Het is een feit: De beoogde bezoekers van jouw evenement zijn actief op social media. Het is ook waarschijnlijk dat ze meer sociale tijd op Facebook doorbrengen dan waar dan ook.
Volgens het Pew Research Center, wordt Facebook het vaakst gebruikt van alle standaard social media platforms. (YouTube telt niet als “typisch” kanaal, omdat het geen optie voor directe berichten heeft). Ongeveer 68% van alle volwassenen die online actief zijn gebruiken Facebook.
Dat aantal is in 2019 waarschijnlijk gestegen, want Facebook heeft meer dan2,27 miljard maandelijkse gebruikers.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Wat kun je verwachten als je reclame maakt voor een evenement via Facebook
Als je je evenement op Facebook promoot, krijg je het volgende:
1. Meer aandacht
Met Facebook advertenties zullen meer mensen je evenement zien en erop reageren. Facebook gebruikers brengen ongeveer 20 minuten per dag op het platform door.
2. Betere segmentering
Je kunt gebruik maken van Facebook-doelgroepstatistieken en tools om de bezoekers van je evenement te vinden en segmenteren.
3. Betere doelgroep-opties
Richt je op gebruikers op basis van locatie, geslacht, leeftijd, inkomen, educatie, interesses, gedrag en meer.
4. Meer waar voor je geld
Facebook advertenties zijn 7 keer goedkoper dan Twitter advertenties. Een advertentie voor een evenement op Facebook kost soms maar $1 per dag. (Maar het kan wel 4.000 potentiële bezoekers bereiken, volgens Hootsuite’s Adespresso.)
5. Meer controle
Je kunt te allen tijde controleren hoe je advertentie het doet.
6. Meer gevoel van eigenaarschap
Je kunt een speciale Facebook Pagina aanmaken als landingspagina voor je evenementenadvertenties. Zo kun je interesses polsen en tickets verkopen via een platform als Billetto of direct op Facebook.
7. Betere cross-promotie
Mensen brengen bijna een uur per dag door op sociale netwerken die eigendom zijn van Facebook: Facebook, Instagram en Messenger.
8. Betere conversies
Met Facebook advertenties bereik je snel potentiële bezoekers door middel van je marketing en sales funnels.
9. Betere community engagement
Anders dan bij Google Ads, kun je met Facebook advertenties het sociale netwerk voor je evenement eenvoudig activeren. Het geeft je ook een beter idee van hoe ze zich gedragen op social media.
10. Meer doorzichtigheid
Sinds december 2018 heeft Facebook adverteren doorzichtiger gemaakt.
Overtuigd? Mooi!
Hoe moet je je evenement nu echt promoten met Facebook advertenties?
We hebben je al laten zien hoe je een evenement aanmaakt met een Facebook-pagina.
In deze snelle handleiding zullen we ons concentreren op hoe je evenementen promoot via betaalde advertenties op Facebook.
1. Hoe selecteer je een bepaalde soort evenementenadvertentie op Facebook
Voor je een evenementenadvertentie op Facebook maakt, moet je eerst het evenement zelf aanmaken. Je moet de pagina kunnen bewerken, of admin of mede-host van het evenement zijn om ervoor te adverteren via Facebook.
Evenementenadvertenties kunnen helpen met bewustzijn, ticketverkoop en RSVP’s voor je aankomende evenement. Je kunt een evenementenadvertentie gebruiken om je weer te richten op mensen die al eens eerder interesse hebben getoond in je evenementen. (Of je richten op nieuwe mensen die interesse zouden kunnen hebben in je aankomende evenement.)
Je kunt hier drie soorten Facebook advertenties verwachten. Deze zijn gebaseerd op campagnedoelen: bewustzijn, aandacht of conversie. Dit zijn de meest prominente items die je zult tegenkomen in de Facebook Ads Manager.
Dan is het tijd om je advertentie aan te maken. Kies om te beginnen een doel.
