Waarom moet je een privé-evenement promoten? Het is toch niet openbaar. Maar privé-evenementen zijn er in veel vormen in maten, en voor sommige varianten is er wel wat promotie nodig.
Hier zijn een paar voorbeelden van privé-evenementen:
- Bruiloften
- Verjaardagen
- Kerstfeestjes
- Familie reünies
- Netwerk etentjes
- Zakelijke feestjes
- Exclusieve marktevenementen
Met andere woorden, het soort privé-evenement dat je organiseert bepaalt of je het wel of niet moet promoten.
Het kan zo simpel zijn als een e-mail sturen naar je dierbaren. Of het kan een volledige marketingcampagne voor een select doelpubliek zijn.
Dit artikel geeft je tips voor het promoten van een privé-evenement.
Lees verder over…
- Hoe je je promotie moet timen
- Op wie je je moet richten
- Welke online platforms je moet gebruiken
- Hoe je nadruk moet leggen op de exclusiviteit
- Waarom je een wachtlijst moet gebruiken
- Hoe VIP gasten zorgen voor meer bezoekers
- Hoe een platform voor ticketverkoop je leven makkelijker kan maken
We gaan 12 manieren bespreken om een privé-evenement te promoten, dus laten we meteen beginnen.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
1. Promoten op het juiste moment
Privé-evenementen als een Kerstfeest voor het kantoor kunnen al in mei of juni georganiseerd worden. Als je reclame wilt maken voor je locatie, moet je dit op het juiste moment doen.
Het juiste moment voor het promoten van je evenement of ruimte hangt af van je doelpubliek. Sommige mensen plannen hun privé-evenementen lang van tevoren, terwijl anderen spontaner zijn.
2. Richt je op je doelpubliek
De voornaamste regel voor het promoten van evenementen is weten wie je publiek is. Deze regel geldt nog meer voor privé-evenementen.
Of je privé-evenement nu voor een specifieke markt of je aangetrouwde familie is, je moet je marketing richten op wie ze zijn en welke kanalen ze gebruiken.
Tip:Lees over hoe je je ideale doelpubliek vindt.
3. Gebruik je online kanalen
Wie je publiek ook is, het is waarschijnlijk dat ze op internet zitten. Gebruik al je online kanalen, van e-mail lijsten tot social media platforms.
Hier zijn manieren om privé-evenementen online te promoten:
- E-mail lijst
- Facebook Events (op privé)
- Facebook Messenger (groepschat)
- Whatsapp Broadcasts
- Twitter PB’s
- Instagram PB’s
- LinkedIn Messenger
- SnapChat Lists
Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden als het gaat om online promotie van privé-evenementen. Je moet alleen gebruik maken van de juiste functies die er al zijn.
4. Neem contact op met bezoekers van voorgaande privé-evenementen
Tenzij het je eerste keer is, heb je een lijst met mensen die al eerder op privé-evenementen zijn geweest. Maak gebruik van je bestaande publiek om je evenement te promoten.
Bezoekers van voorgaande evenementen zijn ook je beste voorvechters omdat zij al hebben ervaren wat jij in je mars hebt. Laat hen je evenement promoten bij hun vrienden en collega’s.
5. Maak content die de aandacht pakt
Content is nog steeds belangrijk voor de promotie van een privé-evenement. Je content is dan misschien niet openbaar, het moet nog steeds de aandacht pakken.
Daarom moet je dezelfde principes toepassen als bij een openbaar evenement. Zorg dat je een verhaal vertelt met je content, en geef je gasten een voorproefje van wat ze kunnen verwachten.
6. Laat mensen vragen stellen over het evenement
Eén van de beste manieren om te zorgen voor hype rondom een privé of geheim evenement is zorgen dat de gasten naar jou toekomen. Publiceer de details niet, maar laat mensen ernaar vragen.
Je kunt bijvoorbeeld een vragenformulier op je website zetten. Zo zorg je niet alleen voor mysterie, maar houd je de details van het evenement ook exclusief voor de relevante gasten.
7. Maak een wachtlijst
Je moet je privé-evenement altijd zo lang mogelijk van tevoren plannen. Er is geen “te vroeg” als het gaat om het creëren van enthousiasme.
Zelfs als je niet alles klaar hebt, heb je altijd de optie om een wachtlijst te maken waarvoor mensen zich kunnen aanmelden. Het kan mensen ook gretiger maken om te komen.
8. Leg de nadruk op wat het evenement speciaal maakt.
Maak een lijst van de USP’s (unique selling points) van je evenement. Wat heb je te bieden dat je zelden of nooit ergens anders kunt krijgen? Met andere woorden, wat maakt jou uniek?
Misschien is het een geheime locatie, een speciaal gerecht, of een gewilde artiest. Het kan ook gericht zijn op mensen met een specifieke algemene interesse.
9. Maak het evenement alleen voor genodigden
Clubs met een gastenlijst of voor exclusieve leden zijn zo aantrekkelijk omdat het nodig is om erbij te horen.
Als je privé-evenement alleen toegankelijk is met een uitnodiging, zorg je voor dat gevoel van exclusiviteit. Mensen hebben meer interesse als ze onderdeel van een kleine groep met privileges zijn.
Tip: Stuur persoonlijke (misschien zelfs handgeschreven) uitnodigingen zodat je gasten zich speciaal voelen.
10. Denk erover na om een wedstrijd-element toe te voegen
Iedereen houdt van wedstrijden, vooral als ze winnen. Als je een privé-evenement organiseert voor een beperkt aantal bezoekers, kun je een gratis ticket als prijs aanbieden.
Wedstrijden zijn een goede manier om mensen het nieuws over je evenement te laten verspreiden. Je kunt altijd eisen stellen aan de deelname om te zorgen dat alleen bepaalde mensen kunnen winnen.
11. Nodig influencers uit om te komen
Een manier om te zorgen voor exclusiviteit is het uitnodigen van influencers. Het is net als het populairste kind van de klas uitnodigen voor je feestje.
Influencers kunnen veel dingen zijn, inclusief plaatselijke sporthelden en Instagram persoonlijkheden. Het soort influencer dat jouw publiek zal trekken hangt af van, nou ja, je publiek.
Bedenk wel dat veel influencers vaak uitgenodigd worden voor exclusieve evenementen, waardoor ze soms selectief kunnen zijn over met wie ze hun naam willen associëren.
Maar als je wel met de juiste persoon weet te werken, kunnen ze heel waardevol zijn voor de promotie van je privé-evenement.
Tip: Lees over hoe je influencers uitnodigt voor je privé-evenement.
12. Gebruik een platform voor ticketverkoop
Als je een privé-evenement van aanzienlijke omvang organiseert, is het praktisch om een systeem voor ticketverkoop te hebben.
Een goed platform voor ticketverkoop kan je helpen met…
- Bijhouden hoeveel tickets je hebt verkocht
- Het beheren van potentiële leads
- Het verkrijgen van real-time data inzichten
- Het stroomlijnen van rapporten
- Het communiceren met je evenemententeam
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Je bent klaar om te beginnen.
Zoals je hebt gezien, zijn er veel manieren om een privé-evenement te promoten. Je hoeft misschien geen influencers uit te nodigen voor je familie reünie, maar het kan wel werken op een zakelijke bijeenkomst.
Je kunt zelf de ideeën kiezen die je toepasselijk vindt. En gebruik de opmerkingen hieronder om wat extra tips te delen!
Veel succes!