Google is nog steeds de beste plaats voor informatie over…zo ongeveer alles. Dus laten we kijken naar PPC voor evenementen, en hoe je jouw evenement kunt promoten met SEM.
“Hoe noemde je me net?”
Als online marketing nieuw voor je is, klinken afkortingen als PPC en SEM waarschijnlijk als Klingon. Daarom hebben we dit artikel geschreven: Om te zorgen dat mensen het begrijpen.
Lees verder om te leren over:
- WatSEM en PCC (en veel andere afkortingen) betekenen
- Hoe promoot je een evenement op Google
- Google AdWords voor evenementenmarketing
- Hoe vind je de juiste evenementenplanner trefwoorden
- Hoe maak je een advertentie voor je evenement
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Wat is SEM?
SEM staat voor Search Engine Marketing. Dit is hoe je gevonden wordt via Google, Bing en andere zoekmachines. SEM is opgedeeld in SEO en PPC advertenties.
SEO (Search Engine Optimisation)
Met SEO optimaliseer je je website, zodat hij hoog in de lijst met zoekresultaten komt te staan. Als je het goed doet, kom je helemaal bovenaan de pagina terecht zonder geld te hoeven betalen.
PPC (Pay Per Click)
Met PPC advertenties kunnen je ook helemaal boven aan de lijst van zoekresultaten komen te staan bij zoekmachines. Maar anders dan bij SEO, moet je betalen voor PPC advertenties. (Dat zie je al aan de naam.) In dit artikel concentreren we ons op PPC advertenties.
Hoe werken SEM en PPC advertenties?
Een PPC advertentiecampagne opzetten is vrij eenvoudig. Maar het is een kunst en wetenschap om het onder de knie te krijgen.
Het proces gaat ongeveer zo:
- Kies een aantal trefwoorden om je op te richten (bijv. “live muziekevenementen in Amsterdam”)
- Bied op de trefwoorden (de advertenties van de hoogste bieders worden zichtbaar)
- Maak advertenties die verschijnen als mensen jouw trefwoorden invoeren
- Voeg een link naar je website, landingspagina of evenementennotering toe
- Kijk toe terwijl steeds meer mensen interesse hebben in je evenement
Dat is het zo’n beetje. Natuurlijk komt er meer bij kijken, dus laten we naar wat specifieke punten kijken.
Hoe kun je SEM metriek begrijpen
Als je dacht dat we klaar waren met de afkortingen, geen zorgen: Het feestje is nog niet eens begonnen.
Het is tijd om te kijken naar belangrijke metriek in SEM.
Cost Per Mile (CPM)
CPM houdt bij hoe vaak je advertentie indruk maakt. Dus hoeveel je moet betalen zodat duizend (mijl) mensen je advertentie zien. Dit is niet inclusief interacties en clicks.
Click-Through Rate (CTR)
CTR hoe vaak mensen die je advertentie zien er echt op klikken. Als veel mensen je advertentie zien maar er niet op klikken, betekent dit dat je je trefwoorden moet aanpassen.
Cost-Per-Click (CPC)
CPC is het geldbedrag dat je betaalt, iedere keer dat er iemand op je advertentie klikt. De prijs per click wordt bepaald door hoeveel adverteerders bieden en de Quality Score van je advertentie (zie hieronder).
Quality Score (QS)
QS is een algoritme dat gebruikt wordt door Google om erachter te komen wanneer en waar je advertentie geplaatst moet worden. Een hogere QS betekent dat je per click minder betaalt. Je trefwoorden moeten zo relevant mogelijk zijn voor je advertentie en landingspagina.
Wat is het sterkste trefwoord voor jouw evenement?
Het is belangrijk om de juiste trefwoorden te kiezen. Dit bepaalt het succes van jouw advertentie en hoeveel je ervoor betaalt Dus hoe kies je de meest relevante trefwoorden?
1. Maak het zo relevant (en specifiek) mogelijk
Verplaats jezelf in je bezoekers. Probeer je te bedenken waar ze naar zouden zoeken om evenementen als de jouwe te vinden.
Als je een rockconcert organiseert in Amsterdam, dan is “rockconcert Amsterdam” al een goed begin.
Je kunt ook “gitaarmuziek” gebruiken, maar dan heb je concurrentie van gitaarfabrikanten en gitaristen.
