Je hebt misschien een geweldig geluid, maar is dat genoeg om bij je volgende optreden een betalende menigte te trekken?
Kort antwoord: nee. Als niemand je kent, gaat al die goede energie verloren in een lege ruimte. Mensen hebben een reden nodig om je te bekijken.
De marketing voor een concert is niet eenvoudig en vereist vaak een enorm budget om potentiële luisteraars te bereiken en hen tot diehard fans te maken. Maar als het enige dat je van uitverkochte locaties afhoudt de promotie voor de band en het concert is, dan ben je hier aan het juiste adres.
In deze marketinggids voor een concert behandelen we vijf eenvoudige manieren om je concerten en optredens te promoten zonder je bankrekening leeg te maken.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
1. Maak gebruik van lokale ondersteuning
Soms is het voldoende om je lokale gemeenschap van je muziek te laten proeven om het woord over jou en je concerten te verspreiden.
Vind plaatsen in je gemeenschap die gewoonlijk veel verkeer hebben, zoals coffeeshops of bars en stel een reeks gratis optredens op om een hype te creëren. Pop-up shows in populaire winkels zijn ook een goed idee. Zorg ervoor dat je concert flyers bij de hand hebt met je social media-labels en de komende concertdatums erop.
Om echt een blijvende indruk achter te laten, moet je ervoor zorgen dat de flyers opvallend zijn en niet het soort dat wordt opgefrommeld en weggegooid. Met deze gids kun je in 7 eenvoudige stappen de perfecte concert flyer maken. Een geweldige flyer zal niet alleen de aandacht van voorbijgangers trekken, maar ook alle belangrijke informatie effectief communiceren. Zoals deze:
Community evenementen zoals landelijke beurzen zijn een andere goede gelegenheid om je muziek te laten horen. Houd je gemeenschap in de gaten en laat lokale leiders weten dat je openstaat voor uitnodigingen.
2. Promoot jezelf op social media (bonus: het is gratis!)
Voordat je reclameborden gaat kopen of advertenties in de krant plaatst, moet je op social media een beetje gratis adverteren. Je weet al hoe Facebook werkt, nu moet je er gewoon achter komen hoe het voor jou werkt.
Hier zijn de top drie van strategieën voor social media die je moet kennen:
- Gebruik krachtige visuals
- Haal het meeste uit video-inhoud
- Wees aanwezig en wees echt.
Tips voor afbeeldingen
Online lezers hebben de neiging om slechts ongeveer 20% van de inhoud af te werken. De enige manier om op te vallen in deze quick-scroll wereld is met hoogwaardige beelden. Je kunt verbluffende social media-afbeeldingen maken met gratis online grafische ontwerpsoftware zoals PosterMyWall, met duizenden kant-en-klare sjablonen die op concert- en bandmarketing zijn gericht.
Nadat je de perfecte flyer voor je concert hebt gemaakt, kun je op de site je formaat gratis wijzigen. Je kunt dus in één keer meerdere formaten maken voor alle verschillende social mediaplatforms waarop je actief bent.
Tips voor video’s
Video’s brengen je sociale mediaspel een stap verder. Volgens Hubspot verhoogt de eenvoudige toevoeging van een video het aantal weergaven dat een social media-bericht ontvangt met 48%.
Maar je hoeft voor de marketing van je concert geen dure apparatuur te kopen en urenlang met videobewerking door te brengen. PosterMyWall maakt het ook gemakkelijk om vooraf geproduceerde videosjablonen te vinden die je vanuit je kantoor kunt aanpassen en posten. Je kunt je eigen concertbeelden en video’s achter de schermen uploaden of geanimeerde videopromo’s voor je concert in enkele seconden maken.
3. Zoek merken en bedrijven om je concerten te sponsoren
Concertsponsoring kan een win-win voorstel zijn. Je krijgt bekendheid en een beetje dat broodnodige geld. Zij krijgen publiciteit en een kans om er goed uit te zien voor de gemeenschap. Bekijk deze gids voor een goed overzicht van wat er allemaal te maken heeft met het vinden van bedrijfssponsors.
Lang verhaal kort: onderzoek, onderzoek, onderzoek. Weet alles over een potentiële sponsor voordat je hem benadert, en wees bereid om uit te leggen wat er voor hem in zit en waarom je het waard bent om in te investeren. Vergeet niet dat je niet om liefdadigheid vraagt, maar dat je hen uitnodigt om een gezonde zakelijke beslissing te nemen.
Tip: Bekijk deze handleiding voor sponsoring van evenementen voor meer informatie.
4. Maak het gemakkelijk om kaartjes te krijgen
Als je online kaarten verkoopt, kies dan voor een eenvoudig, probleemloos systeem. Met ticketingsoftware zoals Billetto kunnen je fans snel hun kaarten boeken vanuit het comfort van hun huis.
Maar niet iedereen is vertrouwd met het online kopen van kaarten. Sommigen vinden het gemakkelijker om naar een plaatselijke winkel te gaan of zelfs je kaarten in een impuls te kopen, terwijl ze een andere aankoop aan de balie doen. Vergeet dus niet om je kaarten bij lokale winkels op voorraad te hebben en je volgers te laten weten waar ze beschikbaar zullen zijn.
Om die impulsaankopen aan te moedigen, maak je kaarten aantrekkelijk en representatief voor de persoonlijkheid van je band. Je kunt unieke kaartsjablonen gebruiken om een vleugje klasse en levendigheid aan de kaarten van je band toe te voegen. Dit kan helpen om van een gewone afdruk een speciaal stuk merk memorabilia te maken die je fans zullen waarderen.
5. Vergeet ouderwetse posters en flyers niet
Social media heeft het bijna overgenomen als de beste plek voor muziekpromotie. Bijna. Een goed ontworpen poster in een druk café kan nog steeds fans aantrekken die je online nooit zouden hebben gevonden.
Je kunt ook een paar uur in drukke gebieden doorbrengen met een stapel folders en band merchandise (pennen, hoeden, T-shirts, enzovoort). Universiteiten zijn een toplocatie. Kijk of je toestemming kunt krijgen om tijdens de lunch voor de kantine te gaan staan.
Vergeet niet om branding consistent te houden en het ontwerp van je concertposter aan te passen, zodat het weerspiegelt waar het allemaal om draait. Dit is gemakkelijk te doen met concertpostersjablonen die je tot in het kleinste detail kunt bewerken, van lettertypen tot de themakleuren van je band. Op deze manier kun je echt je ontwerp eigen maken en impact maken.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Probeer het eens!
Het is tijd om deze ideeën om te zetten in daden. Ga all-in met visuals op social media, vraag sponsors om je te ondersteunen en begin met het verspreiden van verbluffende kaarten en flyers.
Het duurt niet lang voordat je je eerste uitverkochte locatie hebt. Zodra je de kritische massa hebt bereikt, kun je achterover leunen en kijken hoe het sneeuwbaleffect in werking treedt.
Heb je goede tips voor de marketing van een concert om te delen? We horen graag van je in de reacties
Author: PosterMyWall is een gratis online grafische ontwerp-app waarmee je binnen enkele minuten professionele, hoogconverserende promotionele inhoud voor je muziekevenementen kunt maken.
Geef een reactie