Borden op evenementen zijn geweldige voor het aangeven van de richting, de promotie van een merk, of om gasten te amuseren.
In deze handleiding hebben we het over…
- Waarom je borden nodig hebt op je evenement
- Waar je aan moet denken voor je borden bestelt
- De verschillende soorten borden voor evenementen die beschikbaar zijn
- Een aantal tips voor de plaatsing van borden
Lees verder om te leren hoe je je merk goed op kunt laten vallen bij je volgende evenement.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Waarom heb je borden nodig op evenementen?
De kans is groot dat je minstens één of twee borden nodig hebt, wat voor evenement je ook organiseert. Voor kleinere evenementen zijn er natuurlijk minder borden nodig dan voor grote conferenties en festivals.
Hier zijn een zaken waar je meestal borden voor nodig hebt op een evenement:
- Ingangen
- Inschrijfplaats
- Rijen
- Eten en drinken
- Toiletten
- Podium
- Informatiepunten
- Mobiele oplaadstations
- Rookplaatsen
- Uitgangen (standaard uitgangen en nooduitgangen)
Misschien heb je ook borden nodig voor het volgende:
- Evenement branding
- Evenement agenda
- Plattegrond van de locatie
- Gezondheids- en veiligheidswaarschuwingen
- Social media profielen en hashtags
Tip: Canva heeft veel gratis sjablonen voor borden voor je evenement die je kunt gebruiken en aanpassen.
Waar je aan moet denken met betrekking tot borden voor je evenement
Omdat er zo veel verschillende soorten evenementen zijn, zijn er ook verschillende soorten borden nodig. Hier zijn een aantal dingen om aan te denken voor je evenement.
1. Wat is het doel van het evenement?
Het doel van je evenement is bepalend voor wat voor soort borden je nodig zult hebben. Een zakelijk conferentie zal sponsorborden nodig hebben, en bij een fondsenwerving zijn er borden nodig om het goede doel te promoten.
2. Waar vindt het evenement plaats?
Of je evenement binnen of buiten is (of beide) is ook bepalend voor het materiaal waar de borden uit moeten bestaan. Borden die buiten staan moeten duurzaam zijn en tegen allerlei soorten weer kunnen.
3. Wanneer kun je de locatie betreden?
Het is geweldig als je voor het evenement al naar de locatie kunt gaan om borden te plaatsen. Als dat geen optie is, kun je om een plattegrond van de locatie vragen, zodat je kunt plannen waar je op de dag zelf borden moet plaatsen.
4. Wie komt er naar je evenement?
Je moet altijd aan je publiek denken bij het plannen van je evenement. Hetzelfde geldt voor de borden. Als je zakelijke klanten uitnodigt, moet de branding indruk op hen maken. Als je de pers uitnodigt, moet je ze alle nodige informatie geven.
5. Hoe lang duurt je evenement?
Als je een muziekfestival, een zakelijke conferentie of een vakbeurs organiseert, kan het langer duren dan één dag. Denk dan eens na over digitale displays die tijdens iedere dag van het evenement andere informatie kunnen laten zien, zoals het dagelijkse programma.
6. Is het een terugkerend evenement?
Je moet er ook over nadenken of je in de toekomst weer een vergelijkbaar evenement wilt organiseren of bezoeken. Als je dit van plan bent, kan het verstandig zijn om te investeren in duurzame borden die de tand des tijds zullen overleven.
7. Is het een gedeelde locatie?
Vakbeurzen en conferenties zijn gedeelde ruimtes waar iedereen de aandacht wil trekken. Als je de locatie van het evenement met anderen deelt, is het belangrijk dat je de nadruk legt op borden die je laten opvallen tussen alle anderen.
Soorten borden
We hebben nu een overzicht van wat voor borden je nodig zal hebben en waar je aan moet denken voor je ze bestelt, dus nu is het tijd om te kijken naar welke soorten borden er beschikbaar zijn.
1. Hangende banners
Een hangende banner voor je evenement is één van de meest simpele en effectieve soorten. Ze zijn beschikbaar in duurzaam en weerbestendig vinyl, en ze zijn ook heel betaalbaar.
2. Staande banner
Als je geen banner kunt ophangen, is een staande banner ook een goede optie. Ze kunnen verplaatst worden en zijn makkelijk op te zetten, zodat je ze van het ene evenement naar het andere kunt verplaatsen.