Geef aan wat je wilt bereiken: bewustzijn, aandacht of conversie.
Als je bijvoorbeeld kiest voor “Verkeer” onder “Aandacht”, krijg je dit:
Als je kiest voor “Conversie” doelen, kun je kiezen tussen “Geïnteresseerd” of “Koop Tickets” als oproep tot actie in je advertentie.
Volgende stap: Maak een account aan voor je advertentie.
Op de volgende pagina’s kun je advertentiesets aanmaken op Facebook. De advertentieset die je krijgt hangt af van het doel dat je kiest. Als je gebruik maakt van ons doel “Verkeer”, krijgen we een advertentieset van zes stuks, bestaande uit:
- Verkeer: Kies waar de clicks naar doorverwijzen.
- Dynamisch Creatief: Een combinatie van dynamische afbeeldingen en headlines.
- Aanbod: Een aanbod dat potentiële bezoekers kunnen opslaan en waar ze reminders over kunnen ontvangen.
- Publiek: Definieer je ideale bezoeker. Volg de aanwijzingen op om je te richten op bezoekers door middel van factoren als locatie, leeftijd, geslacht, connecties, interesses, gedrag en talen.
- Gewoonte publiek: Mensen die al interactie hebben gehad met je evenement.
- Lookalike publiek: Mensen die je evenement pas net ontdekken, maar lijken op je meest waardevolle beoogde bezoekers.
- Plaatsing: Automatisch of handmatig.
- Automatisch: Het afgiftesysteem van Facebook kiest waar je evenement het waarschijnlijk het beste zal doen.
- Handmatig: Jij bepaalt waar je advertenties in het Facebook netwerk zichtbaar zullen zijn.
- Budget en Planning: Kies tussen dagelijks en levenslang budget. Met de levenslange optie kun je evenementenadvertenties inplannen voor specifieke tijden en dagen van de week. Dat betekent dat je bezoekers kunt bereiken terwijl ze het meest actief zijn online.
Nu moet je de evenementenadvertentie zelf aanmaken.
2. Hoe maak je een evenementenadvertentie die werkt voor promotie op Facebook
Volgende stap: Kies het format voor de evenementenadvertentie op Facebook die het beste bij jouw campagne past. Het format zal beïnvloeden hoe jouw advertenties eruitzien.
Er zijn 11 Facebook advertentieformats:
Lees meer over Facebook’s specificaties voor ieder format.
Het volgende wat je moet doen is mediabestanden toevoegen aan je advertentie onder “Media”:
Voeg ook een link toe waar bezoekers actie kunnen ondernemen:
Zo ziet het eruit met de details van de evenementenadvertentie:
Dit is het creatieve gedeelte.
Hier zorg je voor een overtuigende tekst, een relevante afbeelding en andere aspecten voor naamsbekendheid. Kijk goed naar de richtlijnen van Facebook voor afbeeldingen, tekst en video. Dus ook de beste verhouding tussen tekst en afbeeldingen in een Facebook advertentie.
Tip: Eerst was er een beperking van 20% tekst, maar Facebook laat nu de keuze aan marketeers.
3. Plaats de bestelling voor je evenementenadvertentie op Facebook
Als je je media en link hebt toegevoegd, is de advertentie klaar voor controle. Als je hebt bevestigd dat alles er naar behoren uitziet, kun je de advertentie verzenden.
Dit doe je door eenvoudigweg op de knop “Bestelling Plaatsen” aan de rechterkant van het scherm te klikken. Zo verzendt je de Facebook advertentie voor controle. Als je advertentie klaar is om geplaatst te worden, krijg je een bevestigingsbericht.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Nu is het aan jou
Een evenementenadvertentie aanmaken op Facebook is niet zo moeilijk als het misschien lijkt. Volg deze handleiding en plaats je advertentie, voor een onvergetelijk evenement.
Geef een reactie