Dankzij het Internet, zijn we als samenleving beter verbonden dan ooit.
Er is natuurlijk niets beter dan aanwezig zijn bij een live evenement. Maar er zijn nu alternatieven als je niet persoonlijk aanwezig kunt zijn.
Zoals livestreaming.
Het livestreamen van evenementen is helemaal in, dus hier moet je van profiteren. Daarom hebben we een handleiding gemaakt om het hoe en waarom uit te leggen.
In dit artikel hebben we het over…
- Waarom je je live evenement zou moeten streamen
- Hoe je het doet
- Welk materiaal je nodig hebt
- Hoe kies je een platform voor livestreaming
- Hoe promoot je het
- Voorbereiding
- Social media toezicht op de dag zelf
- Facebook, Instagram, Twitter en YouTube
- Hoe je op alle platforms tegelijkt streamt
Er is veel om het over te hebben, dus laten we maar beginnen.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Waarom moet je je evenement livestreamen?
Live evenementen worden beperkt door ruimte, tijd en locatie.
Niet iedereen die naar je evenement wil komen heeft dezelfde agenda. Niet iedereen kan naar de locatie reizen.
En zelfs als ze dat wel zouden kunnen, zouden ze er nog niet allemaal in passen.
Met livestreaming kun je alle mensen bereiken die jouw evenement anders zouden missen.
Ze kunnen vanaf ieder apparaat met een internetverbinding volgen wat er gebeurt. Ze kunnen ook reageren op jouw evenement door in realtime opmerkingen achter te laten.
Het beste is dat het door technologische ontwikkelingen tegenwoordig heel goedkoop is om te livestreamen. Je hebt alleen een telefoon met toegang tot WiFi nodig en je kunt beginnen.
Hoe livestream je je evenement?
Je hebt besloten om je volgende evenement te livestreamen, omdat het een heel cool concept heeft. Maar hoe doe je dat?
Je kunt gewoon je telefoon pakken en op “Opnemen” drukken, maar je zult er al snel achterkomen dat er meer bij komt kijken.
De microfoon van je telefoon kan waarschijnlijk niet tegen het harde geluid bij een rock concert, zodat kijkers alleen maar ruis horen. Door een slechte WiFi-verbinding krijg je beeld met veel pixels, en dat ziet er niet goed uit.
Het kan ook zijn dat je publiek in verschillende tijdzones woont en gebruik maakt van verschillende social media platforms. Je moet ook weten hoe je tijdens het evenement interacties kunt hebben met je publiek.
Er zijn een paar stappen die je moet zetten om het een succes te maken. We gaan ze hieronder allemaal behandelen.
1. Zorg voor het juiste materiaal voor livestreaming
Hoeveel je kunt uitgeven aan materiaal is afhankelijk van je budget.
Als het een klein en rustig evenement is, heb je misschien genoeg aan een smartphone en een statief. Als je evenement groot en luidruchtig is, moet je meer geld uitgeven aan een goede camera met een goede microfoon.
Engadget adviseeert Canon Vixia HF R300, Canon Vixia HF G30, enSony HVR-NX5U voor het livestreamen van evenementen.
Je kunt ook een Movo VXR100 Shotgun Mic (lagere kwaliteit) of eenRode VideoMic-R Shotgun Condenser Microphone (hogere kwaliteit) aanschaffen.
Wat de internetverbinding betreft, heb je minstens 2,2 Mbps nodig om te livestreamen in hoge kwaliteit.
2. Kies een platform voor livestreaming
Je moet het platform voor livestreaming kiezen op basis van waar je de meeste volgers hebt. Op die manier zullen zoveel mogelijk mensen je livestream zien.
Een aantal platforms voor livestreaming zijn:
Verderop in dit artikel zullen we deze platforms in detail bespreken.
3. Promoot je livestream
Het is niet genoeg om je evenement alleen maar te livestreamen. Mensen moeten ervan weten, zodat ze mee kunnen kijken.
Het is meestal geen goed idee om te lang van tevoren te zeggen dat je het evenement gaat livestreamen. Je wilt ook dat er mensen naar het evenement zelf komen.
Begin met het promoten van de livestream als je evenement is volgeboekt of alle tickets zijn verkocht. Als er nog plaatsen vrij zijn, begin dan de livestream ongeveer 24 uur voor de start te promoten.
4. Doe een test livestream
Je moet voor het evenement testen of het werkt. Laat alleen je crew of vrienden meekijken en kijk hoe het gaat.
Misschien zijn er wat technische problemen, aangezien dit je eerste keer is. Noteer alles wat er fout gaat en hoe je het kunt voorkomen.
5. Toezicht op social media
Op de dag zelf, moet je de opmerkingen die mensen op social media plaatsen in de gaten houden. Als je zelf te druk bent om dit te doen, moet je iemand zoeken die beschikbaar is.
Veel van je kijkers zullen voor, tijdens en na het evenement vragen hebben. Als er iemand is die antwoord geeft, voelen ze zich als deel van het evenement. Zorg dat je ze ook bedankt voor het kijken.
Via welk platform moet je livestreamen?
Je kunt via alle grote social media platforms livestreamen. Het kan moeilijk zijn om te kiezen als je vaak van meer dan één van deze platforms gebruik maakt.
1. Instagram
Instagram is het laatste social media platform met een groot organisch bereik. Dat betekent dat je niet veel geld hoeft uit te geven voor veel views en aandacht. Gebruik dit platform om te livestreamen als je redelijk veel volgers hebt en niet veel budget om het te promoten.
2. Facebook
Facebook is nog steeds de koning van gegevensverzameling in de wereld van social media. Er is geen ander platform dat zoveel gedetailleerde informatie over gebruikers verzamelt als Facebook. Gebruik het voor livestreaming als je al Facebook Advertenties gebruikt en je Facebook Pagina of Groep veel volgers heeft.
3. Twitter
Twitter als platform voor je livestream gebruiken heeft niet veel unieke voordelen. Maar een livestream valt tussen alle tweets wel op. Gebruik Twitter voor livestreamen als het je voornaamste social media account is en als je daar veel volgers hebt.
4. YouTube
YouTube is het populairste videoplatform en de eerste van de vier die met livestreamen is begonnen. Het is nog steeds niet helemaal duidelijk hoe je aan je video’s kunt verdienen met Facebook, Twitter en Instagram. Maar op YouTube kun je reclamegeld verdienen met je livestream.
5. Allemaal
Is het mogelijk om van verschillende social media platforms tegelijkertijd te streamen? Goed dat je het vraagt. Er zijn website apps—gratis en betaald—waarmee je dat kunt doen.
Dit zijn er drie van:
Denk eraan dat streamen van verschillende platforms op hetzelfde moment een beestachtige Internetverbinding nodig heeft.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Begin met livestreamen!
Zoals je kunt zien, zijn er verschillende opties om uit te kiezen. Het allerbeste is dat het heel goedkoop (of zelfs gratis is) om te beginnen.
In volgende artikelen zullen we dieper op streamingplatforms ingaan, dus houd ons in de gaten.
…en als je zelf ervaring hebt met livestreaming, lezen we er graag over in de opmerkingen.
Geef een reactie