Wil je weten hoe je een liefdadigheidsevenement moet promoten met een beperkt budget? Dan ben je hier aan het juiste adres.
In dit artikel gaat het over…
- Waar je je werk en geld op moet richten
- De vele manieren waarop je je evenement gratis online kunt promoten
- Een paar manieren waarop je kunt zorgen dat mensen je in het echte leven steunen
Klaar om steun te krijgen voor je evenement? We gaan ervoor.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Algemene promotiestrategie voor liefdadigheidsevenementen
Je algemene promotiestrategie moet gecentreerd zijn rond een goed doel. Een goed doel is een uitgelezen kans om de lokale gemeenschap samen te brengen. Gebruik die invalshoek bij het promoten van je evenement.
1. Houd je doel in gedachten
Vergeet niet wat je wilt bereiken met je liefdadigheidsevenement. Wil je geld inzamelen, mensen informeren, of iets anders? Als je je doel in gedachten houdt, heb je een beter idee waar je je geld aan moet uitgeven. Als je je liefdadigheidsevenement goed hebt gepland, heb je waarschijnlijk al een duidelijk idee van je uiteindelijke doel.
2. Vind je publiek
Je doelpubliek hangt af van het goede doel. Sommige mensen zullen je sneller steunen dan anderen. Als je onderzoek naar het bestrijden van kanker wilt steunen, moet je je richten op familie en vrienden van kankerpatiënten.
3. Denk aan je budget
Het budget voor het plannen van een evenement is altijd strak. Bij een goed doel is het extra belangrijk dat je geen geld verspilt. Wees realistisch over je marketingbudget, en zorg voor een noodpotje.
4. Wees selectief over waar je adverteert
Je moet erachter komen waar je je publiek kunt bereiken en je dan concentreren op deze kanalen. Maken ze vooral gebruik van Facebook? Lezen ze een bepaalde nieuwsbrief? Het is beter om gericht te werk te gaan dan een te breed veld te pakken.
5. Maak een marketingschema
Je moet zo vroeg mogelijk beginnen met het marketen van je evenement. Gebruik een marketingplan sjabloon om een programma voor de promotie van je evenement op te stellen.
6. Adverteer het doel van het evenement
Mensen willen graag weten waar het geld naartoe gaat, dus leg goed uit hoe hun bijdrage helpt als ze naar je evenement komen. Laat duidelijke voorbeelden zien bij het promoten van je evenement. Bij een groen doel kun je bijvoorbeeld een boom planten voor iedere bezoeker.
7. Controleren en aanpassen
Promotie wordt al snel duur, dus let op hoeveel je uitgeeft. Zie je de resultaten die je wilt, of moet je je aanpak aanpassen?
Hoe promoot je een liefdadigheidsevenement online
Online promotie is geweldig voor goede doelen. Als je je budget wilt rekken en zoveel mogelijk wilt doneren, is de prijs van online promotie ideaal: Gratis.
1. Facebook
Facebook is een goede plaats om te beginnen, want de meeste mensen maken er gebruik van. Zo vinden waarschijnlijk ook al een paar liefdadigheidspagina’s leuk.
Zo kun je makkelijk het juiste publiek bereiken. Er zijn waarschijnlijk ook een paar Facebook groepen die met je doel te maken hebben.
Doe mee aan het gesprek en kijk of je mensen kunt vinden die interesse hebben in je evenement. Sommigen kunnen het zelfs sponsoren (verderop meer hierover).
Als je genoeg budget hebt om uit te geven aan Facebook advertenties, kun je ook makkelijk mensen bereiken op basis van hun interesses.
Tip: Kijk naar onze handleiding over het gebruiken van Facebook advertenties om je evenement te promoten.
2. Twitter
Twitter is ook een goede plaats om het gesprek aan te gaan over goede doelen. Er zijn veel nonprofit hashtags over fondsenwerving en goede doelen.
Net als op Facebook, moet je gesprekken aangaan die met jouw doel te maken hebben. Je kunt ook investeren in Twitter advertenties om te zorgen dat je profiel gepromoot is.
