Het is belangrijk om je werk onder de aandacht te brengen. Daarom moet je weten hoe je een persbericht schrijft voor een evenement.
Bedrijven gebruiken al decennia lang persberichten. Marketing en journalistiek zijn veranderd door het Internet, maar vandaag de dag nog steeds relevant.
Een goed geschreven persbericht kan je helpen…
- Zorg dat er meer mensen naar je evenement komen.
- Zorg voor een ruimer budget.
- Zorg dat meer mensen je merk kennen.
De juiste manier om een persbericht te schrijven is niet heel anders dan de juiste manier om een evenementennotering te schrijven. Maar er zijn wel een paar verschillen om te bespreken.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
1. De publicatiedatum
Laten we bij het begin beginnen: Je moet een publicatiedatum kiezen voor het persbericht van je evenement. Je moet mediakanalen laten weten of het meteen gepubliceerd moet worden of op een bepaalde tijd.
Direct publiceren
Als het bijna tijd is voor je evenement, moet je “Voor directe publicatie” bovenaan het persbericht schrijven.
Publicatie op een bepaalde tijd
Als het nog even duurt voor je evenement plaatsvindt, moet je specificeren wanneer het persbericht gepubliceerd kan worden. Schrijf in dit geval “Geblokkeerd tot [datum]”.
2. De kop
Je kop moet aandacht trekken. Het is het eerste dat mensen zullen lezen. Je kop moet de lezer stimuleren om de rest van het persbericht te lezen.
Hier zijn een paar stelregels voor het schrijven van een goede kop:
- Gebruik Hoofdletters
- Gebruik populaire trefwoorden en zoektermen
- Houd je aan een maximum van 80 karakters
- Verwerk naam, thema en locatie van je evenement
Het is een goed idee om de kop als laatste te schrijven, omdat je je dan beter kunt concentreren op wat belangrijk is.
Meer lezen:5 Makkelijke trucjes om goede headlines te schrijven.
3. De ondertitel
De ondertitel is de volgende stap om de aandacht van de lezer te trekken. Je kunt hier wat meer informatie verwerken, maar houd het bondig
Het moet nader ingaan op de informatie in de kop en mensen aansporen om de eerste paragraaf te lezen. Houd je aan een maximale lengte van 20 woorden.
4. De eerste paragraaf
Gefeliciteerd! Je hebt de lezer nieuwsgierig genoeg gemaakt om het persbericht zelf te lezen.
Nu moet je hun aandacht vasthouden. Om dat te doen, moet je alle vitale informatie toevoegen die ze nodig hebben om te beslissen of jouw evenement voor hen is.
Wat moet er in de eerste paragraaf staan:
- Waar het evenement over gaat en wat er gaat gebeuren.
- Waarom het evenement plaatsvindt, en met welk doel.
- Wanneer het evenement plaatsvindt.
- Waar het evenement is, en in welke locatie.
- Wie er achter het evenement zit en wie er komt.
Je moet het hier nog redelijk bondig houden. Houd je aan 25 woorden of minder. Je kunt dieper op al deze punten ingaan in de hoofdtekst van het persbericht.
5. De hoofdtekst
Nu je de basis hebt behandeld, is het tijd om je persbericht verder inhoud te geven. In de hoofdtekst heb je nog twee of drie paragrafen om mee te werken.
Gebruik de hoofdtekst om de punten uit de eerste paragraaf verder uit te lichten. Je kunt de hoofdtekst gebruiken om de lezer te vertellen over…
- Het goede doel waar je geld voor inzamelt.
- Eén van de artiesten die komt optreden.
- Hoe je, bijvoorbeeld, viert dat je al tien jaar zaken doet.
Het belangrijkste deel van je hoofdtekst is de oproep tot actie (CTA) op het einde. Je kunt de lezer bijvoorbeeld vertellen waar ze tickets kunnen boeken en wanneer ze uitverkocht zullen zijn.
6. De standaardtekst
Het laatste deel van je persbericht is de standaardtekst. Dit is journalisten-taal voor een korte biografie of een “Over Jou” sectie.
De standaardtekst moet ongeveer 100 woorden lang zijn. Je moet het gebruiken om geloofwaardigheid op te bouwen voor jezelf en je merk als evenementenplanner of bedrijf.
Dit is wat je in de standaardtekst moet zetten:
- Wie je bent en wat je bedrijf doet.
- Waarom je dit evenement organiseert en voor hoe lang.
- Een link naar je website en social media.
Verwerk alles waardoor je opvalt tussen alle anderen.
Verder lezen:Hoe je een standaardtekst voor een persbericht schrijft in 7 stappen.
10 tips voor het persbericht van je evenement
Je begrijpt nu de basis van hoe je een persbericht schrijft voor je evenement. Maar er zijn nog een paar extra tips waardoor het persbericht voor jouw evenement opvalt tussen alle anderen.
1. Schrijf in de derde persoon
Je moet het persbericht (inclusief standaardtekst) in de derde persoon schrijven. Dat maakt het voor iedereen gemakkelijk om te lezen.
2. Gebruik een boeiende afbeelding
Je persbericht moet een kwalitatieve afbeelding hebben, die past bij het thema van je evenement. Het is hier net zo belangrijk om een goede keuze te maken als bij de kop, omdat dit het eerste is dat mensen zien.
3. Gebruik emotionele taal
Gebruik woorden die bepaalde emoties in de lezers oproepen. Als je geld inzamelt voor een goed doel of een feest plant, moet je met je taalgebruik zorgen dat mensen enthousiast worden.
4. Maak gebruik van steun van influencers
Het kan heel effectief zijn om te werken met de steun van een influencer of een plaatselijke ster.
5. Leg de nadruk op een opvallende locatie
Als je evenement plaatsvindt in een bijzondere locatie, moet je zorgen dat je hier de nadruk op legt. De “waar” is vaak net zo aantrekkelijk als de “wat”.
7. Maak gebruik van bewustmakingsdagen
Als je evenement samenvalt met de Internationale Dag van Wat dan ook, kun je gebruik maken van de aandacht. Je kunt bijvoorbeeld een pannenkoekenevenement organiseren op Internationale Pannenkoekendag.
8. Gebruik verhalen uit het nieuws
Refereer in je persbericht vooral aan het nieuws. Als je een nieuwe smaak ijs lanceert tijdens een nationale hittegolf, kun je dat verhaal gebruiken.
9. Vier je jubileum
Het jubileum van een bedrijf of carrière trekt aandacht en bouwt geloofwaardigheid op. Als je evenement samenvalt met een jubileum, kun je dit gebruiken in je persbericht.
10. Wees de eerste om iets te doen
Een jubileum is interessant, maar de eerste zijn met iets is dat ook. Als je de eerste app lanceert die alle nieuwsberichten over de Brexit van TV filtert, kun je hier de nadruk op leggen in je persbericht.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Verspreid je persbericht
Je bent er. Je weet nu hoe je een persbericht voor een evenement schrijft—en nog meer!
Je hoeft nu alleen nog maar je persbericht te verspreiden naar mediakanalen. Je kunt je eigen mailinglijst creëren of een distributieservice gebruiken.
Deel het persbericht voor je evenement ook op je website en social media platforms.
Wil je je eigen ervaring met persberichten voor evenementen delen? We horen het graag in de opmerkingen hieronder.
Geef een reactie