Het ontwerp van een event website is misschien niet de eerste prioriteit op de uitgebreide lijst met verantwoordelijkheden die je als organisator van een evenement hebt. Toch zou het absoluut ergens bovenaan moeten staan.
Waarom? Omdat eerste indrukken belangrijk zijn!
Stel je voor dat je iemand voor het eerst ontmoet. Ze zullen opmerken hoe je je kleedt en je dienovereenkomstig beoordelen, lang voordat ze de kans krijgen om de inhoud van je persoonlijkheid te zien.
Het ontwerp van een event website werkt op dezelfde manier.
Je evenement kan een onvergetelijke ervaring zijn, maar je potentiële bezoekers zullen dat nooit ontdekken als je website er slordig uitziet en moeilijk te navigeren is.
Dus in deze gids behandelen we…
- Redenen waarom ontwerp belangrijk is
- Het eerste waar bezoekers naar kijken
- Tips voor het optimaliseren van je website-ontwerp
- Gratis sjablonen die je kunt gebruiken
- Voorbeelden van uitstekende event websites
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Waarom het ontwerp van je event website belangrijk is
De belangrijkste informatie die je potentiële bezoekers nodig hebben over je evenement, is praktische informatie zoals wat, wanneer en waar. Maar voordat ze dat lezen, zien ze eerst het ontwerp van de website.
1. Eerste indrukken
Studies tonen aan dat je slechts 10 seconden hebt om een goede eerste indruk te maken. Bijna de helft van de bezoekers denkt dat het ontwerp van je website de doorslag geeft om te bepalen of ze je al dan niet vertrouwen.
2. Gebruikerservaring
Je website is er voor je potentiële bezoekers en een goed ontwerp leidt tot een goede gebruikerservaring. De helft van alle zoekopdrachten vindt plaats op een mobiel. Daarom converteren mobielvriendelijke sites beter.
3. Conversies
Het belangrijkste punt van je website-ontwerp is om je evenement te verkopen en bezoekers om te zetten in deelnemers. Een goed ontworpen en gebruiksvriendelijke website met sterke visuele verkoopargumenten doet precies dat.
De anatomie van een geweldige event website
Websites met één pagina zijn enorm populair, omdat ze alle relevante informatie op één gemakkelijk toegankelijke plaats bevatten: de startpagina.
Dat wil niet zeggen dat je op andere pagina’s van je website er niet dieper op in kunt gaan. Maar reken er niet op dat bezoekers die pagina’s bekijken als je hun interesse niet kunt wekken met de eerste pagina die ze zien.
Eye-tracking studies tonen aan dat de meeste mensen de neiging hebben om naar de volgende elementen te kijken (in volgorde):
- De belangrijkste afbeelding of afbeelding voor het evenement.
- Het logo en de huisstijl van je bedrijf.
- Het menu of navigatiegebied.
- Elke grote tekst met belangrijke informatie.
- De voettekst van de website met je contactgegevens.
Tip: Lees ons uitgebreide artikel over welke informatie je op je event website wilt opnemen.
Tips en trucs voor het ontwerpen van een event website
Nu je weet waarom ontwerp en lay-out belangrijk zijn voor je event website, is het tijd om naar specifieke tips te kijken die je kunt gebruiken om je eigen website te ontwerpen.
1. Breng je USP’s onder de aandacht
Wat je unieke verkoopargument voor het evenement ook is, zorg ervoor dat het centraal op je website staat. Pronk met de exotische locatie, de beroemde sprekers of de gelukkige getuigenissen van bezoekers van eerdere evenementen.
2. Gebruik opvallende afbeeldingen
Er is geen betere manier om met je USP’s te pronken, dan met visueel bewijs. Echte afbeeldingen van gelukkige gasten, geweldig amusement en een prachtige omgeving zeggen meer dan duizend woorden.