Tip: Kijk naar onze handleiding voor Twitter advertenties voor evenementenpromotie.
3. Instagram
Op Instagram kun je veel aan visuele promotie doen. Als je goede afbeeldingen kunt vinden die met je doel te maken hebben, kun je deze op Instagram plaatsen.
De goede doelen die succes hebben gehad op Instagram waren allemaal inspirerend, grappig, of emotioneel overtuigend. Waarom leen je niet een paar van deze ideeën voor jouw liefdadigheidsevenement?
4. Pinterest
Pinterest is ook een social media platform dat zich op beeldmateriaal concentreert. Op Instagram kun je berichten delen, maar Pinterest moedigt dit actief aan.
Maar direct adverteren wordt ontmoedigd, en je kunt geen hashtags gebruiken. Het is beter te gebruiken om een visueel verhaal op te zetten rondom je doel en evenement.
5. YouTube
YouTube is een uitstekende plaats om je liefdadigheidsevenement te promoten met video content. Maak een trailer voor je evenement, een overzicht van hoogtepunten van voorgaande evenementen, of richt je op het evenement zelf.
Het belangrijkste is dat je meedoet aan YouTube’s Non-Profit Programma. Zo kun je gebruik maken van speciale functies zoals donatiekaarten voor je video’s, zodat mensen direct kunnen doneren.
6. Google AdWords
Met AdWords kan je evenement ontdekt worden door mensen die op zoek zijn naar het doel dat je steunt. Google biedt ook een AdWords Grant aan goede doelen die hier behoefte aan hebben
7. Hashtags
Hashtags zijn een essentieel onderdeel van promotie op Twitter en Instagram. Ze spelen ook een kleine rol op YouTube en Facebook.
Jouw liefdadigheidsevenement heeft een eigen hashtag nodig. Maar je moet ook de meest populaire hashtags onderzoeken voor het doel waar je geld voor inzamelt.
8. E-mail campagnes
Je moet ook een mailinglijst opstellen voor je liefdadigheidsevenement. E-mails hebben het voordeel dat ze niet verloren raken in de onophoudelijke stroom van een social media feed.
Kijk ook of je mee kunt liften met andere mailinglijsten. Als je een evenement organiseert voor een bepaald goed doel, is het verstandig om het te promoten bij de mensen die dit doel steunen.
9. Social media influencers
Social media influencers zijn heel belangrijk in marketing. En veel van deze influencers steunen goede doelen. Kijk of iemand je wil helpen met het promoten van je evenement.
10. Ticketverkoop provider
Je moet je liefdadigheidsevenement noteren op een website voor evenementennotering. Billetto biedt korting voor liefdadigheidsevenementen en zorgt dat je donaties kunt inzamelen. Je kunt ook gratis evenementen organiseren zonder kosten te hoeven betalen.
Offline promotie
Fysieke promotie is zelden gratis, dus dit is wat lastiger als je budget beperkt is. Er zijn wel manieren om je liefdadigheidsevenement gratis te promoten in het echte leven.
1. Vrijwillig straatteam
Je kunt mensen uit de plaatselijke gemeenschap rekruteren als vrijwillig straatteam. Zij kunnen je helpen bij het verspreiden van flyers en informatie over het goede doel.
2. Radio promotie
Lokale radio stations willen misschien wel uitzendtijd doneren om je doel te promoten. Maak contact met managers van radio stations en kijk of er ruimte voor je is.
3. Plaatselijke kranten
Je moet altijd proberen contact te maken met lokale kranten. Misschien hebben ze interesse in schrijven over een plaatselijk liefdadigheidsevenement. Het is nog beter als je een officieel persbericht maakt.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Begin met promoten
Een liefdadigheidsevenement promoten heeft voor- en nadelen. Geld is vaak een probleem, want er moet zoveel mogelijk naar het doel zelf gaan.
Gelukkig zijn er genoeg organisaties die je tegemoet willen komen. Neem vooral de tijd om onderzoek te doen naar bedrijven die goede doelen steunen.
Veel succes met geld inzamelen!
Geef een reactie