LinkedIn Events werden voor het eerst in 2008 gelanceerd en werden onder de organisatoren van conferenties al snel een hit. Maar toen besloot het sociale platform plotseling om de functie in 2012 af te schaffen.
Maar nu is het weer terug!
LinkedIn heeft de functie eerst geleidelijk onder een select aantal gebruikers uitgerold, daarna onder de Engelstalige markten, en nu wordt het wereldwijd beschikbaar gesteld.
We gaan kijken wat er nieuw is, wat werkt en wat niet werkt. We zullen ook zien hoe het zich verhoudt tot de veel meer gevestigde Facebook evenementenfunctie.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Wat is veelbelovend aan LinkedIn events?
LinkedIn events zien er op het eerste gezicht veelbelovend uit. De functie zal bij Facebook gebruikers ook erg bekend voorkomen. Als organisator kun je een evenementenpagina maken en vervolgens je contacten uitnodigen.
Nadat je de evenementenpagina hebt gemaakt, kun je het volgende toevoegen:
- Achtergrond afbeelding
- Bedrijfslogo
- Datum en tijd
- Evenement beschrijving
- Titel van het evenement
- Link naar de evenementenwebsite
- Locatie en plaats
- Tijdzone
Je kunt ervoor kiezen om het evenement privé te houden of het openbaar te maken en je gasten toe te staan hun LinkedIn contacten uit te nodigen. Openbare evenementen kunnen ook op je nieuwsfeed worden geplaatst, zodat je mensen buiten je netwerk kunt bereiken.
Iedereen die voor je evenement is uitgenodigd, kan via de evenementenpagina met elkaar communiceren, ongeacht of ze al dan zijn op LinkedIn verbonden zijn. Dat is een geweldige manier voor je gasten om vóór het evenement zelf te netwerken.
De evenementenpagina kan ook worden gebruikt om foto’s, video’s, artikelen en andere media vanaf het evenement live te delen, en om je bezoekers betrokken te houden nadat het heeft plaatsgevonden. Je hebt toegang tot de analyses van LinkedIn om inzicht te krijgen in hoe goed je berichten gepresteerd hebben.
Misschien het belangrijkste is dat je al deze functies vanaf je smartphone kunt bedienen. LinkedIn Events zijn met zowel iOS- als Android-apparaten compatibel.
Wat werkt tegen LinkedIn Events?
Sommige gebruikers hebben geklaagd dat het plat en verouderd aanvoelt. Met andere woorden, het ziet er niet zo heel anders uit dan toen het meer dan tien jaar geleden gelanceerd werd.
Het gebrek aan functies kan worden verklaard, doordat het nog steeds een nieuw platform is. LinkedIn zal waarschijnlijk verbeteringen aanbrengen wanneer organisatoren van evenementen het testen en hun feedback geven.
Maar de vraag is hoe snel LinkedIn Events met andere platforms compatibel wordt. De meeste ticketing-apps en platforms, waaronder Billetto, integreren met Facebook-events.
LinkedIn zal in moeten halen.
Maar het LinkedIn Events platform heeft iets dat Facebook mist, wat het vooruit zou kunnen helpen en de markt voor zakelijke professionals kan helpen verbeteren.
Hoe verhoudt LinkedIn Events zich tot Facebook-events?
De hoeveelheid gebruikersgegevens waartoe marketeers toegang hebben op Facebook, maakt het een van de krachtigste platforms om voor evenementen op te adverteren — zo niet de krachtigste.
Dat gezegd hebbende, het is een zeer breed platform.
Alles is op Facebook: nieuws, muziek, kunst, zaken, bodybuilding, literatuur, fondsenwervers, politiek, families, kittens, memes en… het is allemaal een beetje overweldigend.
LinkedIn is strikt zakelijk.
Het is minder rommelig en meer gefocust. LinkedIn gebruikers zitten er niet op om zomaar voorbij willekeurige berichten in hun nieuwsfeed te bladeren. Daar zijn Facebook en Instagram voor. LinkedIn gebruikers zijn er om leads te vinden, te solliciteren, professionele relaties te onderhouden en — ja — interessante evenementen te ontdekken.
Toch heeft Facebook het enorme voordeel van bereik. Het heeft ongeveer vier keer het aantal gebruikers dat LinkedIn heeft, en deze gebruikers brengen veel meer tijd op het platform door dan LinkedIn gebruikers. Ook gebruikt bijna driekwart van de Facebookers het platform voor professionele doeleinden.
Met andere woorden, LinkedIn heeft nog een zware taak voor de boeg.
Dus voorlopig worden Facebook-events nog steeds meer gebruikt en hebben ze meer toeters en bellen dan LinkedIn events. Toch zou het onverstandig zijn om LinkedIn te negeren als je zakelijke evenementen organiseert.
Hebben LinkedIn Events kans van slagen?
Dat hangt af van hoe goed LinkedIn voldoet aan de eisen van zijn gebruikers. Uiteindelijk zullen gebruikers zich aangetrokken voelen tot het platform dat hun leven gemakkelijk en aangenaam maakt.
Als LinkedIn Facebook inhaalt en alle kleine functies bevat die marketeers zo leuk vinden — zoals integratie met ticketing-apps – dan kan het slagen.
Maar de algoritmen die bepalen wat er in de nieuwsfeed verschijnt, kunnen ook ten gunste van organisatoren van evenementen veranderen. LinkedIn heeft al een veel hoger organisch bereik dan Facebook, en dat alleen al zou evenementenplanners veel van hun marketingbudget kunnen besparen.
Als evenementen prioriteit krijgen op het platform, en als ze met succes in LinkedIn Groups geïntegreerd kunnen worden, dan kan LinkedIn gemakkelijk veel professionals voor evenementenplanning van Facebook stelen.
Welke invloed heeft dit op de evenementenindustrie?
Hoewel de functie nog in de kinderschoenen staat, kan LinkedIn Events een enorme verstorende factor voor de evenementenindustrie zijn.
Algemeen wordt aangenomen dat LinkedIn zou trachten partnerschappen te vormen met ticketplatforms om naadloos met hun diensten te integreren. Maar waarom zou het platform niet gewoon zijn eigen aanvullende diensten lanceren, zoals QR-codes, nabijheidsbakens en visitekaartjes?
LinkedIn is eigendom van Microsoft en heeft daarom geen gebrek aan financiering.
Hoewel het ticketproviders kan verstoren, kan het ook een positieve spelwisselaar voor organisatoren van evenementen zijn. Niet alleen zullen organisatoren van evenementen een groter organisch bereik hebben (zolang het nog duurt) dan op andere platforms, ze zullen ook minder afleiding hebben om mee te concurreren en meer functies om te exploiteren.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Wat je nu moet doen
We hebben LinkedIn in nogal wat handleidingen op deze blog behandeld. Terwijl we wachten tot LinkedIn Events van start gaat, is het goed om een paar dingen op te frissen.
Als je een ambitieuze freelance evenementenplanner bent, dan is dit het moment om op LinkedIn te komen en je netwerk op te bouwen.
Bepaal de doelgroep voor de evenementen die je wilt organiseren en leer hoe je een evenement op LinkedIn kunt promoten, zodat je voorbereid bent.
Je kunt klein beginnen door een zakelijk netwerkevenement samen te stellen, of je kunt een congresagenda opstellen voor een grootschalige zakelijke conferentie.
Als je klaar bent, is het tijd om een LinkedIn event te maken.
Veel succes!
Heb je gedachten over LinkedIn events en of de functie zal slagen of mislukken? Deel het met ons in de reacties!
Geef een reactie