Als je onze gids hebt gelezen over hoe je publiek retarget om je volgende evenement te promoten, vraag je je misschien af hoe Facebook retargeting voor evenementen werkt.
Je hebt geluk, want daar gaan we het nu over hebben.
In dit artikel gaat het over…
- Wat de Facebook Pixel is
- Hoe je er één maakt en installeert
- Wat Aangepaste Doelgroepen zijn
- Hoe je hier zelf gebruik van maakt
- Vaak voorkomende Aangepaste Doelgroepen die je kunt gebruiken
- Algemene tips voor het optimaliseren van je retargeting campagne
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Wat is Facebook Pixel?
Denk je in dat je een Facebook advertentie hebt gemaakt voor je evenement, met een button die mensen doorstuurt naar je evenementenwebsite.
Als ze je evenementenwebsite hebben bezocht, kijken ze misschien rond en beslissen ze om later terug te komen. Maar wat gebeurt er als ze afgeleid worden door het leven en ze vergeten je evenement?
Daar heb je Facebook Pixel voor. Het is een klein stukje code dat je kunt installeren op je evenementenwebsite om bezoekers die hun ticket nog niet geboekt hebben te retargeten.
Als ze je site hebben bezocht en verder gaan met hun leven, zien ze jouw retargeting advertenties overal online.
Hoe installeer je de Facebook Pixel
Een Facebook Pixel maken kan heel snel en makkelijk, maar hoe makkelijk het is om op je website te integreren hangt af van de instellingen. Dat bespreken we verderop.
Ga nu eerst naar de Facebook Ads Manager en klik op de tab “Bedrijfsmanager” in de linker bovenhoek. Kies “Pixels” onder “Metingen & Rapporten”.
Klik op “Voeg Nieuwe Databron Toe” en kies “Facebook Pixel”.
Voer nu de naam in van jouw Facebook Pixel en klik op “Aanmaken”.
Je zult nu drie opties zien voor het installeren van jouw Facebook Pixel.
Zoals je kunt zien, ondersteunt Facebook verschillende platforms. Als je gebruik maakt van een platform voor ticketverkoop zoals Billetto, kun je je Facebook Pixel verbinden met de evenementennotering.
Een alternatieve manier om Facebook Pixel te gebruiken is door het handmatig op je website te installeren. Als je gebruik maakt van een website platform zoals WordPress, moet het heel makkelijk zijn.
Kijk naar de video hieronder om te zien hoe je de Facebook Pixel installeert op een WordPress site:
De laatste optie is het versturen van de Facebook Pixel code naar je website ontwikkelaar. Dat is verreweg de makkelijkste optie, en zo heb je meer tijd over voor de marketing van je evenement.
Wat zijn Aangepaste Doelgroepen op Facebook?
Facebook laat je doelgroepen van allerlei soorten opzetten als je een advertentie maakt voor je evenement. Je kunt je, bijvoorbeeld, richten op mensen die dichtbij de locatie van je evenement wonen.
Tip:Lees onze handleiding over hoe je het publiek van je evenement segmenteert om een beter idee te krijgen van hoe je doelgroepen aanmaakt op Facebook.
Aangepaste doelgroepen werken een beetje anders dan standaard Facebook doelgroepen. Hier kun je doelgroepen maken op basis van data van Facebook.
Eén manier om dat te doen is je mailinglijst uploaden op Facebook en op basis hiervan een Aangepaste Doelgroep maken. Een andere manier is het gebruiken van de data die verzameld is door de Facebook Pixel.
Hoe maak je Aangepaste Doelgroepen op Facebook
Ga terug naar het startpagina dashboard van de Facebook Ads Manager en klik op de tab “Bedrijfsmanager” in de linker bovenhoek. Kies “Doelgroepen” onder “Middelen”.
Click nu op de tab “Maak Doelgroep aan” en selecteer “Aangepast Doelpubliek”
Je ziet nu vijf verschillende opties om je Aangepaste Doelgroep aan te maken.
De optie “Klantenbestand” geeft je de mogelijkheid om je mailinglijst te uploaden, zoals eerder beschreven. Zo kun je mensen met wie je al e-mailt retargeten, om hen aan je evenement te herinneren.
