Je vraagt je vast af…
Hoe kan ik zorgen dat meer mensen naar mijn evenement komen?
Je bent op zoek geweest naar strategieën voor evenementenmarketing die echt werken.
Je weet al “waarom”.
Als er meer mensen naar je evenement komen wordt het leuker voor iedereen. Niets beter dan een afgeladen evenement. En meer bezoekers betekent meer verkochte tickets en meer winst. En als je het goed aanpakt, komen er nog meer mensen naar je volgende evenement.
De vraag is: Hoe?
Een evenement marketen zodat het uitverkocht raakt, kan overweldigend zijn. Je moet zoveel tegelijkertijd doen. Vooral als je het evenement voor het eerst organiseert.
Hier zijn 6 bewezen strategieën voor evenementenmarketing, om jouw evenementencampagne in de hoogste versnelling te krijgen—en te houden.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
1. Ken jouw ideale bezoeker
Deze is belangrijk.
Dus jij denkt dat je je doelpubliek kent?
Je moet erachter komen waar mensen die evenementen als de jouwe bezoeken blij van worden.
Je probeert geen contactverbod opgelegt te krijgen door je beoogde bezoekers te stalken. In plaats daarvan probeer je erachter te komen wat ze zoeken in een evenement dat ze onvergetelijk zouden vinden.
Via targeting, oftewel segmenteren, kun je erachter komen wat een ideale bezoeker zou motiveren om naar jouw evenement te komen.
Je kunt er ook achterkomen of:
- Ze blijer zullen worden van live of andere soorten evenementen
- Ze bevattelijker zijn voor evenementen die gedeeld worden via Twitter, LinkedIn, of Instagram. (Je kunt kunstzinnige evenementen bijvoorbeeld beter promoten via Instagram dan LinkedIn.)
Waarom zou deze persoon zich geroepen voelen om naar dit evenement te komen? Houden ze van kansen om persoonlijk te netwerken?
Maak gebruik van minstens vijf influencers op de markt, belangrijke social media groepen in jouw niche en offline netwerken. Zo kun je peilen wat jouw doelpubliek echt wil ervaren.
Je kunt ook een tool als SurveyMonkey gebruiken om inzicht te krijgen in wat je ideale bezoekers interesseert.
De motivatie van je doelgroep begrijpen zal iedere andere beslissing die je maakt bij het plannen van je evenement beïnvloeden. Ja, zo belangrijk is het.
2. Wees specifiek over je voornaamste doel
Je moet je uiteindelijke doel voor ogen houden bij het afstemmen van je evenementenmarketingcampagne: Van thema tot decor tot budget tot de locatie tot zelfs het stemgeluid dat de sprekers moeten gebruiken.
Wat wil je? Wil je:
- Het beste netwerkevenement van de stad uitverkopen?
- Mensen bewust maken over een goede zaak?
- Een leuk, maandelijks evenement organiseren waar vrienden en families naar uit kunnen kijken?
- Je klanten persoonlijk ontmoeten?
Zorg dat je altijd een oproep tot actie hebt.
Je beoogde bezoekers zijn slim en herkennen een verkooppraatje lang voor het een oproep tot actie wordt.
Dus je moet zorgen dat je toespraken, discussies, brochures en promotieberichten op social media de aandacht vestigen op wat het evenement zal toevoegen aan de levens van de bezoekers—niet alleen aan jouw bio.
Richt je op wat het voor bezoekers aan voordelen biedt als ze komen.
3. Zorg voor sociaal bewijs
Sociaal bewijs gaat over het creëren van vertrouwen. Je moet moeite doen om een gemeenschap op te zetten rondom je evenement, waar dit het belangrijkst is.
Jij wilt toch ook niet naar een evenement waarvan geen enkele voetafdruk te vinden is op traditionele of digitale platforms?
Kun je een LinkedIn-groep aanmaken waar je de agenda op kunt stellen en interessante gesprekken kunt stimuleren met relevante specialisten?
Zo ja, ga ervoor en maak er één.
