Mic check, one-two, one-two. Welkom bij de ultieme handleiding voor een succesvol muziekevenement!
Een band speelt over het algemeen 30–90 minuten, en dan is de show voorbij. Maar voor jou als organisator begint de show lang voor de set van de band, en als zij van het podium gaan zit het er voor jou nog lang niet op.
Wat je zult leren met deze handleiding:
- Waar je op moet letten bij het boeken van bands en locaties.
- Alle manieren om je concert of festival te promoten.
- Hoe je de locatie voorbereid voor je bands en gasten.
- Verschillende manieren om de hype na afloop van je evenement in leven te houden.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
1. Het plannen van je muziekevenement
Zoeken naar locaties lijkt misschien makkelijk, maar het is niet altijd makkelijk om de ideale bands te vinden voor je muziekevenement.
Dit zijn de vier belangrijkste punten om aan te denken voor het organiseren van een muziekevenement:
Muzikanten
Onderzoek en boek getalenteerde en betrouwbare muzikanten die een publiek aantrekken en tickets verkopen.
Locatie
Boek een locatie met toepasselijke ruimte voor je muzikale acts en het publiek.
Amendement
Verzamel informatie van de artiesten over de techniek en overige zaken die ze nodig hebben.
Budget
Bereken hoeveel je de artiesten en de locatie moet betalen om een evenementenbudget te maken.
Onderhandel met de artiesten en de locatie zodat je genoeg geld hebt om de show te promoten en tickets te verkopen.
Wat je nu moet doen
Je kunt meer lezen over hoe je onderzoek doet, lijsten maakt en onderhandelt met muzikanten en locaties in onze handleiding voor het plannen van een succesvol muziekevenement.
Lees meer: Hoe Plan Je Een Muziekevenement: 5 Stappen Voor Een Succesvol Concert.
2. Je muziekevenement promoten
Het promoten van muziekevenementen is iets waar de meeste bands niet zo goed in zijn. Als een professionele evenementenorganisator, zul je niet dezelfde fout maken.
Volg deze stappen om te zorgen dat je goed reclame maakt:
Beeldmateriaal
Maak mooi beeldmateriaal voor je evenement met je eigen logo en afbeeldingen van de bands.
Flyers en posters
Laat wat flyers en posters printen zodat je ze buiten de locatie en andere openbare plaatsen kunt hangen.
Artiesten promotie
Vraag aan de artiesten om je te helpen met het promoten van de show via hun eigen kanalen en netwerken.
Ticketverkoop
Zorg dat er zo weinig mogelijk stappen zitten tussen het ontdekken van je evenement en het kopen van een ticket.
Social media
Creëer een evenementenpagina op Facebook en promoot de show op andere social media platforms.
Betaalde advertenties
Gebruik betaalde advertenties in relevante tijdschriften en op social media websites voor een groter bereik.
Evenementennoteringen
Noteer je muziekevenement op alle gratis sites voor evenementennotering die je online kunt vinden.
Als je niet genoeg budget hebt om gebruik te maken van alle kanalen, moet je je richten op de kanalen die het beste ROI opleveren.
Wat je nu moet doen
Je kunt meer te weten komen over ieder type promotie in onze handleiding over hoe je een muziekevenement promoot. Lees het door op de link hieronder te klikken.
Lees meer: Hoe Promoot Je Een Muziekevenement: 7 Top Tips.
3. Je muziekevenement hosten
Je hebt veel tickets verkocht (hopelijk alle tickets) en nu is het tijd om aan de verwachtingen van de gasten te voldoen. Tijd om de rol van een MC aan te nemen!
Dit is wat je moet doen op de dag van je muziekevenement om te zorgen dat het een succes wordt:
Technisch materiaal
Bereid de locatie voor en zorg dat het podium, de verlichting, het geluid en de zitplaatsen klaar zijn voor het publiek.
Personeel
Zorg dat er genoeg personeel is, waaronder een geluidsman, extra technische medewerkers, beveiligers bij de deur, en iemand die de ticketverkoop doet.
Planning
Zorg dat je een schema hebt van wat er die avond gaat gebeuren, en print kopieën uit voor alle andere mensen.
Toolkit
Neem een toolkit mee met reserve-snaren, XLR kabels, stemapparaten voor instrumenten, oordoppen, elektrische tape, magische markers en handdoeken.
Amendement
Zorg dat je alles hebt wat de band backstage nodig heeft, inclusief drinken, snacks, en opladers voor hun telefoons.
Back-up plannen
Zorg dat je back-up plannen hebt voor als er dingen fout gaan, zoals een band die afzegt of slecht weer (voor openlucht evenementen).
Communicatie
Zorg dat de communicatie tussen jou en alle anderen duidelijk blijft door groepschats or een team briefing.
Wat je nu moet doen
Als er onderdelen zijn waar je nog steeds niet zeker over bent, kun je kijken naar onze gedetailleerde handleiding over het hosten van een muziekevenement.
Lees meer: Zorg dat het die Avond Goed Gaat! 8 Tips voor het Hosten van een Muziekevenement.
4. Follow-up na je muziekevenement
Als de feestelijkheden voorbij zijn en de artiesten weg zijn, is het tijd om in te pakken. Maar als je dat hebt gedaan, is moet je zorgen dat de hype online voor je volgende concert doorgaat.
Dit moet op je lijst voor wat je moet doen na je evenement:
Feedback
Vraag je bezoekers om feedback over hoe zij het evenement hebben ervaren, zodat je kunt zorgen dat het volgende keer nog beter is.
Relaties
Maak gebruik van de kans om je professionele relaties met de bands, het management van de locatie en verkopers waar je mee hebt gewerkt te versterken.
Klantenbinding
Gebruik je mailinglijst en social media om je gasten stimulansen te bieden (zoals een kortingscode) om naar je volgende concert te komen.
Giveaways
Je kunt ook voor hype zorgen door een prijs uit te loven voor de beste foto die door het publiek genomen is.
Wat je nu moet doen
Er zijn veel manieren om na het evenement contact te houden met mensen. Lees onze gedetailleerde handleiding over wat je moet doen in de follow-up fase.
Lees meer: Follow-Up Na Een Muziekevenement: Hoe en Waarom.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Afronden
Dus nu ben je zo goed voorbereid op het organiseren van een muziekevenement, dat het publiek een toegift zal willen.
De belangrijkste punten
Laten we kijken naar een paar van de belangrijkste punten in dit artikel:
- Vind betrouwbare en getalenteerde bands die je kunnen helpen met het verkopen van tickets.
- Maak gebruik van al je opties als het om promotie gaat—online en offline.
- Doe een volledige technische test op de dag van het evenement, zodat alles vloeiend verloopt.
- Doe na het concert aan follow-up om je professionele relaties op te bouwen en klanten te binden.
Er zijn veel promotors van muziek in dit land, maar jij hebt een streepje voor als je al deze stappen voor een succesvol muziekevenement volgt.
Geef een reactie