Competitie is een van de oudste evenement stijlen in de menselijke geschiedenis. En winnen voelt nu net zo goed als het deed bij mensen die duizenden jaren geleden leefden. Dat denken we tenminste.
Esports zijn allang een wereldwijd fenomeen. Deze wedstrijden kunnen een aantal echt felle — maar hopelijk vriendelijke – rivaliteiten uitbrengen. Laten we de fundamenten van het organiseren van een gametoernooi bespreken!
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
1. Basisprincipes van een toernooi
Om te beginnen, zijn hier een paar dingen die je lang voor de dag van de competitie geregeld moet hebben.
Kies je game
Welke game spelen je gasten? Deze kleine vraag zorgt voor veel planning. Je keuze zal van invloed zijn op tijd, ruimte, apparatuur en concurrentiestructuur.
Voor een game als Street Fighter is bijvoorbeeld geen internetverbinding of een lokaal netwerk vereist. Spelers kunnen, als het toernooi zich op één fysieke locatie bevindt, eenvoudig schermen delen. Maar een game als Player Unknown: Battlegrounds eist dat iedereen zijn eigen platform heeft.
Het is ook belangrijk om te onthouden dat terwijl sommige games snelle wedstrijden bevatten, andere langzaam zullen zijn en lang zullen duren.
Ken je game
We weten niet zeker waarom iemand een gametoernooi zou organiseren voor een game dat ze niet kennen. Dus welke game je ook kiest, zorg dat je op zijn minst een casual speler bent. Als je niets over de regels of de metagame weet, dan zul je met enkele prikkelbare gamers te maken krijgen. Ze verwachten dat je er verstand van hebt!
De concurrentie dienen
Als je een gametoernooi organiseert, wees dan bereid om als scheidsrechter, technische dienst, menselijke rekenmachine op te treden en wat er ook verder nog maar opkomt. Een toernooi is een levende machine en je moet het draaiende houden. Dit geldt ook voor alle medewerkers die je inhuurt.
2. Een locatie kiezen
Als het eenmaal uit je hoofd is en op papier staat, dan moet je gametoernooi nog een laatste reis maken: naar de locatie!
Hier komen de belangrijkste mogelijkheden op een rij:
De leefruimte van de organisator
Je moet ergens beginnen. Is dit je eerste gametoernooi? Voel je niet bezwaard als je eigen woning optie numero uno is. Handig? Misschien niet. Maar goed, geen locatiekosten, toch?
Gaming gelegenheden
Het is tegenwoordig niet ongebruikelijk dat winkels zowel bordspelen als videogames verkopen. Locaties zoals deze kunnen voor gametoernooien heel goed werken. Ze hebben alle ruimte voor kaartspeltoernooien of game demo’s.
Aangezien je klanten bij ze binnen brengt, kun je misschien een goed locatietarief bespreken. Ze kunnen echter bepaalde beperkingen opleggen, zoals alleen winkelkrediet als prijzen.
Tip: Hier is een overzicht van een aantal Britse game ruimtes waarin toernooien worden gehouden.
Officiële evenement ruimten
Hier spelen de grote jongens. Dit soort locaties zijn misschien niet waar je begint, maar beginnende organisatoren van toernooien dromen ervan dat hun competities in openbare evenementenruimtes zullen belanden.
Grotere toernooien vereisen eigenlijk een ruimte als deze: een congrescentrum, een hotel, een overdekte arena, enzovoort. Soms zijn deze locaties voorzien van personeelsleden om op je toernooi te helpen of elektronische apparatuur die je kunt gebruiken.
Zoals je ongetwijfeld hebt geraden, is dit de duurste optie. Je hebt om de kosten te dekken een gezonde toegangsprijs nodig. Normaal gesproken kunnen alleen grote namen dit soort evenementen van de grond krijgen.
Tip: Maak je je zorgen om geld? Beheer je budget als een professional met een beetje begeleiding.
Cyberspace
In sommige gevallen kun je gewoon de fysieke wereld verlaten en digitaal gaan. Als een game al een actieve online community heeft of als er geen gedeelde schermen zijn, dan is dit misschien de beste optie.
