Als je op zoek bent naar manieren om een Zumba les te promoten, ben je hier aan het juiste adres. In dit artikel begeleiden we de fitte instructeurs van Zumba lessen.
Als iemand twintig jaar geleden het woord “Zumba” tegen je had gezegd, had je je misschien afgevraagd wat voor taal ze spraken. Nu doen mensen op meer dan 200.000 locaties aan Zumba, en is het een wereldwijd fitness fenomeen.
Een actieve gemeenschap heeft bijgedragen aan deze groei. Dus hoe kunnen Zumba instructeurs zoals jij gebruik maken van deze groei, om te zorgen dat je klassen vol zitten en dat de opbrengst hoog is?
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
1. Maak gebruik van mond tot mond reclame
Mond tot mond marketing wordt vaak beschreven als de voornaamste reden dat Zumba groot is in meer dan 180 landen. Maak er gebruik van dat gemeenschap en sociaal leven onderdeel zijn van de lessen.
Je kunt mond tot mond marketing niet forceren, maar je kunt het wel aanmoedigen en het makkelijker maken voor je bezoekers om het nieuws te verspreiden.
Familie en vrienden
Maak gebruik van je eigen netwerk en zorg eerst dat je vrienden, familie en collega’s meedoen. Ze kunnen het begin zijn van je netwerk voor verwijzingen.
Stimulansen
Bied je bezoekers een beloning als ze vrienden meenemen: korting op toekomstige lessen, twee voor de prijs van één aanbiedingen, enzovoort. Dit kan uitgroeien tot een succesvol verwijzingsprogramma.
Een zetje geven
Vragen. Het klinkt simpel, maar veel mensen hebben misschien niet eens nagedacht over wat vrienden interessant vinden. Vraag hen om informatie over je les te delen en geef ze promotiemateriaal om te verspreiden.
Tip: Hier zijn13 geweldige manier om mond tot mond marketing aan te moedigen in fitness.
2. Ruim obstakels voor deelname uit de weg
In jouw marketing strategie en marketing materialen, moet je je richten op de reden dat sommige mensen Zumba lessen misschien vermijden. Verminder of verwijder hun obstakels voor deelname.
“Is Zumba het waard?”
Sommige mensen weten niet zeker of ze het leuk gaan vinden, of of het hun geld wel waard is. Voor deze mensen kun je een gratis proef-evenement organiseren.
“Wat als andere mensen me veroordelen?”
Sportschool vrees bestaat: Veel mensen zijn nerveus als anderen ze in het openbaar zien sporten. Leg er de nadruk op dat jouw lessen zonder druk zijn en plaatsvinden in een positieve, stigma-vrije sfeer.
“Ik weet niet precies wat Zumba is”
Mensen weten misschien ook niet wat ze moeten verwachten. Waarom deel je geen video content van een Zumba sessie, zodat ze een voorbeeld kunnen zien van wat je doet? (Je kunt ook overwegen om te livestreamen op je social media kanalen tijdens één van je Zumba lessen.)
Als je de angst van mensen wegneemt, zullen ze het veel eerder eens proberen.
Tip: Denk aan de voornaamste redenen waarom mensen Zumba lessen uitproberen. Richt je hierop en zorg dat je een antwoord hebt voor de zorgen en bezwaren van mensen.
3. Begrijp je doelpubliek
Zumba kun je bij zo’n beetje iedereen marketen. Maar je hebt veel eerder succes als je begrijpt welke doelgroepen er het snelst naar een Zumba les zullen komen.
Bijvoorbeeld, maar 18% van de mannen heeft ooit een dansfitness les geprobeerd (vergeleken met meer dan 60% van de vrouwen). Zumba’s CEO Alberto Perlman heeft in een Business Insider interview gezegd dat de gemiddelde leeftijd van deelnemers tussen de 33–34 ligt. Zorg dat je dit soort informatie hebt, en je kunt een profiel opbouwen van waarschijnlijke deelnemers.
