Waarom moet je weten hoe je een evenement livestreamt via Facebook Live? En wat is het?
Facebook Live is een functie waarmee je live video kunt uitzenden vanaf je evenement.
Je kunt je bestaande online volgers bereiken en nieuwe gasten aantrekken voor toekomstige evenementen.
En het beste is nog dat je de video ook kunt gebruiken als content voor je andere social media accounts.
In deze volledige handleiding, leggen we je uit hoe je je eerste Facebook Live stream moet opzetten. Er zijn van begin tot eind maar een paar stappen nodig, maar misschien zijn er ook optionele stappen nodig.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
1. Check WiFi en materiaal
Zorg dat je camera en microfoon werken, en dat je een stabiele internetverbinding hebt. Het is een goed idee om de WiFi verbinding te controleren voor je een locatie boekt. Het ziet er niet goed uit als je verbinding opeens wegvalt terwijl je live bent.
2. Kondig je live video aan
Al je Facebook volgers krijgen een melding als je live gaat. Maar je moet je livestream ook goed van tevoren aankondigen. E-mail iedereen op de gastenlijst van je evenement, en bezoekers van voorgaande evenementen. Zo kun je zorgen voor een maximaal aantal kijkers.
3. Open Facebook Live
Er zijn twee manieren om gebruik te maken van Facebook Live. Ten eerste kun je een nieuwe status aanmaken door de klikken op “Wat ben je aan het doen?” op je Tijdlijn. De tweede manier is klikken op het camera icoontje in de linker bovenhoek, naast het zoekveld.
4. Geef toestemming voor het gebruik van camera en microfoon
Als je je camera of microfoon nog nooit hebt gebruikt met de Facebook app, zal de app om toestemming vragen om hier gebruik van te maken. Klik op “OK” als je deze vraag krijgt. Dan kun je Facebook Live via de app gebruiken.
5. Kies de juiste camera
Je telefoon heeft waarschijnlijk een camera aan de voorkant en één aan de achterkant. Zorg dat je de juiste camera selecteert voor je livestream. Klik op het camera icoontje in de rechter bovenhoek om van camera te wisselen.
6. Zet je camera op Live
Je camera wordt automatisch op “Normaal” gezet. Klik op “Live” links onderin het scherm om de Live modus in te schakelen. Je bent bijna klaar om te beginnen met je livestream.
7. Selecteer wie je livestream kunnen zien
Naast het symbool van het slotje in de linker bovenhoek, zie je “Alleen Ik”. Laat het zo als je het wilt testen. Anders kun je hierop klikken en de status veranderen in “Publiek.” Nu kan iedereen op Facebook of van buiten het zien.
Het kan handig zijn om beperkingen in te stellen als je een privé-evenement organiseert. Zo kun je het evenement privé houden, en genieten van het social media aspect.
8. Schrijf een omschrijving voor je video (optioneel)
Je moet een korte tekst bij de video schrijven, net als bij een standaard Facebook bericht. Je status komt boven de video te staan, dus dit is je kans om de aandacht te trekken.
Bespreek alle beste punten van je evenement. Wat gebeurt er, wie komt er, waar vindt het plaats, en wat missen de kijkers?
9. Gebruik tags, locatie en emotie (optioneel)
Naast het veld met de omschrijving, kun je mensen taggen, een locatie bepalen, en een emotie selecteren. Gebruik deze functies om extra aandacht te genereren voor je evenement.
Het is een goed idee om de locatie waar de livestream plaatsvindt te taggen. Je moet ook andere betrokkenen taggen, zoals het cateringbedrijf of artiesten.
10. Voeg filters, tekst, en afbeeldingen toe (optioneel)
Tik op het toverstokje links onderin voor meer effecten. Het kan de aandacht trekken of juist afleiden, afhankelijk van de context van je livestream. Hoeveel je toevoegt hangt af van je publiek en het soort evenement.
11. Start de livestream
Tik op de “Start Live Video” knop…en daar ga je! Facebook telt af, en dan ben je live. Je livestream mag 90 minuten duren. Daarna beëindigt Facebook het. Dus zorg dat je de uitzending afsluit voor dat gebeurt.
