Dus je hebt eindelijk de jackpot van ideeën voor evenementen gevonden. Je hebt een geweldig idee.
Als jij het opzet, zullen ze wel komen, toch? Nou, misschien niet.
Er zijn weleens zeer goed geplande evenementen mislukt, omdat de verwachte gasten niet kwamen. Een slechte opkomst, met mensen die rondlopen door een grote ruimte, is de nachtmerrie van iedere evenementenplanner.
Tenzij je een zeer bekende influencer als gast hebt als de voornaamste attractie, moet je je evenement echt promoten als je wilt dat het een succes wordt. Je hoeft niet veel geld te betalen voor een beroemde gast om je evenement te laten slagen.
Veel strategiën hebben alleen maar wat focus en hard werk nodig. Een evenement organiseren is zeker niet simpel. Maar met deze stappen trek je de aandacht naar je evenement enzorg je dat er meer bezoekers komen. Hier zijn 6 manieren om je evenement te promoten via forums en gemeenschappen.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
1. Bepaal je doelpubliek
Als de meeste mensen beginnen met het marketen van een evenement in een online gemeenschap, vergeten ze om eerste het publiek op wie ze zich moeten richten te specificeren. Je kunt makkelijk je marketingbudget en tijd besteden aan het verkeerde publiek. Tuurlijk, je boodschap komt aan, maar dat publiek raakt nooit bekeerd.
Wat betekent dit?
Als je je evenement promoot in een online gemeenschap, is het je doel dat die gemeenschap erover gaat praten. Ze moeten uit zichzelf interesse hebben in je evenement en een prikkel hebben om erover te praten. Dus een flits-campagne zal niet werken.
Het belangrijkste is: Ze moeten uit zichzelf al zin hebben om een evenement als het jouwe te bezoeken.
Het juiste publiek komt eerder naar je evenement en zal anderen erover vertellen.
Als je bijvoorbeeld een conferentie over marketing organiseert, kun je je beter richten op forums en gemeenschappen van marketeers. Dit geeft aan dat het evenement speciaal voor hen is opgezet.
Als je je doelpubliek hebt bepaald, is het makkelijker om de lijst van gemeenschappen waar je jouw evenement kunt promoten te specificeren.
2. Maak gebruik van FOMO en sociaal bewijs
Niet minder dan 69% van alle millennials ervaren “fear of missing out” (FOMO), oftewel de angst om iets te missen, als ze een evenement missen waar hun familieleden of vrienden wel naartoe gaan.
Dankzij onze behoefte om de groep te volgen, kunnen evenementenorganisatoren gebruik maken van FOMO om hun evenement te promoten. Maak je evenement FOMO-waardig door nieuwsgierigheid op te bouwen. Hoe?
Vind plaatsen waar je doelpubliek samenkomt en deel je ideeën voor je evenement met hen.
Als je jouw evenement promoot in deze gemeenschappen, kun je hen in feite alle het zware werk voor je laten doen. Je hoeft hen alleen maar iets van waarde voor te schotelen.
In het kort:
- Vind forums of gemeenschappen met jouw doelpubliek
- Deel jouw evenement met die gemeenschappen
Hoe kun je deze twee stappen succesvol uitvoeren?
Tip: Voor inspiratie over FOMO-waardige evenementen, kun je sites bezoeken zoals visitengland, livenation en openforumevents.
3. Vind de juiste forums
Met een simpele zoekopdracht op Google vind je gemeenschappen die interesses zouden kunnen hebben in jouw evenement. Reddit en Facebook zijn ook goede plaatsen om te zoeken naar specifieke forums.
51,9% van de evenementenplanners vindt Facebook het meest effectieve social media kanaal. Gevolgd door LinkedIn en Twitter:
Door middel van Facebook kun je ook betaald zoeken, om zeer betrokken gespecialiseerde gemeenschappen te vinden, die precies bij jou passen. Je kunt ook je eigen groep aanmaken en deze promoten via Facebook advertenties.
LinkedIn groepen zijn ook handig.
Maak een eenduidige hashtag voor alle social media platforms, om meer aandacht te genereren. Begin met het begeleiden van de conversaties rond je promotie. Blijf relevant voor jouw gemeenschap.
Weet je niet goed waar je moet beginnen?
Hier zijn een aantal plaatsen om te bekijken als je informatie zoekt over evenementen in het Verenigd Koninkrijk.
- Bezoek Quora en stel je vragen.
- Volg subreddits die praten over evenementen in jouw omgeving. Dit is er één voor Londen.
- Zorg dat je actief bent op UKEvents.net
4. Vraag het aan je voormalige bezoekers
Je moet dan wel extra moeite doen om contact te maken met voormalige bezoekers, toch is het vaak de beste manier om achter de fijnere details te komen, om je evenement beter te kunnen promoten.
Door middel van e-mails of telefoongesprekken en online enquêtes, kun je erachter komen bij welke forums of gemeenschappen jouw bezoekers horen. Gebruik deze informatie om relaties op te zetten met deze gemeenschappen en ze te gebruiken om een breder doelpubliek te bereiken.
5. Maak contact met de forums en gemeenschappen
Als je bent toegetreden tot een gemeenschap waar jouw doelpubliek zich bevindt, moet je de regels lezen en je bekend maken met hun cultuur. Neem dan je tijd en deel content, zorg dat het waardevol is. Spam je nieuwe gemeenschap niet, maar beweeg met hun dynamiek mee om te zorgen dat je niemand irriteert.
Doe veel moeite voor het ontwikkelen van jouw bericht. Een tekst van één zin kan bijvoorbeeld niet voldoende zijn voor evenementenpromotie.
Wat dacht je van een video?
70% van de marketeers geven aan dat video’s beter bekeren dan welke andere content dan ook.
Laat de video de waarde van je evenement overbrengen.
Zorg ook dat de voordelen heel helder zijn. Je kunt je video hosten op YouTube of Vimeo en het delen op al je social media kanalen met de juiste hashtag.
Over video’s gesproken, wist je dat Facebook video’s een 10 keer groter viraal bereik hebben dan links van YouTube? Verwerk een link die leidt naar het registratieformulier van je evenement, ergens bovenin het scherm van je video.
Voeg ook wat referenties toe
Als je krachtige visuele referenties hebt van een succesvol eerder evenement, moet je hier zeker gebruik van maken. Dit is beter voor het opbouwen van vertrouwen dan het lezen van opmerkingen.
84% van de respondenten van deze enquête zeggen dat ze informatie van mensen die ze kennen eerder vertrouwen dan online banner advertenties.
6. Word onmisbaar in de gemeenschap
Mensen houden van sterren. Als jij bekend staat als het vaste aanspreekpunt, is het makkelijker om je evenement te promoten.
Bouw een relatie op met andere leden van het forum. Geef commentaar en hulp waar nodig. Denk eraan, dit is een gemeenschap; ze zien je waarde eerder als ze zien dat je echt behulpzaam bent.
Stukje bij beetje zul je een loyale groep fans krijgen, die je kunnen ondersteunen en verbaal reclame kunnen maken voor je evenement. Met betere relaties in de forums of gemeenschappen, heb je een betere positie om als het uitkomt om meer gunsten te vragen voor je evenement.
Als je deze relaties hebt opgebouwd, kun je je fans deelbare middelen geven.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Jouw beurt…
Gebruik maken van forums en evenementen is een geweldige manier om jouw evenementen te promoten. Vind de juiste forums, maak contact met jouw doelpubliek en schotel ze een evenement voor waar ze geen nee tegen kunnen zeggen. Veel succes!
Geef een reactie