Dus jij wilt een pop-up restaurant openen? Wij zullen je helpen. Pop-ups zijn een heel populair zakelijk concept onder ondernemers (en hun hongerige publiek).
In deze gids hebben we het over…
- De voordelen en nadelen van een pop-up restaurant
- Hoe je een naam en een thema kiest
- Het belang van een bedrijfsplan
- Hoe je de juiste locatie vindt
- Het papierwerk dat je in orde moet maken
- Of je een mobiele of een tijdelijke keuken nodig hebt
- Hoe je een aantrekkelijk menu maakt
- Waar je een POS app vindt om betaald te krijgen
- Marketing voor je pop-up restaurant
- Voorbeelden van succesvolle pop-ups
Aan het einde zul je niet meer twijfelen over wat je nu moet doen!
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
1. Denk aan de voordelen en nadelen van een pop-up restaurant
Een pop-up restaurant kan heel winstgevend zijn als je het goed aanpakt. Maar zoals bij iedere zakelijke onderneming, is het belangrijk om aan de voordelen en nadelen te denken voor je begint.
Voordelen
- Kleinere startinvestering en overheadkosten.
- Probeer een nieuw menu, thema, of prijsstelling voor je in een permanent restaurant investeert.
- Flexibiliteit met de locatie.
- Gratis marketing als je in een al bestaande locatie opent.
Nadelen
- Beperkte middelen en materiaal.
- Uitdagend om langetermijn relaties met klanten op te bouwen.
- Erg afhankelijk van online marketing.
2. Brainstorm over pop-up restaurant thema’s en namen
Als je het gevoel hebt dat de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen, is het tijd om te beginnen met het brainstormen over pop-up restaurant thema’s en namen voor jouw opbloeiende bedrijf.
Je moet zorgen dat je opvalt tussen de concurrentie. Kies een concept dat makkelijk online te marketen is en de aandacht van voorbijgangers trekt.
Jouw merk moet bij je menu passen, dus je kunt eerst naar onderdeel #7 en het reverse-engineeren. Als je alleen gebakken aardappelen serveert, moet je naam daar iets mee te maken hebben.
Tip: Je kunt deze restaurant naamgenerator gebruiken om een naam te bedenken, en onze handleiding voor eten en drinken evenementen lezen om een thema te bepalen.
3. Maak een bedrijfsplan
Net als bij andere bedrijven, is het een goed idee om precies te bepalen wat je wilt bereiken en hoe je het wilt aanpakken.
Een bedrijfsplan is vooral belangrijk als je investeerders, sponsoren of donateurs wilt aantrekken, of als je een lening wilt van de bank om te beginnen.
Tip: We hebben een handleiding gemaakt over hoe je een bedrijfsplan maakt om je een idee te geven over wat erbij komt kijken.
4. Kies een locatie
Locatie is ook een belangrijke factor om over na te denken bij het plannen van een pop-up restaurant. Is het buiten? In een andere locatie? Of misschien zelfs een pop-up foodtruck?
Welke locatie je ook kiest, je hebt toestemming nodig van de relevante autoriteiten om een pop-up restaurant te openen.
Tip: Lees voor inspiratie onze handleidingen over de verschillende soorten locaties die beschikbaar zijn, hoe je de juiste kiest, en hoe je onderhandelt met het management van de locatie.
5. Vraag licenties, vergunningen, en verzekeringen aan
Je hebt nu gekeken naar een aantal pop-up restaurant namen en locaties, dus het is tijd om te lezen over pop-up restaurant wetten zodat al je papierwerk klopt.
Je hebt dit nodig…
- Bedrijfsvergunning
- Voedselvergunning
- Verzekering
Tip: Bezoek de Food Standards Agency om te zien wat er nodig is om je pop-up restaurant goed te laten keuren.
6. Zorg voor een mobiele keuken of tijdelijke eetkamer
Als het juridische papierwerk in orde is, is het tijd om te beginnen. Je hebt twee opties voor de praktische aspecten van je pop-up: een mobiele keuken of een tijdelijke eetkamer.
