is dat een potentiële gast je advertentie ziet, op “Vind Ik Leuk,” klikt en dan weer door gaat met zijn of haar leven. In feite, 96% van de mensen die je website bezoeken zijn nog niet klaar om te kopen.
Maar dat betekent niet dat ze geen interesse hebben in je evenement. Het betekent alleen dat je ze niet op het juiste moment hebt bereikt, of dat ze nog wat overtuiging nodig hebben voor ze een ticket kopen.
Dan is het tijd voor retargeting.
Bij retargeting laat je nog een advertentie zien aan mensen die interesse hebben laten zien in de eerste. Als je hun interesse hebt, moet je ze nog iets laten zien.
2. Waarom retargeting voor evenementen werkt
Ze zeggen dat je geen tweede kans krijgt om een eerste indruk achter te laten. Maar wie zegt dat de eerste indruk altijd het belangrijkst is? Dit is waarom retargeting voor evenementen werkt.
Merk herkenning
Als mensen al eens contact met je merk hebben gehad, kun je hen aan je binden met retargeting. Ze zullen nu overal op internet jouw evenement zien.
Mensen houden zich meer bezig met je advertenties
Ze hebben al eerder een klein beetje interesse getoond. Nu blijven ze jouw advertenties zien. Mensen die het onderwerp zijn van retargeting zullen 3–10x keer vaker op jouw advertenties klikken.
Je ROI zal aanzienlijk stijgen
Je advertenties krijgen meer clicks door retargeting, en je transformeert ook meer mensen in bezoekers. Jouw ROI (return on investment) kan met 200% stijgen door retargeting.
Up-sell en cross-sell je klanten
Mensen die al eerder aankopen hebben gedaan van jouw merk, zullen dit eerder weer doen. Met retargeting kun je zorgen voor up-selling en cross-selling van je andere evenementen of producten.
“Wilt u daar frietjes bij?”
3. Belangrijke retargeting begrippen
Verplaats jezelf in de mensen die je wilt retargeten. Waarom hebben ze de eerste keer dat ze je advertentie zagen geen ticket gekocht voor je yoga-les (als dat je evenement is)?
Hier zijn een paar manieren om je volgende advertentie aan te passen bij het retargeten van je publiek.
Relevantie
Je advertentie kan geweldig zijn voor één publiek, maar niet 100% relevant voor anderen. Mensen hebben verschillende redenen om jouw yoga-les te willen proberen Retarget hen met een relevante advertentie. (Richt je bijvoorbeeld op het kalmerende, meditatieve effect van yoga in plaats van hoe gezond het is voor je lichaam.)
Prijs
Soms gaat het om zoiets simpels als de prijs van je evenement. Als je doelpubliek een yoga-les wil proberen maar dit niet kan betalen, moet je bij het retargeten een korting van 20% bieden.
Urgentie
Misschien zagen ze je advertentie en dachten ze toen dat ze er later op terug zouden komen. Tijd voor wat urgentie. Retarget deze mensen met een advertentie die hen laat weten dat er nog maar twee plaatsen vrij zijn in de les.
4. Hoe retarget je publiekssegmenten
Er zijn een aantal manieren om te beginnen met retargeting.
Pixels
De vaakst voorkomende methode is een retargeting pixel. Het is een klein stukje code dat geïnstalleerd kan worden op je website, zodat je het weet als mensen je website bezocht hebben en weer weggegaan zijn zonder iets te kopen.
Als de bezoeker van de website of landingspagina weggaat, gaan ze overal reclame voor je yoga-les zien: online zoekresultaten, social media, andere websites, en onder hun bed.
Lijsten
Als je een lijst met potentiële, bestaande, of eerdere klanten hebt (zoals een mailinglijst), kun je deze importeren en gebruiken voor je retargeting campagne.
Je lijst kan ook gebruikt worden voor het genereren van lookalike publiek. Platforms zoals Facebook gebruiken de informatie op je lijst om mensen te targeten die lijken op je bestaande klanten.
5. Hoe je je publiek met Google retarget
Kun je raden hoeveel mensen iedere dag advertenties zien op Google tijdens het surfen op het web?
Bijna iedereen.
Ja, 92% van ons zien vandaag een advertentie van het Google Display Network. Dat is veel, dus ga naar je Google AdWords account om een retargeting advertentie op te zetten voor de yoga-les waar we het over hadden.
- Klik op “Gedeelde bibliotheek”
- Ga naar “Publiek”
- Kies “Set-up Remarketing”
- Klik op “Bekijk AdWords Tag voor websites”
Google zal je nu een tag code geven. Kopieer deze en plaats hem dan onderaan je evenementenwebsite of evenementenpagina.
Er wordt nu een cookie bij je bezoekers geïnstalleerd, die je kunt gebruiken bij het retargeten.
Tip: Je kunt deze uitgebreide handleiding over Google retargeting lezen als je interesse hebt in deze methode.
6. Hoe retarget je je publiek met Facebook
Je hebt een Facebook Business account nodig voor je een retargeting campagne kunt opzetten op hun platform. Als je dat gedaan hebt, ga je naar de Facebook Ads Manager.
- Klik op “Publiek”
- Kies “Aangepast Publiek”
- Klik op “Website Verkeer”
Je kunt nu kiezen welk publiek je wilt retargeten. Je kunt je eigen aangepaste publiek maken, maar Facebook heeft al een paar opties voor je klaarstaan.
Je kunt iedereen targeten die…
- Je website bezoekt
- Naar een specifieke pagina van je website gaat
- Niet naar bepaalde pagina’s van je website gaat
- Al een tijdje niet op je website is geweest
Als je een publiek hebt gekozen, krijg je een Facebook Pixel volgcode. Plaats deze op je website (of specifieke pagina) en laat Facebook zijn werk doen.
7. Hoe retarget je voor succesvolle evenementenpromotie
Laten we nu even snel kijken hoe je retargeting advertenties kunt gebruiken om je evenement te promoten, tickets te verkopen, en stoelen vol te krijgen.
- Installeer een volgpixel op je website (zie #4 hierboven)
- Integreer je pixel met je evenementenmanagement software
- Segmenteer je publiek
- Target ieder segment met relevante advertenties (zie #3 hierboven)
- Retarget website bezoekers met stimulansen (zie #3 hierboven)
- Verfijn je campagne op basis van Facebook of Google inzichten
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Was het een hit?
Met het oog op de indrukwekkende ROI cijfers voor retargeting, zal je evenement nu wel bijna uitverkocht zijn.
Laat ons weten hoe het ging, en deel je persoonlijke ervaringen in de opmerkingen hieronder!
Geef een reactie