Veel van de normale voorbereidingen voor de locatie verdwijnen, maar je verliest bepaalde gemakken. Hoe kun je er bijvoorbeeld zeker van zijn dat spelers weten wanneer het hun beurt is om te spelen? En als de router van een speler wordt losgekoppeld door de kat, nou, dan is het game over.
Sorry, we moesten die uitdrukking ergens in passen.
Tip: In deze gids staan de basisprincipes voor een locatie om die perfecte plek voor je te vinden.
3. Apparatuuropstelling
Dit is vooral van toepassing op live wedstrijden. Als je een enorm gametoernooi organiseert, dan kunnen mensen de verwachting hebben dat je de benodigde apparatuur levert.
Maar in de meeste toernooien vraag je je gasten om BYOB. Dit is een ideale methode, niet alleen omdat het je tijd bespaart, maar ook omdat de spelers de apparatuur mogen gaan gebruiken die ze kennen en waar ze van houden.
Hoe het ook zij, je moet de regel van op de kleinst gemeenschappelijke noemer toepassen: alle spelplatforms moeten op het kwaliteitsniveau van de minst capabele eenheid werken. Anders krijgen spelers met de hoogste framesnelheden en de beste grafische afbeeldingen een oneerlijk voordeel.
Zorg er ook voor dat je alle gebruikte apparatuur labelt. Je wilt niet dat spelers waardevolle persoonlijke spullen verliezen, zoals gamecontrollers en mooie monitoren.
Tip: Gaming lounges kunnen veel instellingswerk van je wegnemen. Ze zijn voor gamen bedoeld!
4. Toernooistructuur
Als een game goed genoeg is om een toernooi omheen te organiseren, dan is er waarschijnlijk een geaccepteerd competitief format.
Onderzoek het format en gebruik het. Probeer niets te zwaar aan te passen. Dit omvat zaken als tijdslimieten, schadewaarden, hitpoints, enzovoort. Het idee is om de algemeen aanvaarde normen te handhaven. Wees niet bang om een beroep op de traditie te doen!
In het begin zul je meestal een toernooi bouwen met behulp van de enkele of dubbele eliminatie formats. Voel je echter vrij om de community vóór het toernooi te vragen hoe ze staan tegenover eventuele wijzigingen die je denkt te maken.
5. Digitale hulpmiddelen
Heb je je toernooistructuur? Mooi. Nu heb je een manier nodig om het klassement te registreren. Technologie heeft je gedekt. Hier zijn enkele van onze favoriete opties in toernooiplatforms:
- ALJ Tournament Maker registreert ranglijsten, controleert toegangsprijzen en helpt met het prijzenbeheer.
- Battlefy heeft een eenvoudig te gebruiken interface voor kijkers die willen weten wat er speelt.
- Toornament is een populair esports platform met een speciale optie voor de tech-savvy: je kunt zijn toernooimotor gebruiken om je eigen esports platform op maat te maken.
- Challonge is een veelgebruikte organisator met mobiele toegang en openbare streaming opties.
Tip: Op zoek naar softwaretools om met het verkopen van kaarten te helpen? Er zijn veel kwaliteitsopties om over na te denken.
6. Prijzen
Slechts een paar woorden over prijzen. Je wilt je toegangsprijs verdelen. Gebruik het om de pot en de locatie kosten te financieren. Kijk naar wat andere toernooien rekenen om een gevoel voor de juiste waarde te krijgen.
Een hoge toegangsprijs ontmoedigt alle spelers behalve de beste. Als het te laag is, dan nemen de beste spelers het misschien niet serieus. Je verkoopt een ervaring, geen lot uit de loterij.
Deelnemers moeten zich op hun gemak voelen bij het betalen van het inschrijfgeld, alleen voor het plezier om erbij betrokken te zijn. Toch zou de prijzenstructuur winst moeten opleveren voor de top van de ranglijst. Hier is een voorbeeld van Toornament.com:
Tip: Bekijk deze tips voor het bepalen van toernooi uitbetalingen om je te helpen bij je eigen prijzen.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Game on
Wat is jouw ervaring met het organiseren van gametoernooien? Succesverhalen? Horror verhalen? We willen alles horen, dus deel je mening in de reacties hieronder!
Geef een reactie