3. Vloer afbeeldingen
Vloer afbeeldingen kunnen zorgen voor een extra dimensie op je evenement. Ze kunnen gasten ook de weg wijzen naar belangrijke delen van de locatie.
4. Tafelbordjes (en kleedjes)
Als je niet veel ruimte hebt, kun je ook gebruik maken van je meubels. Tafelbordjes zijn geweldig voor tafels op bruiloften en voor de registratie bij conferenties. Je kunt ook tafelkleden met logo als alternatief gebruiken.
5. Hangend plafond-display
Hoe vaak kijken mensen eigenlijk direct naar het plafond. Nou, als je zorgt voor een grote plafond-display met een merkgerelateerd bericht boven ieders hoofd, zullen ze misschien wel een kijkje nemen.
6. Digitale borden
We hebben het al eerder in dit artikel over digitale borden gehad, en daar is een goede reden voor. Ze lijken duur maar ze zien er indrukwekkend uit, en ze kunnen voor allerlei gelegenheden opnieuw gebruikt worden.
7. Beursstand
Een beursstand is niet perse een bord, maar veel standhouders gebruiken het wel zo. Stands zijn een goede manier om op een vakbeurs meer op te vallen tussen alle anderen.
8. Achtergronden
Als je ooit naar een concert van je favoriete band bent geweest, heb je misschien wel wat indrukwekkende achtergronden gezien. Ze werken niet alleen voor muziekevenementen, ze kunnen ook dienst doen als selfie wanden.
9. Vinyl wikkels
Je kunt van alles een bord maken met vinyl wikkels. Je hebt het waarschijnlijk weleens gezien bij auto’s, maar het blijft op alle denkbare gladde ondergronden kleven.
10. A-frames
Als je iets stevigers wilt dan een staande banner, moet je kiezen voor de oude vertrouwde A-frame. Deze waait niet snel om, en het biedt veel ruimte voor informatie.
11. Graffiti wand
Een meer unieke manier om je evenement te promoten is een graffiti wand. Werk samen met een plaatselijke artiest die wat kunst voor je kan maken. Denk eraan om social media tags in de kunst te verwerken.
12. Ballonnen
Het is moeilijk om ballonnen op hun plaats te houden. Maar het is nog steeds een goede manier om te zorgen voor branding. Zet je logo erop en ze kunnen de lucht in.
13. Projecties
Als je de muren en meubels niet mag bedrukken en geen budget hebt voor een digitaal bord, kun je kiezen voor een projector. Je hebt alleen maar een grote vlakke oppervlakte nodig, zoals een muur, vloer of plafond.
14. Handgeschreven borden
Je kunt het ook heel ouderwets aanpakken en je bord met de hand beschrijven. Het heeft een bepaalde charme, waardoor deze methode gebruikt wordt door veel restaurants, cafés, en muzieklocaties.
Extra tips voor plaatsing van borden op je evenement
Sommige borden kunnen alleen op bepaalde manieren worden gebruikt. Je kunt een beursstand niet aan het plafond hangen. (Je kunt het proberen…)
Hier zijn wat extra tips voor de plaatsing van borden:
1. Gebruik de natuur
Hang borden aan bomen of laat ze tegen stenen leunen, in plaats van houten of metalen palen te gebruiken.
2. Denk groot
Gebruik grote borden die van verre gezien kunnen worden en de aandacht kunnen trekken.
3. Voetgangersverkeer
Plaats borden waar mensen lopen of een rustmomentje hebben, zoals een trap, een lift, en roltrappen.
4. Doorzichtige afbeeldingen
Gebruik doorzichtige afbeeldingen om van ramen borden te maken en houd tegelijkertijd de felle zon tegen.
5. 360 afbeeldingen
Gebruik een knelpunt zoals de ingang om een bord op te hangen dat je gasten helemaal omringt.
6. Barrières en rijen
Als je gasten even moeten wachten, kun je ze informatie geven over waar ze op wachten.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Dat is het.
Er is genoeg ruimte voor creativiteit als we het over borden op evenementen hebben. Je kunt van alles een bord maken als je genoeg verbeelding hebt en wat experimenteert.
Heb je ervaringen die je wilt delen met andere organisatoren? Laat het weten in de opmerkingen!
Geef een reactie