Volgens HubSpot, zegt 53% van de marketeers dat bloggen hun beste inbound marketing strategie is. Je kunt het gebruiken om een betrokken gemeenschap op te bouwen rondom een specifiek thema.
Begin hier gemiddeld 180 dagen voor het evenement mee—of zelfs eerder, afhankelijk van de omvang van het evenement. Zorg dat influencers met goede reputatie meedoen en waardevolle inzichten bieden die jij kunt aanhalen in je blogs en kunt gebruiken voor relevante social media kanalen.
Denk eraan: Sociaal bewijs gaat ook over meer engagement. Zorg dat je gesprekken stimuleert in de kanalen waar je berichten plaatst.
Als je contact hebt met grootmachten in je niche, kan dit je op de kaart zetten als iemand om in de gaten te houden.
Als je al eerder een vergelijkbaar evenement hebt georganiseerd, denk dan aan wat wel en niet werkte. Hopelijk heb je van veel bezoekers feedback gekregen. Zorg dat ieder nieuw evenement beter is dan het voorgaande.
4. Word de vroege vogel die de worm pakt
Het zit zo: Als je een evenement vlak voor de datum zelf market, kun je de controle over je budget voor evenementenmarketing snel verliezen. Als je een groot publiek binnen korte tijd probeert te bereiken, betekent dit dat je moet investeren in verschillende marketingkanalen, om op hetzelfde moment vanuit verschillende hoeken te werken.
Een goed voorbeeld:
Inbound marketing—zoals content marketing en e-mailmarketing—is tot 61% voordeliger per lead vergeleken met outbound marketing technieken zoals TV en billboard advertenties.
We raden aan om offline en online technieken voor evenementenmarketing te mixen, maar volgens LYFE krijg je met inbound marketing een hogere ROI dan met traditionele marketing methodes:
Echter, kan het bij inbound marketing tot wel 3 maanden duren voordat het effect heeft, afhankelijk van de timing van het evenement.
Sommige ideale bezoekers kunnen zelfs al geboekt hebben voor andere evenementen. Ideale sprekers zijn misschien niet meer beschikbaar.
Misschien moet je wel veel meer geld uitgeven om vervangers te krijgen. Anders ben je gedwongen te kiezen voor minder talent en vakmanschap dan de bedoeling was. Zulke fouten kunnen je de volgende keer een groot deel van de bezoekers kosten.
5. Maak duidelijk wat ze mee moeten nemen
Eén van de belangrijkste redenen dat potentiële evenementenbezoekers zich niet registreren of niet komen is het gebrek aan details over een evenement.
Iedere organisator deelt het theme, de locatie, gastsprekers en datum van het evenement. Maar slimme evenementenmarketing professionals bieden ook details zoals vervoersopties, accommodaties in de buurt van de locatie, het programma van het evenement, beschikbaar eten en drinken in de buurt—alles op één plaats.
De slimmere manier om dit te doen is door een gerichte evenementenpagina aan te maken. Met een evenementenpagina van Billeto, bijvoorbeeld, kun je potentiële bezoekers helpen bij het vinden van bio’s van je sprekers, routebeschrijvingen, parkeeropties bij de locatie, eetgelegenheden, registratie-informatie en gerelateerde media.
De beste pagina’s voor evenementenpromotie kunnen je helpen met ticketverkoop door middel van gebruiksvriendelijke ingebedde widgets.
6. Vraag bezoekers om feedback
Of je nu een oudgediende met handige vingers bent of net begint in de wereld van evenementenpromotie, achteraf notities maken is belangrijk.
Het helpt je niet alleen bij de voorbereiding voor je volgende evenement, maar het maakt al jouw evenementen ook uniek. Je zult steeds meer aanhang en bezoekers trekken.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Nu is het aan jou…
Succesvolle evenementen zijn geen kwestie van geluk. Ze volgen dit bewezen kader. Begin meteen met actie ondernemen en dan heb je straks uitverkochte, onweerstaanbare evenementen. Iedere. Keer. Weer.
Geef een reactie