We kunnen jullie al horen, lezers. “Hoe maak je een emaillijst? Maar ik ben net discreet ontsnapt uit het kettingmail netwerk van slechte politieke moppen van oudtante Ethel!”
Dit is niet dat soort e-maillijst. In feite weet je waarschijnlijk precies wat wij bedoelen. Als je zelfs maar een kleine verzameling interesses hebt, dan is de kans groot dat je voor iemands e-maillijst bent aangemeld.
Literatuurliefhebbers kunnen zich abonneren op de wekelijkse nieuwsbrief van een beroemd tijdschrift; schaakstudenten kunnen af en toe een tutorial e-mail zien van hun digitale schaakacademie naar keuze.
Waarom zouden hobby’s en publicaties alle plezier mogen hebben? Voor organisatoren van evenementen is de e-maillijst een van de beste marketinginstrumenten die tot hun beschikking staan.
Laten we een paar eenvoudige, effectieve manieren bekijken om een e-maillijst voor je volgende evenement te maken.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Waarom zou ik een e-maillijst voor mijn evenement gebruiken?
Omdat we dat zeggen! Grapje.
Bedenk dat e-mailmarketing feitelijk voor elk uitgegeven euro ongeveer € 42 oplevert. Ja, dat is een vrij mooie deal. Het is niet zo verwonderlijk dat e-mailmarketing een zeer snelle gebruikersacceptatie kent. Bijna een derde van de wereldbevolking gebruikt e-mail. Waaronder oudtante Ethel.
Nog niet overtuigd? Wat dacht je van enkele van de volgende redenen om e-mailmarketing te gebruiken:
- Kosteneffectiviteit: praten is goedkoop, maar dat geldt ook voor e-mail. In feite kan het vaak gratis zijn.
- Doelgroep targeting: je kunt je abonnees op basis van hun interesses segmenteren om meer gerichte en relevante e-mails te verzenden.
- Direct bereik: de meeste mensen controleren elke dag hun e-mail. Met e-mail bereikt je snel al je abonnees, inclusief eerdere bezoekers.
- Prestaties bijhouden: je kunt gemakkelijk zien hoe goed je e-mailcampagnes presteren. Meet je marketingvaardigheid door uit te vinden hoeveel mensen je e-mails openen.
Door een effectieve e-maillijst samen te stellen, zullen je evenementen simpelweg meer en meer aandacht trekken. Dus het werkt. Geweldig. Maar dat laat de vraag over hoe je een e-maillijst kan maken.
Tip: Wil je meer weten? Ontdek de vele voordelen van e-mailmarketing.
Hoe je eigen e-maillijst te maken
Hier bespreken we een paar tips om die lijst te laten groeien en gezond te maken. En je hoeft het niet eens spruitjes te geven.
Website aanmelden
Stap één: neem een website! Als je daar een aanmeldingsformulier opneemt, dan heb je de helft van de strijd gewonnen. De tweede helft is om het zichtbaar te maken. Er zijn een paar verschillende manieren om dit te doen:
Voettekst
Voeg in de voettekst van je pagina een aanmeldingsformulier voor e-maillijsten toe. Ze zien het, ze klikken erop, ze leren over je evenementen.
Pop-up
Dat klopt, de gevreesde pop-up kan echt werken. Op deze manier hoeven bezoekers niet zelf op jacht naar je aanmeldingsformulier. Terwijl je je aanmeldt, moet je zeker weten dat het echt waardevol klinkt. Dat omvat het schrijven van een duidelijke tekst.
Zoals we hieronder zullen bespreken, moet je motiveren. Maar probeer ze ook te verleiden. Geef een kleine hint en beloof meer bij een snelle aanmelding.
Squeeze pagina
Een squeeze pagina is een bestemmingspagina die uitsluitend is ontworpen om het e-mailadres van een gebruiker te krijgen. Stel je voor dat het recht uit hun hoofd komt en in je schoot belandt. Of niet. Dat is vreemd.
