De doe-het-zelf kunst en handwerk industrie was in 2016 meer dan $40 miljard waard. Dat bedrag stijgt nog steeds.
Mensen kunnen hun doe-het-zelf vaardigheden perfectioneren bij workshops voor kunst en handwerk. Workshops zijn door internet trends en een wens om te leren echt een goudmijn.
Als je je eigen workshop opzet, hoe promoot je het dan om te zorgen dat het uitverkocht raakt?
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
1. Betrek de lokale gemeenschap van kunst en handwerk
Ten minste 84% van de 4,3 miljard Internet gebruikers hebben contact gemaakt met een online gemeenschap of forum. Online gemeenschappen voor kunst en handwerk zijn sprankelende sociale universums met veel volgers. Deze groepen delen passies, leefstijlen en hobby’s. Hier communiceren mensen met elkaar, leren ze van elkaar en moedigen ze elkaar aan.
Als jij een workshop organiseert, zul je hier waarschijnlijk je doelpubliek vinden. Een aantal van de beste gemeenschappen op het gebied van kunst en handwerk zijn:
Hoe promoot je je workshop bij online gemeenschappen
Wel 35% van de Internet gebruikers zoeken online naar gemeenschapsevenementen. Forums, message boards, en online gemeenschappen zijn daarom goede plaatsen om potentiële deelnemers voor je workshop te vinden.
Denk eraan dat veel van deze gemeenschappen uit de tijd voor social media sites stammen. Ze hebben hun eigen unieke cultuur gecultiveerd. Er zijn vaak eigenzinnige gebruikers, die heel veel weten over het voornaamste onderwerp van de gemeenschap.
Daarom moet je je aan een zekere etiquette houden als je je workshop wilt promoten bij deze gemeenschappen. Wij stellen de volgende stappen voor:
- Meld je aan als gebruiker en stel jezelf voor.
- Ga niet meteen reclame maken voor je workshop. Dit is niet alleen respectloos tegenover de gemeenschap, je loopt zo ook het risico dat je van het forum verwijderd wordt en je raakt je potentiële deelnemers kwijt.
- Plaats interessante en relevante content over onderwerpen die niet direct met je workshop te maken hebben.
- Doe mee aan groepsgesprekken en zorg dat je goed bekend staat.
- Neem contact op met de beheerder van de website en praat met hem of haar over je workshop: Is het iets dat de gebruikers relevant zouden vinden? (Let op: Op sommige forums kun je zelfs reclame maken voor je workshop door te betalen voor gesponsorde berichten, banner advertenties of permanente topics, enzovoort.)
Tip: Leer meer over het promoten van je evenement met forums en gemeenschappen.
2. Zoek een influencer
Er wordt dagelijks enorm veel promotiemateriaal geproduceerd. Geen wonder dat mensen er blind voor worden.
Dus hoe val je op er zorg je dat er meer mensen interesse krijgen in je workshop? Zoek een influencer die over je workshop wil praten of mee wil doen!
De juiste influencer heeft de aandacht van je doelpubliek. Waarom? Omdat hij of zij een speciale relatie met hen heeft gecultiveerd. Influencers zijn betrouwbaar omdat ze experts zijn in hun niche. Zij werken met het online equivalent van mond-tot-mond reclame. Niet minder dan 92% van de consumenten doen aankopen op basis van referenties.
Maar hoe vind je een influencer voor je workshop?
Handmatig zoeken
Handmatig influencers zoeken kan veel tijd kosten. Maar het is een betaalbare optie voor kleine workshops die op zoek zijn naar niche influencers.
Probeer de volgende zoektermen op Google:
- [jouw workshop niche] influencers nl (bijv. “pottenbakken influencers nl”)
- [jouw workshop niche] blogs nl
- [jouw workshop niche] sites nl
- [jouw workshop niche] persoonlijkheden nl
Op social media kun je op dezelfde manier zoeken een aantal van de top hashtags voor handwerk proberen om mensen met invloed te vinden die deze gebruiken:
- #crafts
- #handmade
- #diycrafts
- #handcrafted
- …enzovoort.
Tip: Hier is een overzicht van de top 10 handwerk blogs in het Verenigd Koninkrijk om je een idee te geven.
Platforms om influencers te ontdekken
Als je niet zelf alle research wilt doen naar influencers, is er altijd een andere optie: Eén van de gespecialiseerde portals die merken verbinden aan de juiste influencers. Deze platforms laten je zoeken binnen een database van gekwalificeerde influencers op industriesoort, locatie en andere criteria. Hier zijn een aantal geweldige voorbeelden:
Hoe laat je influencers meedoen
Als je een influencer hebt gevonden, heb je een strategie nodig om te zorgen dat ze je helpen met het marketen van je workshop. Afgezien van het standaard “We betalen of sponsoren je als je ons promoot”, kun je altijd het volgende proberen:
- Een gratis uitnodiging sturen voor je workshop. Laat ze de workshop zelf meemaken (zodat ze er hopelijk goede dingen over zullen zeggen).
