De dag van je evenement is aangebroken, maar je werk als organisator van het evenement is nog lang niet klaar. Naast het hosten en faciliteren, zou je ook over de vele manieren om social media op evenementen te gebruiken moeten weten.
Social media kunnen voor alle soorten evenementen nuttig zijn, maar zijn ronduit cruciaal voor grootschalige evenementen zoals muziekfestivals, zakelijke conferenties, tentoonstellingen en beurzen.
Hoe meer mensen je evenement bijwonen, hoe gemakkelijker het is dat iedereen zich niet verbonden voelt. Social media is jouw manier om iedereen te verbinden en een community te creëren.
In dit artikel bespreken we 12 geweldige manieren om social media tijdens evenementen te gebruiken, zodat je je bereik kunt uitbreiden en het gesprek online kunt voortzetten waar iedereen dan kan deelnemen.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
1. Gebruik evenement hashtags
Met een evenement hashtag kunnen mensen op social media van je evenement op de hoogte blijven. Het stelt hen ook in staat om hun eigen inhoud met dezelfde stream als je marketingcontent te delen.
De social mediaplatforms waar hashtags het meest relevant zijn, zijn:
Je moet je best doen om de hashtag van je evenement vóór, tijdens en na het evenement te promoten.
Zorg ervoor dat je de hashtag van je evenement op de volgende plaatsen gebruikt:
- Website van evenement
- Social media accounts
- Marketingmateriaal
- Kaarten voor evenementen
- Locatieborden
Tip: Lees deze gids over hoe je een hashtag voor evenementen kunt maken om je te helpen om de juiste hashtag te kiezen.
2. Maak social mediagroepen aan
Naast hashtags moet je social mediagroepen gebruiken om de gesprekken rondom je evenement op één plek te houden. Moedig groepsleden aan om de hashtag van het evenement te gebruiken.
Hier zijn enkele voorbeelden van social mediagroepen die je voor je evenement aan kunt maken:
Net zoals de hashtag van het evenement, creëren social mediagroepen een ruimte voor je deelnemers om de hoogtepunten van het evenement te bespreken en je waardevolle inzichten te geven over hun ervaring en verwachtingen.
3. Maak een selfie muur
Alle grote evenementen hebben een “selfie muur”: dit is meestal een muur met de titel van het evenement, logo en hashtag. Bezoekers kunnen bij deze muur selfies nemen en deze met hun profiel op social media delen.
Enkele alternatieven voor de klassieke selfie muur zijn:
Zorg ervoor dat elke selfie gelegenheid die je maakt goed geadverteerd wordt. Je kunt bijvoorbeeld borden plaatsen die in de juiste richting wijzen.
4. Plaats een fotocabine
Een goed alternatief voor de selfie muur (of vergelijkbare selfie plek) is een speciale fotocabine. Bezoekers kunnen het gebruiken om foto’s van zichzelf en hun vrienden te maken.
Fotocabines worden met veel toeters en bellen geleverd, waaronder de optie om filters en hashtags toe te passen, net als op social media. Je kunt ook magische spiegels en een selfiebox vinden.
5. Maak delen op social media gemakkelijk
De beste methode voor het verkopen van kaarten voor je evenement is om zo min mogelijk stappen te hebben tussen mensen die je evenement ontdekken en een kaartje kopen. Hetzelfde geldt voor het delen op social media.
Gebruik de volgende hulpmiddelen om het mensen zo gemakkelijk mogelijk te maken om je evenement te delen:
- Op al je online promotiemateriaal zoals blogposts, knoppen voor delen op social media plaatsen
- Een lijst met vrienden op social media die al een kaartje voor het evenement hebben gekocht
- Social media pop-up die mensen aanmoedigt om te delen dat ze aanwezig zijn
6. Delen op social media stimuleren
Je kunt het aantal keer dat mensen tijdens je evenement op social media delen vergroten door bezoekers een stimulans te geven om afbeeldingen en beeldmateriaal met je evenement hashtag te delen.
De beste manier om dat te doen, is door een wedstrijd op te zetten. Je kunt bijvoorbeeld voor de beste selfie of leukste video van het evenement een prijs of cadeaubon uitgeven.
Tip: Bekijk deze gids over hoe je een wedstrijd kan opzetten om delen op social media tijdens evenementen te stimuleren.