12. Communiceer met je kijkers
Je moet met je kijkers communiceren via video en tekst. Spreek direct met hen en moedig ze aan om opmerkingen achter te laten en de video te delen. Zorg dat je belangrijke details over het evenement deelt, zoals het eten wat er geserveerd wordt of de artiest op het podium.
Geef antwoord op zo veel mogelijk opmerkingen. Het is een goed idee om iemand aan te wijzen om antwoord te geven op de opmerkingen. (Je kunt beledigende opmerkingen ook blokkeren.)
13. Beëindig de livestream
Als je de beperking van 90 minuten benadert, is het tijd om af te ronden. Bedank al je kijkers, en vraag ze om iets te doen.
Zoals de video delen of naar je website gaan. Als je nog andere evenementen op de planning hebt, is het nu een goed moment om extra tickets te verkopen.
14. Sla je video op en maak een bericht (optioneel)
Klik op de knop rechts onderin om de video op te slaan op je telefoon. Je kunt de livestream ook delen voor de mensen die het gemist hebben, zodat ze deze terug kunnen kijken. Je kunt deze bewerken zoals ieder ander Facebook bericht.
Je moet de video ook gebruiken als een trailer voor toekomstige evenementen op de planning. Als je een komedie of een muziek concert organiseert, gebruik je het materiaal om reclame te maken voor je volgende evenement.
15. Gebruik een aangepaste miniafbeelding (optioneel)
Je kunt een aangepaste miniafbeelding instellen voor je video net als op YouTube. Neem een screenshot van de video en wat tekst om het er interessanter uit te laten zien voor latere kijkers.
Tip: Gebruik een website zoals Canva om de miniafbeelding met gemak aan te passen aan de specificaties van Facebook.
16. Zet het bericht vast op je Tijdlijn (optioneel)
Er zullen meer mensen naar je Facebook Live video kijken als je deze bovenaan je Tijdlijn vastzet. Zo is het het eerste wat bezoekers zien als ze naar je Pagina gaan.
17. Voeg ondertiteling toe aan je video (optioneel)
De meeste Facebook video’s, inclusief livestreams, worden bekeken zonder geluid. Daarom is het een goed idee om ondertiteling toe te voegen. Ondertiteling helpt ook als de muziek niet altijd klopt.
18. Maak er een uitgelichte video van (optioneel)
Misschien kun je de video ook Uitgelicht maken op je Facebook Pagina. Zo is de video van je meest recente evenement de eerste video die bezoekers zien als ze naar je Facebook video’s gaan.
19. Check Facebook inzichten (optioneel)
Als je livestream en promotie klaar zijn, is het tijd om naar de statistieken te kijken. Kijk hoeveel mensen je bereikt hebt en hoeveel engagement je hebt gehad.
Deze informatie is heel waardevol bij het promoten van je evenementen met betaalde Facebook advertenties. Je kunt potentiële bezoekers beter bereiken als je weet of ze actie hebben ondernomen op je stream.
20. Promoot de video (optioneel)
Als je echt maximale aandacht wilt, is het verstandig om te kiezen voor betaalde advertenties. Je kunt op Bericht Promoten klikken om een Facebook advertentie aan te maken voor je video. Met advertenties krijg je gedetailleerdere inzichten dan je al had.
Facebook is één van de beste social media platforms voor gerichte advertenties. Waarom? Omdat er geen ander platform is dat zoveel informatie verzamelt over de gebruikers. Nu je een livestream hebt gedaan van je evenement, heb je in de toekomst een betere positie voor het verkopen van tickets.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Je bent helemaal klaar!
En dat is het! Je hebt succesvol je eerste livestream via Facebook gedaan. Nu kan iedereen zien hoe succesvol je evenement was—en wat ze gemist hebben. Veel mensen zijn bang om dingen te missen.
Denk eraan dat je in de video kunt knippen en kleine stukjes op je Facebook kunt plaatsen. Zo krijg je door één livestream veel content. Het is een goede manier om reclame te maken bij je potentiële bezoekers voor toekomstige evenementen.
Veel succes, en veel plezier met livestreamen!
Geef een reactie