Zou het niet geweldig zijn om een kristallen bol te hebben waarmee we kunnen zien wat er nodig is voor een geweldig evenement in 2019?
Sorry om je teleur te stellen, maar dat hebben we niet.
Maar we weten wel van één van de nieuwste industrie trends…en dat is ook niet gek.
In dit artikel, hebben we het over…
- Trends in de evenementenindustrie
- Nieuwe uitdagingen voor organisatoren
- Uitdagingen voor de evenementenindustrie
- Een paar voorspellingen voor 2019
Kennis van de meest populaire industrietrends in 2019 kunnen helpen met het beïnvloeden en vormen van je evenementen, om ze nog gedenkwaardiger te maken voor jou en je gasten.
Dus laten we meteen beginnen!
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Evenementenindustrie trends in 2019
Hoe ziet 2019 eruit voor de evenementenindustrie?
Maak je klaar voor het verkennen van de vele innovaties die smartphone technologie kan bieden in evenementenplanning, zoals online ticketverkoop, toegangscontrole, en zitplaatsen.
Evenementenorganisatoren worden steeds handiger met technologie bij evenementenplanning. Bedrijven voor evenementenmanagement willen ook zorgen dat ze hun klanten alles op één plaats kunnen bieden.
Kort gezegd, mensen verwachten een ervaring te kopen in plaats van een service.
1. Een actieve aanpak
We zien een verandering in hoe evenementenorganisatoren hun gasten benaderen en van service voorzien. Ze promoten niet alleen hun merk, ze zorgen voor een reis.
Deze verandering van passief naar actief geef organisatoren de kans om het evenement nog gedenkwaardiger te maken voor hun gasten.
Ervaringen worden besproken, gedeeld en herinnerd. Het is belangrijk dat een evenementenorganisator herinnerd wordt om de juiste redenen.
Tip: Kijk naar deze vier dingen die je misschien fout deed in 2018 (en moet veranderen in 2019).
2. Unieke locaties
Evenementenorganisatoren verkennen unieke locaties zoals museums, sporthallen en historische gebouwen.
Het idee is om gasten “meerwaarde” te bieden: Het gaat niet alleen om het evenement zelf, maar over alle elementen die bijdragen aan de algehele indruk.
Evenementenplanners zoeken locaties met verhalen die bij hun merk passen en zorgen voor een “wow factor.”
Tip: We hebben een uitgebreide handleiding geschreven over het vinden van locaties voor je volgende evenement.
3. Beveiliging
Data privacy en de veiligheid van de locatie zijn de belangrijkste punten voor evenementenorganisatoren in 2019. Er is geen ruimte voor fouten in een wereld vol data.
Daarom worden evenementenorganisatoren strenger met GDPR regels om te zorgen voor het veilig verzamelen en verwerken van data.
Tip: Gebruik deze uitgebreide gids over digitale veiligheid om data over je evenement en klanten te beschermen.
4. Social media
Op dit blog hebben we het vaak over social media. Maar dat heeft een goede reden: Mensen zijn verslingerd aan social media…en vooral als het om evenementen gaat. Mensen willen delen wat ze meemaken.
Daarom is het belangrijk om social media te gebruiken voor marketing, en als onderdeel van de ervaring van je gasten.
Tip: Ontdek de top trends voor social media evenementenmarketing in 2019 zodat je mee kunt doen.
5. Personalisatie
Personalisatie is ook een hele populaire trends in de evenementenindustrie in 2019. Een persoonlijk element is niet echt iets nieuws, maar het is even uit geweest voor het weer een trend werd.
Gepersonaliseerde e-mails, uitnodigingen, campagnes, content, registraties, advertenties, agenda’s, en apps worden een trend voor het verzamelen van inzichten op basis van data.
Door een persoonlijke touch voelen bezoekers zich ook meer gewaardeerd, zodat ze een betere ervaring hebben.
Dit is ook te zien in de cijfers. Persoonlijke e-mails worden 18,8% vaker geopend dan algemene.
Tip: Lees deze tips over hoe je alle elementen van je evenementen personaliseert.
6. Influencer marketing
Influencer marketing is belangrijk geworden voor veel evenementenorganisatoren—en bedrijven over het algemeen—in 2019.
Als het efficiënt gebruikt wordt, kan het het juiste publiek aantrekken (ofwel je doelpubliek) naar je evenement.
Benader influencers om hun volgers te bereiken en je evenementen te promoten. Het kan makkelijk de beste mond tot mond marketing zijn die je maar kunt krijgen.
Tip: Kijk naar websites zoals Tinysponsor en Influencer om iets te vinden wat bij je volgende grote evenement past.
7. Pauzezones
De behoefte voor pauzezones en -activiteiten bij vergaderingen en officiële evenementen wordt ook een belangrijke factor in 2019.
Vergaderingen kunnen lang zijn, en zelfs mensen in pak willen weleens wat recreatie. Evenementenorganisatoren zijn hierachter gekomen en structureren evenementen met mindfulness.
Met deze aanpak kunnen bezoekers een moment voor zichzelf nemen, roddelen, en zich op te frissen voor ze weer naar hun stoel gaan.
Tip: Lees dit artikel om erachter te komen hoe je een goede pauzeruimte maakt bij je volgende evenement.