Met deze kennis kun je de plaatsen opzoeken waar mensen met dit profiel vaak komen, online en offline. Hier zijn een aantal ideeën:
- Zoek naar online gemeenschappen, forums en groepen voor jonge moeders in de 30. (Doe slimme marketing voor deze gemeenschappen.)
- Gebruik Facebook reclame en specificeer je publiek op basis van locatie, leeftijd en geslacht.
- Werk samen met plaatselijke bedrijven die zich richten op vergelijkbare doelgroepen, zoals modewinkels voor vrouwen.
- Vind mensen die houden van fitness via sportscholen en plaatselijke sportwinkels. Zumba kan natuurlijk voor iedereen zijn, maar mensen die van fitness activiteiten houden komen eerder opdagen.
Tip: Gebruik maken van video’s is een persoonlijke en effectieve manier om door te dringen tot je potentiële Zumba deelnemers.
4. Verspreid het nieuws overal
Er is wel degelijk een doelmarkt voor Zumba, maar deze lessen zijn zeker niet beperkt. Bijna iedere volwassene kan meedoen. Daarom moet je zoveel mogelijk mensen bewust maken van je lessen. Hoe kun je dit bereiken?
Social media
Om je les via social media te promoten heb je profielen en evenementenpagina’s nodig, evenals social media advertentie netwerken (zie onze Twitter gesponsorde content handleiding), en meer. Social media is een goede manier om mensen te bereiken die in de buurt Zumba lessen zoeken.
Tip: PerfectGym deelt een paar geweldige tips over het promoten van fitness lessen op social media en andere kanalen, met veel Zumba voorbeelden.
Sites voor evenementennotering
Zumba heeft een enorm brand opgebouwd. Dit betekent dat er waarschijnlijk veel mensen actief naar lessen op zoek zijn. Als je je fitness les op één van de vele sites voor evenementennotering plaatst, is dit een goede manier om deze mensen te bereiken.
Tip: Gebruik sites zoals Billetto om beter zichtbaar te zijn, door terugkerende evenementen voor al je aankomende lessen toe te voegen.
Flyers en posters
Gedrukte reclame kan nog steeds werken, als je het goed doet. Dit betekent meestal dat je de juiste plaatsen moet vinden om je marketing materiaal achter te laten, zoals prikborden. In geval van een Zumba les, moet je je richten op plaatsen waar vrouwen en mensen die van fitness houden hun tijd doorbrengen, zoals sportscholen, fitness winkels, etc.
Voeg alle relevante informatie toe over waar en wanneer, en andere details over je evenement. En vergeet je contactgegevens niet, zodat je de meeste reacties krijgt.
Tip: Je kunt mooie Zumba posters en ander gedrukt materiaal laten maken door professionele drukkers.
5. Maak gebruik van de ondersteuning die geboden wordt door Zumba
Als er iemand is die weet hoe ze Zumba lessen moeten promoten, zijn het wel de mensen van Zumba.
Het merk biedt veel ondersteuning aan Zumba instructeurs na het opzetten van hun eigen franchise. Als je meer mensen door de deur wilt krijgen, moet je gebruik maken van de hulp die het Zumba team je maar al te graag geeft.
Het Zumba Instructeurs Netwerk (of ZIN) is een platform voor instructeurs, waar ze kunnen leren en kant-en-klare bronnen kunnen gebruiken. Je kunt marketing materialen downloaden en personaliseren om je Zumba les bij jou in de buurt te promoten.
Als je in verbinding staat met een netwerk van instructeurs, betekent dit ook dat je vragen kunt stellen aan en hulp kunt krijgen van mensen die in jouw schoenen hebben gestaan. Andere voordelen omvatten een speciale instructeurspagina en noteringen voor jouw Zumba lessen op hun website.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Tijd om mensen aan het dansen te krijgen
Onze tips voor het promoten van een Zumba les zijn een geweldig beginpunt. Maar belangrijker nog: Blijf proactief en biedt een Zumba ervaring waar mensen hun vrienden mee naartoe willen nemen.
Geef een reactie