Een mobiele keuken is de manier als je op meer dan één locatie wilt opereren. Doe onderzoek naar leveranciers van busjes en materiaal om te zien of je kunt vinden wat je nodig hebt in een mobiele keuken.
Als je een overeenkomst hebt met een al bestaande locatie, kun je opzoeken wat voor materiaal je nodig hebt voor een tijdelijke eetkamer. Wat je nodig hebt hangt af van het formaat en de layout van de ruimte die jet hebt gekregen van het management van de locatie.
Tip: Onze handleiding over het huren van materiaal bevat veel tips.
7. Maak een menu
Het eten is bijna klaar, maar wat wordt het? Jouw menu is een grote (zo niet het grootste) verkooppunt van jouw pop-up restaurant, dus ontwerp het met zorg.
Het moet passen bij de naam, het merk, en het thema van je pop-up. Maar belangrijker nog, het moet iets zijn dat een publiek kan aantrekken.
Denk aan…
- Eten van plaatselijke brokken: veel mensen steunen graag hun lokale boeren.
- Exotische ingrediënten: overdonder je gasten met zeldzame en interessante dingen.
- Veganistische opties: het is een populaire trend waar steeds meer restaurants aan meedoen.
- Specialisatie: richt je je op brunch of maak je ontbijt, lunch, en avondeten?
Tip: Lees onderdelen #6 en #7 in onze handleiding over hoe je een eten en drinken evenement organiseert om te zien hoe je het menu kunt ontwerpen.
8. Zorg voor een app en POS systeem
Je wilt natuurlijk wel betaald worden nadat je zoveel tijd en moeite hebt gestoken in je pop-up restaurant. Gelukkig zijn er genoeg handige apps om je te helpen met geld verdienen.
Tip: Kijk naar deze lijst van de beste POS apps en lees over hoe je een app maakt voor je pop-up.
9. Volg een marketingplan
Marketing moet ook een groot deel zijn van je algemene bedrijfsplan, maar het is belangrijk om te benadrukken dat je je pop-up restaurant moet promoten.
Zorg dat je samenwerkt met een platform voor ticketverkoop zoals Billetto. Verspreid het nieuws en neem contact op met alle relevante lokale nieuwsbladen.
Tip: Kijk naar onze lijst van marketingstrategieën en een stap voor stap handleiding hoe je je pop-up restaurant moet marketen bij de juiste mensen.
10. Pop-up restaurant voorbeelden als inspiratie
Als je het nog steeds niet helemaal weet, geen nood. Er zijn al veel mensen die geprobeerd hebben om een pop-up restaurant the starten. Je kunt leren van hun fouten en successen.
Laten we deze handleiding afsluiten met wat succesvolle pop-up restaurants die erin geslaagd zijn om winst te maken en hun pop-ups permanente restaurants te maken.
1. Saison
Saison is goed voorbeeld van een succesverhaal. Dit pop-up restaurant in San Francisco is niet alleen permanent geworden, ze hebben ook drie Michelin sterren.
2. Coquine
Coquine is een schattig klein familierestaurant waar je hapjes en volledige maaltijden kunt eten. Het hele restaurant, van de keuken tot de tafelkunst, wordt gerund door twee eigenaars.
3. Semilla
Semilla in Brooklyn is opgezet door een chef en een banketbakker. Ze hadden al wel ervaring opgebouwd met Chez Jose, een andere pop-up, maar dat maakt hun Michelin ster niet minder indrukwekkend.
Tip: Kijk naar deze lijst met voorbeelden van zeer succesvolle pop-ups overal ter wereld.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Conclusie
Een pop-up beginnen is niet heel anders dan een andere zaak beginnen. Je hebt een geweldig concept en een goed plan nodig om je doelpubliek aan te trekken.
Hopelijk heeft deze handleiding je geïnspireerd om te beginnen en je kennis laten maken met geweldige middelen om alles mee op te zetten.
Heb je tips om met ons te delen? Laat een opmerking achter!
Geef een reactie