Top 3 Marketing Tips voor Evenement Organisatoren

Top 3 Marketing Tips voor Evenement Organisatoren

Creëer evenement

Zo, je hebt nu een mooie pagina voor je evenement aangemaakt en de kaartverkoop instellingen naar wens ingesteld. Jouw evenement is klaar om een hit te worden. Het is nu de tijd om je evenement te delen met de rest van de wereld, maar waar begin je?


Van social media en zoekmachine optimalisatie tot evenement aggregators en content distributie tools, er zijn tegenwoordig letterlijk duizenden manieren om je evenement online te promoten. Met al deze opties die jouw tijd (en geld) in beslag nemen, willen wij het juist wat gemakkelijker voor je maken.


Om je te helpen bij het promoten van je volgende evenement, hebben we onze 3 meest favoriete tools en strategieën voor je op een rijtje gezet. Kies hieronder een topic en start met het creëren van buzz rondom je evenement. Boost de voorverkoop met deze top tips of lees meer over hoe wij denken over digitale evenement marketing.


Digitale Marketing en E-Commerce voor Evenementen


Terwijl de bovenstaande links je aan het denken zetten over hoe je fans kunt bereiken en betrekken bij je evenement, is het ook hulpvol om een algemeen overzicht te maken van je nieuwe micro-business.


Een goede manier om de doelstellingen van je marketing inspanningen in kaart te brengen is door het hele proces als een soort funnel te beschouwen. Potentiële klanten en fans doorlopen normaal gesproken een aantal stappen voordat ze online aankopen doen. Normaal gesproken kunnen deze stappen in 5 stappen worden opgesplitst: Bekendheid, Interesse, Leren, Shoppen en Kopen.



Als het gaat om de online kaartverkoop van evenementen, worden de verantwoordelijkheden van de verschillende stappen in deze funnel vaak opgesplitst in twee belangrijke partijen: de evenement organisator en de facilitator van de transactie.


Alhoewel deze opstelling verschilt per evenement, is het in het algemeen de taak van deze twee partijen om ervoor te zorgen dat het voor de klant zo simpel mogelijk is om deze funnel te doorlopen. Uiteindelijk moet het zo gemakkelijk mogelijk zijn voor de klant om een ticket voor het evenement te kopen.


Dat wil zeggen dat jij, de evenement organisator, verantwoordelijk bent voor het promoten van het evenement. Creëer een hype door je evenement te communiceren en deze bij zoveel mogelijk mensen aan de man te brengen. De ticketverkoper neemt de verantwoordelijkheid over wanneer een klant bereid is om te kopen d.m.v. het behandelen van betalingen en het verzorgen van de ticket distributie.


Bij Billetto benaderen we dit een beetje anders.


Billetto is een community. Op het moment dat jij een evenement creëert, sluit jij je aan bij een online marktplaats en krijg je toegang tot een enorm aantal potentiële klanten, daarmee verhoog je meteen drastisch de ‘bekendheid’ van je evenement.


Als facilitator van de transactie, werken wij continue aan het verbeteren van de laatste cruciale stappen in de funnel die de klant doorloopt om een kaartje te kopen. Er zijn eindeloos veel manieren om het aantal klanten dat afhaakt te verminderen, bijv. door de lay-out van de evenementpagina's of de verwoording van een bepaalde knop te veranderen.


Met betrekking tot de funnel hierboven hebben we een paar doelstellingen. Allereerst, verbeteren we de algemene bekendheid van evenementen, door deze met de community te delen en daarmee het aantal mensen dat de funnel betreedt te verhogen. Door middel van contentcuratie en creatieve content verhogen we het bereik van de stappen die volgen (Interesse en Leren) zodat zodra iemand een evenement ontdekt, men ook meteen weet waarom het evenement zo geweldig is. Tot slot, proberen we het aantal klanten dat tijdens het proces afhaakt te verminderen door technische aspecten te optimaliseren.


Tijdens het voorbereiden van jouw marketing campagne, moet je nagaan hoe je een publiek snel door de eerste stappen van de funnel kunt leiden. Bekijk onze tips voor een aantal ideeën over hoe je interesse kunt kweken voor je evenement en hoe je het meeste uit de voorverkoop van je evenement kunt halen. Gebruik een gerichte aanpak om mensen te vinden die jouw evenement leuk zullen vinden en geef ze de kans om meer over het evenement te leren door middel van een goede evenement omschrijving.


Zoals met de meeste marketing tactieken zijn er vele manieren om te optimaliseren en het meest mogelijke uit je tijd te halen. Het is belangrijk om de juiste partners en tools te kiezen om jouw werk te versterken. Doordacht en strategisch te werk gaan in je eigen campagne loont altijd, we hopen dat we je hiermee aan het denken hebben gezet voor het promoten van je volgende evenement!


Begin nu

Creëer evenement

Creëer een mooie evenementpagina met Billetto en voeg tickets (gratis of betaald) toe aan je evenement

Promoot & deel

Deel jouw evenement op je social media kanalen of gebruik de Billetto widget voor het verkopen van tickets op je eigen website

Houd de cijfers in de gaten

Verkrijg de statistieken van je dagelijkse verkoop en leer waar je sales vandaan komen met Billetto Insights

Sluit je aan bij de Community

Voeg je evenement toe aan een van de Billetto categorieën om je evenement ontdekt te laten worden door de bestaande Billetto Community

Vermijd wachtrijen

Laat je gasten niet een lange tijd buiten wachten - gebruik de Billetto app om zonde moeite je gasten in te checken op de dag zelf

Omarm de gastenlijst

Exporteer jouw Billetto evenement gastenlijst voor het gebruik van toekomstige promoties en aankondigingen van nieuwe evenementen

Creëer evenement