3. Gebruik video’s om hun aandacht vast te houden
Video’s vormen de meerderheid van al het online verkeer. Tot 84% van de organisatoren van evenementen gebruikt video om hun evenementen te promoten. Je kent het gezegde: Bewegende beelden zeggen meer dan duizend foto’s.
4. Gebruik sterke lettertypen
Lettertypen zijn net zo belangrijk als onderdeel van je visuele ontwerp als de lay-out, afbeeldingen en video’s. Gebruik sterke lettertypen die de aandacht van bezoekers vestigen op belangrijke informatie over je evenement.
5. Kies het juiste kleurenschema
Kleur is een belangrijke factor bij consumentenbeslissingen. Het kleurenschema van je site moet dus niet alleen bij je evenement en bedrijfslogo passen; het moet ook rekening houden met de aanwezigen.
6. Maak het navigeren gemakkelijk
Denk na over hoe je website er op verschillende apparaten uit zal zien. Probeer dan de navigatie zo gemakkelijk mogelijk te maken. Doorloop zelf de reis die de klant maakt, zodat je weet of deze goed werkt.
7. Maak het ontwerp responsief
Het meeste online verkeer is mobiel, dus responsief website-ontwerp is een absolute must. Het is ook belangrijk voor de SEO van je site, dus er is alle reden om je op de mobiele ervaring te concentreren.
8. Maak het eenvoudig om te registreren of kaarten te kopen
Tot slot, maar vooral, moet je de registratie soepel laten verlopen. Plaats een grote knop met de tekst ‘Hier registreren’ (of ‘Kaarten kopen’) en maak het registratieformulier kort, eenvoudig en gemakkelijk in te vullen.
Sjablonen voor event websites
Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden om een goed ontworpen event website te krijgen. Er zijn tal van mooie sjablonen die je voor je specifieke evenement kunt gebruiken en aanpassen.
Hier zijn een paar goede plaatsen om sjablonen voor event websites te vinden:
Voorbeelden event website ontwerpen
Om alles in actie te zien, helpt het om enkele van de best ontworpen event websites te bekijken. Hieronder zie je enkele voorbeelden, samen met de redenen waarom deze ontwerpen wonderen verrichten.
1. Meaning Conference
Let op het grote en eigenzinnige lettertype dat ze voor de titel van het evenement hebben gebruikt en de achtergrondbeelden van het evenement zelf. Scrol naar beneden om de verkoopargumenten van het evenement en een uitgebreide video te bekijken.
2. Land of the Free
Ze hebben een geweldig en uniek lettertype voor de titel van het evenement gekozen, een eenvoudig kleurenschema, een verkoopargument en een duidelijke oproep tot actie — dit alles staat in het eerste frame dat je ziet wanneer je op de website van het evenement terechtkomt.
3. Marine Corps Marathon
Voor en midden is het unieke verkoopargument (“Rennen met doel, finish met trots”). Bovendien hebben ze een gevoel van urgentie gecreëerd door een aftel-timer voor het evenement in de rechterbovenhoek te plaatsen.
Tip: Bekijk deze andere voorbeelden voor meer inspiratie voor het ontwerpen van een event website.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Het zit allemaal in het ontwerp
Hoewel velen van ons onszelf beschouwen als verfijnd en diep, zijn de meeste mensen behoorlijk visuele en oordelende wezens.
Daarom is het ontwerp en de lay-out van websites zo belangrijk.
Hopelijk heb je nu een beter idee van hoe je eigen event website eruit zou moeten zien om een goede eerste indruk op je bezoekers te maken en om ze naar aanwezigen om te zetten.
Om het even samen te vatten, hier is waar je je op moet concentreren:
- Unieke verkoopargumenten
- Sterk evenementenlogo en branding
- Eenvoudige lettertypen en kleurenschema’s
- Boeiende afbeeldingen en video’s
- Responsiviteit
- Gemakkelijke navigatie en registratie
Veel succes met je ontwerp… en stuur ons hieronder een reactie als je nog vragen of ideeën hebt!
Geef een reactie