De meeste organisatoren van evenementen willen zoveel mogelijk tickets verkopen. Maar naast traditionele marketingtechnieken, kun je ook kiezen voor creatieve ideeën voor evenementenpromotie om echt op te vallen.
Wij hebben een lijst samengesteld met 10 creatieve ideeën voor evenementenpromotie die je kunt gebruiken voor je volgende evenement. Sommige passen beter bij bepaalde soorten evenementen dan andere, maar er zal vast iets voor je bij zitten!
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
1. Adopteer een paar dierlijke ambassadeurs
Wie vindt schattige kittens en puppy’s nou niet leuk? Lieve dieren adopteren voor je evenement, vooral als het een evenement voor fondsenwerving of liefdadigheid is, kan echt een publiekstrekker zijn.
Je krijgt zo extra aandacht voor je evenement, maar je kunt ook organisaties voor dieren zoals de Dierenbescherming of plaatselijke dierenasiels steunen.
Hier zijn een paar ideeën om je op weg te helpen:
Adoptie stations
Als je evenement buiten of overdag is, kun je ergens in de locatie een adoptiestation plaatsen. Gasten kunnen interacties hebben met huisdieren en er misschien zelfs één adopteren. Plaatselijke asiels of dierenreddingscentra kunnen helpen met het opzetten hiervan. Huisdieren kunnen dan op een latere datum worden afgeleverd of opgehaald.
Dieren als mascottes
Vind een huisdier om de mascotte van je evenement te zijn. Dit is een goed idee als je moeite hebt met creatieve marketing en een gezicht voor je evenement nodig hebt. Het is niet altijd makkelijk om een geschikt mens te kiezen. En huisdieren krijgen altijd meer aandacht!
Dieren bezoeken
Ga langs bij een lokaal centrum voor huisdieren of wilde dieren om te zien of zij een paar dieren mee kunnen nemen naar je evenement (zoals dit Canadese bedrijf doet). Zo kun je aandacht vragen voor soorten die zeldzaam zijn of bedreigd worden. Dieren bezoeken is een heel goed idee voor evenementen voor kinderen en fondsenwerving. Je kunt adverteren dat je geld wilt inzamelen voor het dierencentrum, of een gedeelte van de opbrengst gaat doneren.
Tip: Neem contact op met Animal Ambassadors om over de details te praten.
2. Probeer een wereldrecord te verbreken
Een wereldrecord verbreken is fascinerend, over welk vakgebied het ook gaat. Als je er één in je evenement kunt verwerken, zul je misschien meer tickets verkopen. Mensen willen natuurlijk weten of je het wereldrecord hebt verbroken.
Het record waar je voor kunt gaan hangt af van het soort evenement. Als je een eten & drinken evenement organiseert, kun je het record voor grootste alcoholische drankje proberen te verbreken? De langste lijn van hot dogs? Of het grootste sculptuur van cake?
Met een poging om het wereldrecord te verbreken kun je gratis aandacht krijgen in de media en hype opbouwen voor je evenement. Hoe gekker, hoe beter! Denk je eens in wat gratis marketing van je plaatselijke nieuwszender kan doen voor de ticketverkoop.
Tip: Kijk naar deze evenementen die gebruik hebben gemaakt van een poging tot een Guinness World Record voor meer inspiratie.
3. Maak mensen nieuwsgierig met een opblaasbaar item
Als mensen opvallende dingen zien, zullen ze zeker willen weten wat er aan de hand is. Om mensen nieuwsgierig te maken, kun je proberen of een opblaasbaar dier of karakter in de stad neer te zetten (natuurlijk met de nodige toestemming).
De evenementenorganisator van een raft race in Whanganui, NZ, lanceerde een opblaasbare eend op de rivier van de stad om de race te promoten. Iedereen in de stad had het over de eend, dus het heeft zeker de aandacht getrokken.
Tip: Air Techs Inflatables heeft allerlei te gekke opblaasbare items te huur.
4. Maak gebruik van micro-influencers
We weten allemaal wat een ramp het Fyre Festival was. Maar het was wel slim van de promotors om social media influencers te gebruiken.
Misschien heb je niet het budget om samen te werken met grote influencers met miljoenen volgers, maar er zijn genoeg micro-influencers met een goede hoeveelheid volgers. Wat voor evenement je ook organiseert, je kunt vast wel een micro-influencer vinden met toegewijde en relevante volgers.
Het is niet zo moeilijk om een micro-influencer te vinden als je misschien wel denkt. Het is de perfecte low-budget manier om je evenement onder de aandacht te brengen bij mensen die geïnteresseerd zouden kunnen zijn.
Tip: Bekijk platforms als Tinysponsor en Influencer waar je kunt zoeken naar micro influencers die bij je markt, locatie en soort evenement passen.
5. Maak van bezoekers ambassadeurs
Affiliate marketing heeft wereldwijd veel impact gemaakt. Je kunt dezelfde principes toepassen op de marketing voor jouw evenement.