De optie “Website Verkeer” laat je een Aangepaste Doelgroep maken op basis van de bezoekers van je website als je Facebook Pixel geïnstalleerd is en werkt.
Klik op de optie, en je ziet een scherm waar je kunt aanpassen wat voor soort website verkeer je wilt retargeten met je advertenties.
De laatste optie waar we naar gaan kijken is “Engagement”.
Als je je evenement promoot op Facebook en Instagram met een promo video of afbeeldingen, kun je mensen retargeten die interactie hebben gehad met deze content.
Je kunt ook mensen targeten die engagement hebben gehad met je Facebook evenementenpagina. Hieronder zie je een paar opties voor wat voor soort engagement je wilt retargeten.
Misschien wil je een paar verschillende Aangepaste Doelgroepen op Facebook maken en experimenteren om te zien wat er het beste werkt.
Op Facebook kun je zoveel Aangepaste Doelgroepen maken als je wilt. Je kunt ook campagnes beheren waarbij je bepaalde doelgroepen uitsluit (mensen die al tickets hebben gekocht, bijvoorbeeld).
De 5 vaakst voorkomende Facebook retargeting doelgroepen
Weet je niet wat voor soort Aangepaste Doelgroepen je moet maken? Laten we naar een paar van de vaakst voorkomende Aangepaste Doelgroepen kijken die andere marketeers gebruiken voor maximale conversie.
- Verlaten checkouts: mensen die bijna een ticket gekocht hebben op je website, maar hun winkelwagentje op het laatste moment hebben verlaten.
- E-mail abonnees: mensen die zich ingeschreven hebben voor je nieuwsbrief maar nog niet zeker weten of ze komen.
- Video bekijkers: iedereen die de promo video voor je evenement heeft bekeken (3 seconden, 25%, 75%, of 95% ervan) of een like heeft gegeven, een opmerking of geplaatst of de video heeft gedeeld.
- Bezoekers van voorgaande evenementen: exporteer jouw klantendata uit je evenementenmanagement systeem of ticketplatform en integreer het op Facebook.
- Facebook Messenger: retarget iedereen die jouw evenementenpagina een bericht heeft gestuurd via Facebook Messenger.
Tips voor retargeting op Facebook
Het kan veel tijd kosten om te leren om te gaan met de Facebook Pixel, Aangepaste Doelgroepen aan te maken en Facebook advertenties te maken.
Hier zijn een aantal tips om dit alles sneller te laten verlopen en een power user te worden:
1. Beperk retargeting tot recente bezoekers van de website
Je wilt mensen die je website maanden geleden één keer hebben bezocht niet blijven achtervolgen met advertenties voor een evenement waar ze geen interesse in hebben.
Met Facebook kun je bij het maken van je Aangepaste Doelgroep een tijdslimiet instellen voor “Website Verkeer.” Zorg dat je alleen mensen target die je website recentelijk hebben bezocht.
2. Segmenteer de bezoekers van je website
Niet iedereen die je website bezoekt is even geïnteresseerd. Sommige mensen kijken naar iedere pagina op je website, en andere mensen kijken even naar de startpagina en gaan dan weer weg.
Retarget de meest geïnteressedrde mensen door je bezoekers te segmenteren op hoeveel pagina’s ze hebben bezocht, of richt je op mensen die specifieke pagina’s hebben bezocht (zoals je “Checkout” pagina).
3. Experimenteer met creatieve advertenties
Soms gaat het niet om de doelgroep die je retarget maar het soort advertentie waarmee je dit doet. Experimenteer met verschillende soorten advertenties om erachter te komen wat het beste werkt.
Probeer de tekst, de afbeeldingen of de promo video van je advertentie aan te passen. Je kunt zelfs je bestaande bezoekers vragen wat zij het meest interessant vinden aan je evenement.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Begin met retargeting
Je hebt nu een veel beter idee van hoe Facebook retargeting voor evenementen werkt. Maar ieder evenement is uniek, dus je moet veel experimenteren om de juiste formule te vinden.
Test ieder aspect van je retargeting campagne, inclusief je doelgroepen en de creatieve aspecten van je Facebook ad.
Laat ons in de opmerkingen weten hoe het gaat!
Geef een reactie