Ticketsites
Als organisator van evenementen zul je waarschijnlijk een ticketsite gebruiken. Wanneer je kaarten voor je evenement verkoopt, dan is het een goed idee om naar de e-mailadressen van deelnemers te vragen. De meeste ticketplatforms — zoals Billetto — stellen je in staat om e-mails direct bij het afrekenen te verzamelen. De koper kan zich voor je nieuwsbrieven aanmelden om meer over aankomende evenementen te weten te komen.
Dus stuur me misschien een berichtje
Misschien vraag je je af hoe je op evenementen e-mailadressen verzamelt. Probeer deze eens: stel een systeem voor bericht-voor-lid-worden in. Je nieuwe kennis kan met zijn mobiele telefoon de tekst GOEDEVENEMENT of iets dergelijks naar 356634 sturen.
Traditionele methoden
Als je echt ouderwets wilt doen, dan is er de lijst met pen-en-papier techniek. Maak het je bij het volgende evenement gemakkelijk door een grote kom naast een aantal kleine papieren stroken te plaatsen. Evenement bezoekers schrijven hun e-mails op en doen ze in de schaal.
Wow, een e-mailinschrijving in een e-mail. Wat is dit, Inception? Vul in de voettekst van al je e-mails over evenementen de optie in zich om je op de lijst te abonneren. Dit is handig voor nieuwe lezers die uiteindelijk een van je berichten naar zich laten doorsturen.
Stimuleer
Wat is het je waard? Dit is minder een methode en meer een tactiek.
Als je iemands privé e-mail wilt, dan kan het geen kwaad om iets terug te geven. Een korting geven op hun volgende kaartje voor je evenement, het aanbieden van premium add-ons voor een evenement, enzovoort.
Een e-maillijst maken: handelsinstrumenten
Wat is een bouwer zonder zijn gereedschap? Hier is een korte lijst met onze favoriete digitale hulpmiddelen voor het samenstellen van een e-maillijst.
Moosend
Ja, het heet “Moosend.” Laat je niet misleiden: dit is een beslist niet-boviene optie in de e-mailmarketing voor lijsten makers van alle strepen (of vlekken). Het is onder andere gespecialiseerd in het volgen van websites. Ze laten je ook gratis onbeperkt e-mailcampagnes sturen. Hierover geen klachten.
Sumo
De Sumo-website heeft een lijstopbouwer met opties zoals de website “Welcome Mat”, een soort gigantische pop-up die op de pagina zelf verschijnt. Sumo biedt ook een zogenaamde ‘Smart Bar’, een aandachtstrekker die als een kop boven aan je pagina wordt weergegeven.
Mailchimp
Deze website biedt hulp bij verschillende marketingtools, waaronder opties voor het bouwen van e-maillijsten. Ze zijn ook gespecialiseerd in visueel ontwerp voor diegenen die misschien wat hulp nodig hebben bij de artistieke kant van de dingen.
Optinmonster
Dit is een populaire optie voor conversie-optimalisatie, maar deze is niet gratis. Dat gezegd hebbende, je krijgt waar je voor betaalt. Het zorgvuldig ontworpen proces van begeleide campagnebouw van Optinmoster is, laten we zeggen, monsterlijk toegankelijk.
Social media
Wie zag deze ingang niet aankomen? Uiteraard is het essentieel dat je social media-pagina’s een link bevatten om je voor de e-maillijst aan te melden. Maar op Facebook is er ook zoiets als een lead advertentie. Dit is een eenvoudig te bouwen klein vak met een kop, een afbeelding en een stukje tekst.
Gebruikers klikken er op en worden doorgeleid naar een vooraf ingevuld aanmeldingsformulier. Als alternatief heeft Twitter lead generation-kaarten die een vergelijkbare gebruikerservaring bieden.
Tip: Doe het niet alleen. Hier is een handige handleiding voor het maken van Facebook lead advertenties.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Wie staan er op jouw lijst?
Het geregistreerde aantal wereldwijde e-mailgebruikers is de limiet! Het goede nieuws is dat er voor dit hele gebeuren een sociale wetenschappen bestaat om een e-maillijst te maken. Als je lijst een beetje onvolgroeid is, dan kun je waarschijnlijk iets doen om het op te lossen.
Wat zijn je favoriete manieren om een e-maillijst samen te stellen? Laat het ons in de reacties hieronder weten!
Geef een reactie