7. Deel inhoud van spreker of artiest
Veel evenementen hebben sprekers of artiesten. Dit is een geweldige kans om van hun volgers op sociale mediaplatforms gebruik te maken.
Je kunt tweeten (of foto’s maken) met de beste citaten van je spreker. Op dezelfde manier kun je afbeeldingen en beelden van de artiesten delen. Vergeet de hashtag niet.
Tip: Gebruik online tools zoals Canva of Pablo om snel en eenvoudig merkafbeeldingen te maken.
8. Deel inhoud van achter de schermen
Laat mensen zien hoe de worst gemaakt is. Het hoeft niet per se glamoureus te zijn, maar het voegt aan het werk dat je doet een persoonlijke en een menselijke toets toe. En raad eens: mensen zijn daar gek op.
Hier zijn een paar ideeën:
- Neem ze mee backstage voordat een spreker of artiest het podium opgaat
- Laat ze zien hoe het voedsel in de keuken wordt bereid
- Doe een time-lapse van je team die de locatie decoreert
We zijn allemaal nieuwsgierige wezens, dus gebruik je social mediakanalen om aanwezigen een kijkje achter de schermen te geven.
9. Gebruik social media peilingen
Peilingen en vragen op social media zijn ook geweldige manieren om tijdens het evenement met je bezoekers te communiceren. Met name Twitter-peilingen zijn goed voor live peilingen.
Hier zijn enkele dingen die je hen kunt vragen om het gesprek te starten:
- Welke spreker / artiest vond je het leukst?
- Wat was tot nu toe het hoogtepunt van het evenement?
- Wat is je favoriete onderdeel van de locatie?
Het is belangrijk dat een lid van je team klaar staat om alle opmerkingen van de bezoekers te beantwoorden en de discussie te vergemakkelijken.
10. Live stream (delen van) het evenement
Als je tijdens het evenement toegang tot geweldige wifi hebt, dan moet je zeker overwegen om belangrijke delen van het evenement live te streamen. Dit kunnen toespraken, optredens of reacties van het publiek zijn.
Houd er rekening mee dat veel social mediaplatformen, zoals Facebook en Instagram, de livestreams een limiet geven van ongeveer 60-120 minuten per keer. Zorg ervoor dat je de belangrijkste momenten deelt.
Via livestreams zorgen ervoor dat bezoekers (en diegenen die er niet konden zijn) opmerkingen kunnen plaatsen en vragen kunnen stellen. Zorg ervoor dat er iemand van je team klaar staat om ze allemaal te beantwoorden.
Tip: We hebben in onze ultieme gids het live streamen van evenementen uitvoerig behandeld.
11. Activeer je team
Je evenemententeam moet tijdens het evenement een integraal onderdeel van je social mediacampagne spelen. Het team bestaat uit personeel, vrijwilligers, sponsors en anderen die bij het evenement betrokken zijn.
Je moet teamleden hebben die zich op het volgende toeleggen:
- Je live stream beheren
- Reageren op reacties op social media
- Mensen helpen met het gebruik van de fotocabine
- Het opnemen van achter de schermen materiaal
- Mensen aanmoedigen om de selfie muur te gebruiken
Zorg ervoor dat ze allemaal worden ingelicht over de punten die in dit artikel worden genoemd en speel een actieve rol bij het promoten van het evenement en het reageren op de betrokkenheid van de bezoekers.
12. Beschik over alle juiste hulpmiddelen
Tot slot is het belangrijk dat je over alle juiste tools beschikt. Test voorafgaand aan het evenement de wifi verbinding van de locatie. Het zal tijdens de festiviteiten waarschijnlijk tot het uiterste worden gepusht.
Je moet ook investeren in een tool voor het monitoren van social media, zodat je alle gesprekken op de verschillende social mediaplatforms kunt bijhouden. Enkele goede tools zijn onder andere:
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Laten we sociaal doen
Boem. Dat was alles wat je moest weten over het gebruik van social media op evenementen. Je kunt met elk van deze ideeën zo creatief zijn als je wilt – zorg er gewoon voor dat je ze gebruikt!
Hebben we iets gemist dat je op evenementen wel hebt gezien? Deel het met ons in de reacties hieronder en we zullen het aan de lijst toevoegen!
Geef een reactie