Iedereen die een ticket koopt kan een verwijscode krijgen om door te geven aan vrienden en familie. Voor iedere ticket die verkocht wordt via de verwijscode, krijgt de verwijzer een kleine vergoeding. (De koper kunt ook korting krijgen op zijn of haar ticket om het gebruik van de verwijscode aan te moedigen.) Je gasten zijn je beste ambassadeurs, dus maak hier vooral gebruik van.
Tip: Je kunt je laten inspireren door de Ticket Boost eigenschap van Bizzabo die mensen beloont als ze het nieuws verspreiden.
6. Een promo video uploaden en delen
Als je al eerder evenementen hebt georganiseerd, heb je waarschijnlijk geweldige videobeelden die je kunt gebruiken voor het promoten van het volgende evenement.
Dit werkt vooral goed voor festivals met muziek en cultuur thema’s, zodat mensen kunnen zien hoe de ervaring zal zijn. Zoek een video editor om een kort promotiefilmpje van 30 seconden te maken, en upload het dan op al je social media kanalen. Je kunt het ook naar je bestaande mailinglijst sturen om eerdere bezoekers aan te moedigen om weer te komen.
Kijk goed naar promo video’s voor festivals als Rhythm and Vines en Glastonbury. Dit zijn populaire evenementen die de kaartjes makkelijk verkocht krijgen, maar toch delen ze video’s om voor de kaartverkoop bij te dragen aan de hype.
Tip: Kijk naar de vele manieren om je evenement te presenteren via video. Als je een GoPro gebruikt om beeldmateriaal vast te leggen, kun je deze geweldige app gebruiken die automatisch highlight video’s maakt.
7. Bied gratis online tutorials
Als je evenement gaat over het leren van een educatief onderwerp, kun je mensen laten ervaren wat ze kunnen verwachten door een paar gratis tutorials te uploaden.
Om een goede online video tutorial te maken, moet je deze stappen volgen:
- Schrijf een gedetailleerd script
- Kies je opname software
- Zorg voor goede audio
- Neem de video op
- Voeg tekst, beschrijvingen en andere effecten toe.
- Bewerk de video
- Upload de video
Dit is één van de creatieve ideeën voor evenementenpromotie die aangepast kan worden aan verschillende social media platforms. Als je gasten denken dat je content waardevol is, sturen ze het misschien wel door naar hun vrienden, zodat zij misschien ook bezoekers worden.
Tip: Hier is een geweldige lijst met 22 tools om je te helpen bij het maken van tutorials en instructievideo’s die mensen willen zien.
8. Pop-up optredens
Is er tijdens je evenement een toneelstuk of een muziekoptreden? Til straatentertainment naar een nieuw niveau en plan pop-up optredens in de hele stad.
Zoals een klein stukje van 2 of 3 minuten als voorproefje voor het echte evenement of een speciaal promotiestuk om voorbijgangers over te halen om tickets te kopen. Pop-up optredens zijn perfect voor pleinen, metrostations of winkelcentra. Zorg wel dat je de nodige toestemming hebt voor je begint.
Bij het Fringe Festival in Schotland, geven artiesten vaak mini-optredens aan de Royal Mile om mensen enthousiast te maken.
Tip: Hier kun je goed zien hoe je je eigen pop-up optreden organiseert.
9. Schrijf een bericht in de lucht
Mensen kijken omhoog als ze iets interessants in de lucht zien. Gebruik dit in je voordeel!
Vind een bedrijf dat grote banners kan maken. Je kunt de naam en datum van je evenement hierop zetten, of gewoon de website link. Daarna kun je een vliegtuig midden op de dag met de banner laten rondvliegen. Dit werkt vooral heel goed op warme zomerdagen, als mensen buiten in het park of op het strand zijn.
Tip: Air Ads is een bedrijf dat gespecialiseerd is in precies dat soort reclame.
10. Maak je eigen Snapchat Geofilter
Voor evenementen die langer duren, kun je je eigen Geofilter maken dat mensen dan toe kunnen voegen aan hun foto’s op Snapchat. Dit filter is alleen beschikbaar op een bepaalde locatie, dus je kunt dit afstemmen op de parameters van je evenementenlocatie.
Het filter kan een paar details over je evenement bevatten, of een website link, zodat mensen informatie krijgen als ze het zien.
Tip: Zo maak je je eigen Snapchat Geofilter. Laat je inspireren door deze ideeën voor het promoten van je evenement met Snapchat.
Billetto is een kaartverkoop platform die helpt jij om evenementen te beheren, te promoveren en te organiseren. Maak een evenement pagina en begin kaartjes te verkopen binnen 5 minuten.
CREËR EVENT >>
Heb je een creatief idee voor evenementenpromotie gevonden dat goed zal werken voor je evenement?
Evenementenmarketing hoeft zich niet te beperken tot steeds dezelfde technieken. Probeer een aantal van deze creatieve ideeën voor evenementenpromotie uit en kijk of het verschil maakt.
Je kunt ook deze geweldige promotietactieken voor de marketing van jouw evenement proberen. Zorg ook dat je bij blijft door meer te lezen over evenementenmarketing.
Veel succes!
Geef een reactie