Evenementenindustrie uitdagingen in 2019
Er zijn nieuwe en opwindende ontwikkelingen in de evenementenindustrie, maar 2019 heeft ook uitdagingen.
Laten we kijken naar de uitdagingen die je misschien tegenkomt als evenementenorganisator en suggesties voor hoe je deze aanpakt.
1. Nieuw publiek vinden
De zaken lopen goed, maar het kan nog steeds moeilijk zijn voor evenementenorganisatoren om nieuw publiek te vinden om hun evenementen te promoten. Waarom? Omdat er steeds meer concurrentie is in 2019.
Maar het juiste gebruik van marketing, social media en gemeenschapszin helpen je met het overwinnen van dit obstakel en het verslaan van je concurrenten.
Tip: Lees onze handleiding over hoe je meer tickets verkoopt met Google en Facebook remarketing voor evenementen.
2. Krappe budgetten
Nog een uitdaging voor veel evenementenorganisatoren is…jawel…geld.
2019 Global Meetings and Events Forecast toont aan dat evenementen populairder zijn dan ooit, terwijl de budgetten niet perse genoeg zijn voor de vraag.
De enige oplossing voor het probleem van geld is je fondsen beter beheren.
Tip: Lees alles in onze handleiding over hoe je je evenementenbudget beheert en extra inkomstenbronnen vindt.
3. Strenge wetten en nalevingsvereisten
Met GDPR wetten, hebben evenementenmanagers meer met rode tape te maken dan ooit als het gaat over bezoekersdata.
Je riskeert grote boetes als je je niet aan de nieuwe wetten houdt. Het is een goed idee om te onderzoeken hoe je met al deze regels om moet gaan.
Tip: Lees deze handleiding over wat de nieuwe GDPR regels betekenen voor de evenementenindustrie.
4. Sponsoren aantrekken
Er vinden meer evenementen plaats, dus organisatoren gaan de strijd aan voor de beste sponsoren.
Omdat het budget krap is (zie #2 hierboven), moet je bedrijven overhalen om mee te werken aan je evenement.
Tip: We hebben een artikel gemaakt over hoe je sponsoren benadert voor je evenement om je kansen op extra inkomsten te vergroten.
Evenementenindustrie voorspellingen 2019
Zoals eerder gezegd, we hebben geen kristallen bol. Maar we letten wel op, en we hebben wat voorspellingen over wat er dit jaar aankomt.
1. Apps blijven de workflow verbeteren
Er is overal een app voor. Het kan goed zijn om meer te lezen over de laatste trends in evenementenapps. Er zijn mensen die al langer meedoen, maar 2019 heeft ook nieuwe spelers op de markt.
Tip: We hebben deze handige lijst met de beste evenementenapps voor je gemaakt.
2. Er zijn steeds meer evenementen met een doel
Evenementen zullen meer sociaal verantwoordelijk worden en meer betekenisvolle ervaringen aanbieden. Organisatoren richten zich op het creëren van een statement over milieu of maatschappij, tijdens verschillende stadia van planning.
Evenementen zijn niet meer alleen een plaats om elkaar te ontmoeten. Het wordt een soort reis, om emoties op te roepen. Het ultieme doel is om gasten dagen later nog te laten praten over hoe het evenement was.
Tip: Lees meer over hoe je een evenement met een doel kunt opzetten.
3. Inhuren van personeel op aanvraag
Met bedrijven als Gigstr en Coople, wordt het makkelijker om mensen in te huren en uitgaven voor personeel te beheren.
Maar dit handige inhuren via apps brengt wel extra commissie met zich mee.
Maar bedrijven die het extra geld kunnen betalen maken graag gebruik van deze kans, omdat er dan minder tijd nodig is voor onderzoek en inhuren.
4. Vermindering van koolstofvoetafdruk
Nog een voorspelling voor 2019 is de vermindering van de koolstofvoetafdruk.
Evenementenplanners en -organisatoren zoeken ideeën die de vervuiling van een evenement tot een minimum beperken, vooral als ze zich richten op Millennials. Locaties geven meer uit om hun faciliteiten CSR-vriendelijker te maken.
Je kunt meewerken aan het redden van de planeet, maar je kunt je duurzame evenement ook gebruiken om je merk sterker te maken.
Tip: Lees dit artikel over hoe je de koolstofvoetafdruk van je evenementen reduceert.
5. Meer participatie op afstand
De trend van livestreamen op YouTube en Facebook, delen van content op Instagram, live-tweeting op Twitter, en aanmaken van verhalen op Snapchat neemt dit jaar sterk toe.
Mensen kunnen evenementen nu virtueel “bezoeken”, zodat ze zelfs op duizenden kilometers afstand niets missen.
Zo kunnen organisatoren een onbeperkt publiek bereiken. Dit geeft hen ook betere inzichten over de demografie, interesses, en persoonlijke voorkeuren van hun publiek.
Met deze trend krijg je ook een sterke connectie tussen publiek en merken, zodat organisatoren toekomstige evenementen kunnen verbeteren.
Tip: Kom erachter hoe je van deze trend kunt profiteren door je volgende evenement te livestreamen.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Nu je alles weet…
Blijf dit blog volgen of registreer je voor onze mailinglijst. Wij geven je altijd nieuws over de laatste evenementenindustrie trends.
Hebben we iets gemist? Laat hieronder een opmerking achter!
Geef een reactie