- Werk samen om een gratis les aan te bieden tijdens één van hun evenementen.
- Bied korting aan voor hun volgers.
- …enzovoort.
Tip: Kijk naar deze uitgebreide handleiding over het gebruiken van influencers om evenementen te marketen.
3. Gebruik de juiste social media platforms
Als het om kunst en handwerk gaat, kun je het beste gaan voor Instagram en Pinterest.
Instagram is favoriet onder millennials en vrouwen van 18–35. Mensen op Instagram willen alleen maar de beste verhalen. Ga voor geweldig, aangepast beeldmateriaal. Kies zeker niet voor stockfoto’s.
Pinterest is vooral populair onder vrouwen van 18–45. De prikborden zijn helemaal in, van het herinrichten van huizen tot ideeën voor een bruiloft. Voor een workshop kunst en handwerk, zijn er mogelijkheden genoeg om afbeeldingen te plaatsen van het “uiteindelijke product” dat je deelnemers gaan maken.
Dus hoe promoot je je workshop op deze platforms? Lees verder…
4. Maak gebruik van contentmarketing
Hierbij gaat het allemaal over het produceren en delen van content die waarde heeft voor je doelpubliek. Contentmarketing heeft vaak meer dan 6 keer hogere conversiepercentages dan andere marketingmethodes.
Hier zijn een paar tips voor het gebruik van contentmarketing voor het promoten van een workshop.
Maak instructieve content
Dit kan, bijvoorbeeld, content zijn die mensen laat zien hoe ze hun eigen handwerkprojecten moeten creëren. Zo word jij een autoriteit op het gebied van het onderwerp. Meestal blijft het altijd relevant. Bovendien is wordt het vaak gedeeld.
Deel relevante content van anderen
Deze content kan afkomstig zijn van influencers of andere persoonlijkheden op het gebied van kunst en handwerk waar je respect voor hebt. Het is relevant voor je publiek, en misschien kom je zo ook op de radar van deze influencers terecht. Je kunt hun berichten of mededelingen retweeten, beroemde citaten delen, of naar hun Q&A’s kijken voor waardevolle inzichten, die je dan door kunt geven aan je publiek.
Maak content voor je workshops
Dit kan bijvoorbeeld een behind-the-scenes video van één van je workshops of een fotogalerij van de geweldige creaties van je voorgaande deelnemers zijn. Deze content kan educatief en innemend zijn. En het allerbelangrijkste, het geeft mensen een goed idee van wat je workshop te bieden heeft.
Welk pad je ook kiest, volg altijd de 80/20 regel:
- 80% informatieve, boeiende en innemende content.
- 20% promotie-content.
Als je je aan deze regel houdt, heeft jouw online content echt waarde voor je lezers, zodat het veel gedeeld wordt.
Hier zijn twee voorbeelden van geweldige contentmarketing in de kunst en handwerk niche:
- Amy Ng van Pikaland is een illustrator en schrijver. Ze maakt met succes content voor business advies, tutorials en natuurlijk voor de marketing van haar producten.
- Oh Creative Day wordt geleid door een moeder die leerkracht is. Het biedt veel creatieve ideeën over alles dat met kunst en handwerk te maken heeft.
Tip: Hier zie je hoe je een content strategie voor evenementen ontwikkelt.
5. Gebruik kortingen, weggeefacties, en stimulansen
Kortingen en andere stimulansen zijn vooral goed als je net begint en probeert om nieuwe deelnemers te krijgen voor je workshops. Deze methodes werken over het algemeen goed, omdat er dan wat urgentie bij zit. Mensen die graag geld besparen, kopen liever nu een ticket met korting dan later tegen een standaard tarief.
Een aantal voorbeelden van kortingen en stimulansen:
- Verlaagde “vroege vogel” tarieven voor mensen die er vroeg bij zijn.
- Verminderde groepstarieven bij het boeken van een bepaald aantal plaatsen.
- Korting bij de voorverkoop van plaatsen voor verschillende workshops.
- Freebies voor de eerste 10 mensen die boeken. Dit kan bijvoorbeeld een cadeaukaart zijn voor handwerkwinkels of specifiek handwerkmateriaal, zoals borstels.
Voor freebies kun je samenwerken met leveranciers die via jouw evenement nieuwe klanten willen bereiken. Misschien willen zij kortingsbonnen of items doneren als prijzen voor de workshop.
Hier is wat inspiratie:
- Mum and Me Theemelange Workshop over theemelanges geeft een 25% korting op tickets die online verkocht worden.
- “Design your own Perfume”geeft mensen hun zelfgemaakte parfum in een cadeauverpakking.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Nu is het aan jou…
Nu heb je vast genoeg ideeën voor het promoten van je workshop. Dus ga ervoor, maak een ticketverkoop pagina en begin met je marketing.
Veel succes!
Geef een reactie