Het is beter om nog specifieker te zijn. Als Deze Geweldige Band de headliner van je rockconcert is, kun je gebruik maken van de trefwoorden “Deze Geweldige Band live Amsterdam”.
Schrijf zoveel mogelijk trefwoorden op. (Je kunt later een lijstje maken met de beste opties.)
Tip:Je kunt gebruik maken van een gratis tool als WordStream om je te helpen bij het vinden van de juiste trefwoorden.
2. Groepeer je trefwoorden
Als je een lange lijst met trefwoorden hebt, is het tijd om deze in groepen te verdelen. Sommige trefwoorden zullen hetzelfde thema hebben, verzamel deze in groepen van 5-20 trefzinnen.
3. Bepaal het zoekverkeer
De volgende stap is om erachter te komen of jouw trefwoorden echt gebruikt worden. Het is leuk om specifieke trefwoorden te hebben, maar je bereik is beperkt als er maar een paar mensen zijn die ze gebruiken.
Om ons voorbeeld weer te gebruiken, “rockconcert Amsterdam” is specifieker dan “rockconcert Nederland”.
Maar die tweede optie zal meer mensen bereiken. En mensen van buiten Amsterdam zijn ook bereid om naar de stad te reizen voor een rockconcert.
Tip:Je kunt tools als Google Trends gebruiken voor het vergelijken van verkeer dat gegenereerd wordt door verschillende trefwoorden.
4. Kijk naar de concurrentie
Het breder de trefwoorden, hoe duurder ze zijn om op te bieden. Een specifieke trefzin als “rockconcert Amsterdam” heeft een beperkter bereik en is goedkoper dan “rockconcert Nederland”.
Veel tools voor trefwoorden laten je weten hoeveel verkeer een bepaalde trefzin genereert, en wat het bereik van de biedingen is.
Tip: Ahrefs heeft een lijst met gratis online tools voor het onderzoeken van trefwoorden – hier.
Hoe maak je een PPC advertentie voor evenementen
Je hebt nu een paar goede trefwoorden, dus het is tijd om de advertentie te maken.
Hier zijn wat best practices om rekening mee te houden.
Zorg voor een aftel-timer
Je kunt een aftel-timer in je advertentie verwerken. Je kunt gewoon de datum van je evenement noemen, maar met een aftel-timer is er een gevoel van urgentie.
Tip: Leer hoe je een aftel-timer toevoegt in Google Adwords – hier.
Laat zien hoeveel tickets er nog zijn
Vergelijkbaar met een aftel-timer, maar iets lastiger. Er zal zeker een gevoel van urgentie zijn als je advertentie laat zien dat er nog maar vijf tickets verkrijgbaar zijn.
Tip: Leer hoe je beschikbare tickets laat zien in Google Adwords – hier.
Adverteer bij abonnees van je mailinglijst
Het is makkelijker om tickets te kopen aan mensen die al interesse hebben in je evenementen dan aan volledige vreemden. Met Google kun je je mailinglijst uploaden als je een PPC advertentiecampagne opzet.
Tip: Leer hoe je adverteert bij je abonnees in Google Adwords – hier.
Zorg voor een einddatum
Je evenement gaat niet voor eeuwig door. Hetzelfde geldt voor je advertentie. Geloof het of niet, maar evenementenorganisatoren vergeten dit punt en adverteren voor een evenement dat voorbij is.
Tip: Leer hoe je een einddatum instelt in Google Adwords – hier.
Bepaal je budget
Het budget voor je advertentie hangt van een aantal dingen af, zoals de kosten voor het evenement en de prijs van je tickets. Als je evenement non-profit is, moet je bedenken welke metriek zal zorgen voor succes. Bijvoorbeeld nieuwe nieuwsbrief abonnees of je bericht dat gedeeld wordt op social media.
Schrijf een goede tekst
Je moet aandacht besteden aan de tekst van de advertentie. Je hebt niet veel ruimte, dus ieder woord telt. Het is essentieel om een aantal van deze woorden te gebruiken om aan te sporen tot actie, zodat mensen precies weten wat ze moeten doen.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Klaar?
Het is veel om te verwerken. Er is veel te leren, maar je kunt het!
Oefening baart kunst. Al je moeite zal beloond worden met blije bezoekers op je evenement.
Ga ervoor!
Geef een reactie